Ray schreef op 7 april 2025 16:48:
[...]
Ad 1. De wereld verandert en is niet overal hetzelfde. Het is aan Worley om aan te geven waar de oorzaken van tijds- en budgetoverschrijdingen liggen. Niet alleen voor het afronden van het contract met Avantium maar ook voor potentiële licentiekopers. Ik neem tenminste aan dat Worley bij de (ver)bouw tbv FDCA productie buiten Delfzijl ook een rol wil spelen.
Alle oorzaken die specifiek voor Nederland gelden zijn voor de potentiële kopers niet relevant. Oorzaken die alleen golden ten tijde van de start van de oorlog in Oekraine ook niet. Verder zal de mix van de diverse kostensoorten en hun ontwikkeling (grond, mensen, 'stenen', equipment, energie, rente, belasting, etc.) per land verschillen. Ook de cultuur speelt een rol, bv niet overal in de wereld gaat het zoals in Nederland mbt gewerkte en gefactureerde uren.
De locaties voor potentiële kopers waar ik aan denk zijn bv in Duitsland, India, Indonesië, Thailand, Zuid-Korea, Japan en de VS. Het zijn roerige tijden, waar niet alleen een negatief effect van hoeft uit te gaan.
Zo is de wens om minder afhankelijk te worden van andere landen/regio's een terugkerend onderwerp. Veiligheid staat hoog in het lijstje, maar daar kan voeding ook bij gezet worden. En wat is voeding zonder verpakking? En waarom bij de (nieuwe) productie daarvan de afhankelijkheid van olie in stand willen houden? Mocht men meer muren gaan optrekken in de wereldhandel dan zal voor de nog steeds groeiende vraag naar plastic binnen deze muren een oplossing verzonnen moeten gaan worden. Investeren dus.
Ad 2.
Klopt, vandaar mijn statement dat als je de business case beperkt tot de plant je een punt hebt. De noodzaak van de verkoop van licenties is ook door AVTX onderschreven.
Zekerheid bestaat niet. Ben ik met je eens, maar als de 40 mln geregeld is dan heeft AVTX zo'n 2 jaar om te gaan werken aan de volgende stappen in hun 'reis'. We gaan zien welke bestemming dat gaat opleveren.
Ad de vraag voor AVTX: er is door van Aken gesteld dat de offtake-agreements geen intenties zijn maar contracten met volumes, prijzen en kwaliteitsniveaus. Het totaal ligt inmiddels boven de 100% capaciteit. Van Aken vergeleek het met de verkoop van vliegtickets. Van 1 vd agreements is iets meer bekend, namelijk dat het een take-or-pay contract is: neem je het product niet af dan zal er toch (iets) betaald moeten worden.