rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Koopkansen in automotive-aandelen

Koopkansen in automotive-aandelen

De autoverkopen in Europa trekken weer aan. In de eerste helft van 2023 zijn 17,9% meer nieuwe auto’s gekocht. Toch koersen de grote Europese autofabrikanten en toeleveranciers momenteel op ongeveer de helft van de fair values die Morningstar voor deze aandelen berekent - of nog lager.

Betekent dat een koopkans? Analist Richard Hilgert van Morningstar zocht het uit.

Alles hangt af van de ontwikkeling van de bestellingen van nieuwe auto's in de komende kwartalen. Want ook al liggen de autoverkopen op dit moment hoger, de nieuwe orders lopen terug. De hoge inflatie en de onzekerheid over een mogelijke recessie maken dat consumenten grote aankopen uitstellen.

Inflatie werkt remmend

Dat de verkopen hoger liggen, lijkt vooral een inhaalslag. Er werden in Europa in januari 11,3% meer nieuwe auto’s op kenteken gezet, oplopend tot een indrukwekkende 28,8% in maart. Over het eerste halfjaar stegen de autoverkopen met 17,9% gemiddeld.

Na die inhaalslag komt het aan op de nieuwe bestellingen, en dat zijn er minder dan voorheen. Het Verband der Automobilindustrie noteerde in het eerste halfjaar 27% minder nieuwe orders bij zijn Duitse leden en ook vanuit het buitenland lagen de bestellingen bij de Duitse autofabrikanten lager (- 5%).

Ook omdat de prijzen stijgen, kopen minder mensen een nieuwe auto. Het prijskaartje van een auto in de showroom ligt fors hoger, en de stijgende rente maakt de financiering ook nog eens veel duurder. Dat maakt consumenten terughoudend en dat resulteert in een verwachte groei van de autoverkoop in Europa plus het Verenigd Koninkrijk met maar 1 tot 5% in heel 2023, denkt Hilgert.

Als de angst voor een recessie wat wegebt en de economische vertraging het dieptepunt heeft bereikt, kunnen de verkopen wel weer aantrekken. De analist denkt dat vanaf 2024 de vraag weer gaat stijgen, van 12,8 miljoen auto's in 2023 naar 15,8 miljoen in 2027.

Productie gaat omhoog als chiptekorten afnemen

De productieniveaus bij de autofabrikanten liggen momenteel nog relatief laag als gevolg van chiptekorten. Als er weer genoeg chips geleverd kunnen worden, kan de autoproductie ook weer worden opgevoerd. Hilgert verwacht dat dan vraag en aanbod beter in balans komen en de omzetten en winsten van de automotivebedrijven groeien naar de niveaus waar de huidige koersdoelen van Morningstar vanuit gaan.

Corona en chiptekorten botsten met de koersen

De huidige lage waarderingen van de automotive-aandelen worden veroorzaakt door de langdurige effecten van de coronacrisis. Hoop op herstel daarna vervloog toen er geen chips beschikbaar waren. En dat leidde tot een uitverkoop in het eerste kwartaal van 2022. Nu koerst bijvoorbeeld Volkswagen rond de 120 euro, terwijl Morningstar het waardeert op 338 euro, en het aandeel Stellantis, dat ook ruim onder zijn koersdoel noteert, levert een dividendrendement van ruim 8 procent

Onderwaardering tijdelijk?

De onverwachte dip in de vraag die in 2021 begon heeft samen met de daaropvolgende productieproblemen tot aanzienlijke kortingen op automotive-aandelen geleid, en door de huidige onzekerheden wil de vraag nog niet echt aantrekken. Maar als dat gebeurt, dan gaan deze aandelen weer stijgen, verwacht Hilgert.

Er brandt wel een waarschuwingslampje op het dashboard. Want als de vraag naar auto's in 2025 piekt en er dan niets is dat de vraag stimuleert, dan zullen de aandelen weer gaan dalen.

Lees ook: De 10 meest waardevolle autobedrijven ter wereld