Iedereen begrijpt dat de digitalisering van de samenleving, ons steeds kwetsbaarder maakt voor aanvallen van hackers. En toch ontbreekt bij veel bedrijven en consumenten het gevoel van urgentie. We doen simpelweg te weinig om onze gegevens te beschermen, en bedrijven zijn daar niet heel veel beter in. Het is voor hackers nog te simpel om gegevens te stelen.
De Amerikaanse winkelketen Target is een van de meest sprekende voorbeelden. Vorig jaar maakte het bedrijf bekend te zijn gehackt. Aanvallers wisten de kassasystemen met malware te infecteren. Hierdoor kregen de criminelen toegang tot 110 miljoen creditcardgegevens. De marktwaarde van Target daalde van ruim 42 miljard dollar naar een kleine 35 miljard dollar in de dagen na de bekendmaking van de aanval.
Natuurlijk is Target niet het enige bedrijf dat last heeft van cyberaanvallen. Zo wordt de jaarlijkse schade van internetcriminaliteit in Amerika geschat op 200 miljard dollar. Een fors bedrag, zeker wanneer veel experts het er over eens zijn dat consumenten en bedrijven simpelweg niet goed beveiligd genoeg zijn. Hierdoor kan het bedrag in de komende jaren alleen maar verder oplopen.
De kansen voor beleggers
Cybercriminaliteit neemt al jaren toe, en meer bedrijven worden langzaam maar zeker gedwongen om te investeren in een goede beveiliging. De cybersecurity-sector is dan ook flink aan het groeien.
Uit onderzoek blijkt dat in de periode van 2007 tot en met 2013, een groei is gesignaleerd van 74% in het aantal vacatures voor IT-beveiligers. Gelukkig maar, want uit een ander onderzoek (via deze link, pdf) van KPMG blijkt dat elke dag bijna 150.000 virussen worden rondgestuurd op het internet, die goed zijn voor het infecteren van 148.000 zakelijke- en overheidscomputers. Ook de informatie die wordt gestolen, groeit hard: in 2009 lag de schade nog op 560 miljoen dollar, in 2013 ligt dat cijfer al op 200 miljard dollar.

Bron: Burning Glass
Oplossingen zijn er zeker. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die software maken om gegevens op het internet te beveiligen. Helaas vinden criminelen haast altijd wel nieuwe manieren om belangrijke data te stelen, maar voor bedrijven (en particulieren) geldt nog altijd dat voorkomen beter is dan genezen. Symantec is bijvoorbeeld een bedrijf dat zich toelegt op het maken van antivirussoftware en beveilingssoftware. Maar ook het Israelische Checkpoint software verdient zijn brood met het beveiligen van data.
Symantec
Vooral Symantec is een bedrijf dat mij aanspreekt. Met meer dan 17.000 werknemers in ruim 40 landen helpt Symantec klanten (waaronder ruim twee derde van de Fortune 500) hun cruciale internet-applicaties en data te beschermen. Het wereldwijde netwerk van Symantec heeft meer dan 240.000 sensoren in meer dan 200 landen.
Het bedrijf verzamelt daarmee kwaadaardige broncodes van meer dan 133 miljoen systemen en scant daarnaast meer dan 8 miljard e-mails per dag. Hiermee analyseert het potentiële of opkomende bedreigingen om zo klanten zowel voor te bereiden als te beschermen voor aanvallen. Het bedrijf biedt zeer vooraanstaande beveiligingssoftware, back-up en herstel mogelijkheden, en preventie tegen het verlies van data.Laten dit nu net oplossingen zijn die consumenten en bedrijven in de komende jaren alleen maar harder nodig zullen hebben.
Symantec is op de huidige koers allesbehalve duur te noemen. Ik vind het aandeel goed passen in een waarde portefeuille en voorzie in de komende jaren winst- en omzetgroei. Het dividendrendement van ongeveer 2,5% is ook fijn meegenomen.
Peter Berger is oprichter van Beursplein6. Deze column wordt op persoonlijke titel geschreven en is geen concreet handelsadvies. Op Beursplein6.nl kunnen beleggers tips vinden over kansrijke (dividend)aandelen én de dividendportefeuille volgen. Ook kunnen beleggers gratis het boek ‘word een dividendmiljonair’ downloaden.