rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

TomTom: week 10-17 mei 2015: Eenmaal, andermaal .......

1.529 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 77 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Beperktedijkbewaking 19 mei 2015 06:53
    quote:

    *Justin* schreef op 17 mei 2015 21:27:

    [...]

    Goddijn zei in de youtube video met Everts dat tomtom zich richt op twee essentiele aspecten van de zelfrijdende auto: positiebepaling en hoge detail maps. Tomtom's manier van locatiebepaling hebben we vrijdag over gelezen op gpsbusinessnews.com. De tomtom map dna. En dat in combinatie met hoge detail maps. Het gaat natuurlijk om de combinatie van beiden. Een accurate positie zonder te weten hoeveel rijbanen er zijn heb je immers ook niks aan.

    Dat bericht over Apple is wel weer een nieuw teken dat zij aan een zelfrijdende auto werken.
    TT's woorden over 'map dna' zeiden niks over absolute positiebepaling (ook niet met Iridium satellieten).

    Ik mag overigens hopen dat TT weet hoeveel rijbanen er langs een snelweg zijn. Parallelle rijbanen en zo, ooit de van Brienenoord gepasseerd? Trouwens, volgens mij weten ze ook nu al hoeveel rijstroken er per (parallelle) rijbaan zijn.
    Sorry hoor, wie over verkeer en TT's maps schrijft, moet nauwkeurig in z'n terminologie zijn. TT is dat ook.

    Ik lees dat bericht over Apple als: ze halen talent binnen. Maar of het een teken is dat ze aan een zelfrijdende auto werken?
    Misschien wel, maar deze (wederom) kleine overname door Apple zegt me niks.

    Lees overigens Icahns kritiek op Apple's beleid.
  2. [verwijderd] 19 mei 2015 07:58
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 19 mei 2015 06:53:

    TT's woorden over 'map dna' zeiden niks over absolute positiebepaling (ook niet met Iridium satellieten).
    Vergis je je niet?

    Ik begrijp ervan dat de GPS-positiebepaling van het voertuig inherent TE onnauwkeurig is voor HAD. Tot Galileo beschikbaar komt zal dat zeker zo blijven, maar ook daarna is positiebepaling m.b.v. satellieten per definitie niet 100% betrouwbaar (tunnels, hoge gebouwen, zonnewind?, e.d.). Dus is er de mogelijkheid om de lokatiebepaling te verbeteren met driehoeksmetingen van objecten langs de kant van de weg.

    De positie van die objecten moeten dan eerst in kaart worden gebracht m.b.v. camerawagens die kunnen beschikken over dure hulpmiddelen die WEL cm-nauwkeurigheid kunnen bieden. Daar is TomTom nu mee bezig. Kennelijk weten ze het objecten-profiel van een kilometer weg te comprimeren tot 25Kb, waardoor het operationeel bruikbaar wordt voor low-cost camera's in de productievoertuigen. Dat is wat ik begrijp van map DNA.

    Maar ik ben het concept ook nog op mij in aan het laten werken. Wel vet saai als dat straks allemaal niet meer zo relevant is omdat de TomTom-explosie dan al heeft plaatsgevonden.

    Overigens zou dat map DNA dan best het "low-cost" alternatief voor het verbeteren van de positiebepaling kunnen zijn. Goedkoper dan die Iridium truc die mogelijk al weer "obsolete" wordt als Galileo dan eindelijk ECHT beschikbaar komt.
  3. forum rang 7 Beperktedijkbewaking 19 mei 2015 09:17
    quote:

    xynix schreef op 19 mei 2015 07:58:

    [...]
    Vergis je je niet?

    Ik begrijp ervan dat de GPS-positiebepaling van het voertuig inherent TE onnauwkeurig is voor HAD. Tot Galileo beschikbaar komt zal dat zeker zo blijven, maar ook daarna is positiebepaling m.b.v. satellieten per definitie niet 100% betrouwbaar (tunnels, hoge gebouwen, zonnewind?, e.d.). Dus is er de mogelijkheid om de lokatiebepaling te verbeteren met driehoeksmetingen van objecten langs de kant van de weg.

    De positie van die objecten moeten dan eerst in kaart worden gebracht m.b.v. camerawagens die kunnen beschikken over dure hulpmiddelen die WEL cm-nauwkeurigheid kunnen bieden. Daar is TomTom nu mee bezig. Kennelijk weten ze het objecten-profiel van een kilometer weg te comprimeren tot 25Kb, waardoor het operationeel bruikbaar wordt voor low-cost camera's in de productievoertuigen. Dat is wat ik begrijp van map DNA.

    Maar ik ben het concept ook nog op mij in aan het laten werken. Wel vet saai als dat straks allemaal niet meer zo relevant is omdat de TomTom-explosie dan al heeft plaatsgevonden.

    Overigens zou dat map DNA dan best het "low-cost" alternatief voor het verbeteren van de positiebepaling kunnen zijn. Goedkoper dan die Iridium truc die mogelijk al weer "obsolete" wordt als Galileo dan eindelijk ECHT beschikbaar komt.
    Nee, ik vergis me niet.
    Ik schreef eerder over de grote nauwkeurigheid binnen HAD maps. Los van enige GPS nauwkeurigheid. Ik bedoel: als je de afstand tot een harde berm of boom wilt schatten, dient je absolute GPS of Iridium positie dan ter zake?
    Nee, het gaat om relatieve posities, binnen HAD maps.

    Ik schreef al dat ik een RWS-achtergrond had. Dat is een eufemisme. Hoe zal ik het zeggen zonder te privé te worden?
    Laat ik zeggen dat ik de RWS-maps en infrastructuur m.b.t. hun meetlussen en interpretaties van hun minuutmetingen mede ontwierp. Het gaat om ca honderd duizend meetlussen, met elk vele bytes aan data per minuut.
    Ik dacht al aan big data voor mijn pensioen.

    Dat heeft me ook relativeren geleerd. Staan bepaalde meetlussen 20 of 30 m verkeerd in de database? Gotzalweten hoevaak ik privé rijdend op de snelweg de tikken van meetlus-gleuven in het asfalt registreerde en intussen op de hm-paaltjes keek. Alsof dié zo nauwkeurig staan. Leer mij onderaannemers kennen.

    Het is niet zo belangrijk, alles is relatief, behalve in kritische situaties. Als lussen bij een afrit net voor of juist in de uitvoegstrook liggen is dat essentieel om te weten. Als mensen daar fouten mee maakten werd ik bloedlink.
  4. forum rang 7 Beperktedijkbewaking 19 mei 2015 14:06
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 19 mei 2015 09:17:

    [...]
    ...
    Het gaat om ca honderd duizend meetlussen, met elk vele bytes aan data per minuut.
    Ik dacht al aan big data voor mijn pensioen.
    ...
    Die minuut heb ik trouwens in de eerste helft van de 90-jaren ook bedacht. Vaak genoeg om actueel te kunnen zijn. En om pelotonvorming in het verkeer te herkennen. Maar niet overdreven vaak, in die tijd waren computertijd of communicatiesnelheden nog niet onbeperkt.

    Eigenlijk waren we toen al actueler dan TomTom. Want zij 'synchroniseren' (afschuwelijk modewoord) hun traffic slechts 1x per 2 min met hun connected klanten.

    Maar verder geen ouwelullengezeur. Wat een mooie ontwikkelingen bij TomTom! Nu ook met de koers, en 'we haven't seen it all yet'.
  5. [verwijderd] 19 mei 2015 14:30
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 19 mei 2015 14:06:

    Maar verder geen ouwelullengezeur. Wat een mooie ontwikkelingen bij TomTom! Nu ook met de koers, en 'we haven't seen it all yet'.
    Zalig toch, dat ouwelullengezeur. Ik mag ook met veel plezier terug denken aan spannende projecten uit verleden zoals de top-3 commerciële site van Nederland in 1998, of een op gevoeligheidsanalyses ontworpen aardgasbatenmodel in de vroege jaren 80. Of een instrument dat na 14 jaar is afgebouwd ;-).
  6. [verwijderd] 19 mei 2015 17:23
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 19 mei 2015 17:08:

    @xynix:
    Mooi toch!
    Een succesvolle site in 1998? Jij was er vroeg bij!
    Chapeau.
    > 50.000 orders / jaar in die beginjaren. Was best ruig!
1.529 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 77 | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.076
AB InBev 2 5.521
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.746
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.755
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 191
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.754
Aedifica 3 919
Aegon 3.258 322.884
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.297
ageas 5.844 109.895
Agfa-Gevaert 14 2.051
Ahold 3.538 74.342
Air France - KLM 1.025 35.084
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.042
Alfen 16 24.933
Allfunds Group 4 1.502
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.823
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.395
AMG 971 133.715
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.697
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.017
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 383
Arcadis 252 8.785
Arcelor Mittal 2.034 320.776
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.326
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.745
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.286
ASML 1.766 108.164
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 514
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.687
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.404