rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Uitverkoop op de aandelenmarkt of niet: 5 koopwaardige dividendaandelen

Uitverkoop op de aandelenmarkt of niet: 5 koopwaardige dividendaandelen

Het kopen van aandelen terwijl je je zorgen maakt over een beurscrash klinkt misschien tegenstrijdig. Toch kan het een slimme zet zijn. Historisch gezien blijkt dat investeren tijdens correcties (dalingen van minstens 10%) en bear markets (dalingen van minstens 20%) vaak loont. 

In dit artikel bespreken we vijf bedrijven zijn die gebouwd zijn om te blijven bestaan en hun aandeelhouders kunnen belonen, ongeacht een eventuele uitverkoop op de aandelenmarkt. Daniel Foelber van The Motley Fool selecteerde vijf koopwaardige dividendaandelen, zelfs in tijden van economische onzekerheid.

Coca-Cola

Coca-Cola is vrijwel een perfecte dividendaandeel. Het heeft zijn dividend 62 jaar achtereen betaald en verhoogd, waardoor het een zogenoemde dividendkoning is. Het succes zit hem vooral in het recessiebestendige bedrijfsmodel. 

Het portfolio omvat frisdranken, koffie, thee, sap, bruisend water en energiedranken – allemaal relatief goedkope basisproducten. Consumentengedrag varieert, maar over het algemeen zijn dit de soorten producten die een stabiele vraag genieten, ongeacht hoe de economie presteert.

Hoewel Coca-Cola al jaren minder presteert op de markt, is er reden om te geloven dat het aan het omslaan is. Die ommekeer kan tijd kosten, maar een aantrekkelijk dividend biedt een waardevolle prikkel om geduldig te zijn en een investeringsthesis uit te laten spelen. Kijk naar meesterbelegger Warren Buffett, die via Berkshire Hathaway het aandeel al meer dan 30 jaar bezit. 

Lockheed Martin

Lockheed Martin opereert in een totaal andere markt dan Coca-Cola, maar de defensiecontractant heeft een vergelijkbaar investeringsvoorstel. Het doet vrijwel al zijn zaken met de Amerikaanse regering. Een betrouwbare klantenkring en een enorme achterstand maken de kasstromen van Lockheed voorspelbaar, wat helpt bij het budgetteren van uitgaven en dividendbetalingen.

Het heeft zijn uitkering 21 jaar op rij verhoogd en heeft momenteel een rendement van 2,5%. De aard van de defensie-industrie resulteert doorgaans in afgeprijsde waarderingen, zelfs voor de topbedrijven. Lockheed's koers-winstverhouding (K/W) is slechts 17,4, wat dicht bij de 10-jaars mediaan K/W van 17,8 ligt.

Waste Management

In tegenstelling tot veel dividendaandelen die achterblijven bij de rally aangedreven door groeiaandelen, is WM (Waste Management) een sterke performer geweest en zit nu rond recordhoogte.

Het bedrijfsmodel van het bedrijf is eenvoudig. WM verzamelt, transporteert en verwerkt afval- en recyclemateriaal voor residentiële, commerciële en industriële klanten. Het investeert ook in inspanningen voor een lagere CO2-uitstoot, zoals het omzetten van stortgas dat ontstaat door de afbraak van organisch materiaal op stortplaatsen in aardgas van pijpleidingkwaliteit.

WM doet het beter in periodes van expansie, omdat industriële en commerciële consumenten meer goederen produceren en dus meer afval hebben. Maar het moet nog steeds als een recessiebestendig bedrijf worden gezien, omdat de kasstromen grotendeels gebaseerd zijn op langlopende contracten en er behoefte is aan de diensten, ongeacht de economie.

Union Pacific

Union Pacific is een van de grootste spoorwegmaatschappijen in Noord-Amerika. Het bedrijf richt zich op de westelijke deel van de VS en is een winstgevend bedrijf die goederen tegen lage kosten transporteert.

Hoewel spoorwegaandelen als cyclisch worden beschouwd, is de industrie in wezen een oligopolie vanwege de hoge toetredingsdrempels en de kapitaalintensieve aard ervan. Het is overigens geen oligopolie op dezelfde manier als FedEx en UPS of Coca-Cola en PepsiCo, omdat er geen directe concurrentie is tussen alle spoorwegmaatschappijen. Bijvoorbeeld, CSX en Norfolk Southern richten zich voornamelijk op het oostelijke deel van de VS.

De dichtstbijzijnde concurrent van Union Pacific is Berkshire Hathaway's BNSF, maar zelfs dan opereren spoorwegmaatschappijen verschillende netwerken en bedienen ze niet exact dezelfde regio's. Een ander voordeel van spoorwegmaatschappijen is dat ze hun infrastructuur bezitten, zodat de uitgaven voornamelijk gaan naar arbeid en onderhoud in plaats van het bouwen van geheel nieuwe routes.

UPS

UPS' koers bereikte een nieuw dieptepunt na het rapporteren van teleurstellende resultaten. Het volume van pakketleveringen daalt en de kosten stijgen. Dit heeft een zware klap toegebracht aan het groeitraject van het bedrijf en het momentum dat het genoot in het begin van de pandemie weggevaagd.

UPS herzag de verwachtingen tijdens de Investor and Analyst Day en stippelde een pad uit naar haalbare driejarige doelen. Het aandeel is sinds die presentatie in maart vrijwel niet in koers gestegen en het zou niet verrassend zijn als het op korte termijn blijft stagneren.

Maar op de lange termijn is het bedrijf gewoon te goed om links te laten liggen. Het management investeert in verbeteringen en innovaties, waaronder AI, om de marges te vergroten.