JustRevisited schreef op 1 december 2023 10:28:
Als je kijkt naar HERE dan is hun cumulatieve orderboek 4,9 miljard euro. Dat is voor Automotive + Enterprise.
TomTom heeft een 2,4 miljard orderboek in Automotive (7x jaaromzet) en tel daar nou eens 600 bij op voor Enterprise (o.a Microsoft). Dan heeft TomTom een orderboek van 3 miljard. Dit Enterprise orderboek is momenteel niet groot en onbekend bij TT omdat de oude maps zijn uitgefaseerd en TT de komende jaren dat orderboek gaat vullen voor de nieuwe maps. De Overture partners (Meta en Amazom) zijn targets, maar ook booking.com, Uber Eats (naast drive), Just Eat, Lyft, enzovoort.
Dit betekent dat in termen van orders HERE 50% groter is dan TomTom. Kijk je echter naar omzet, dan is HERE momenteel bijna 2x groter. Dus op basis van hun relatieve omvang is het orderboek van TomTom groter, wat een marktaandeel groei suggereert.
-Orderboek (4,9 -3)/3= 63% en geen 50%.
-Omzet TT in 2022 = 536 mio, omzet Here in 2022 = 928 mio. (928-536)/536 = 73% en geen 100%
En ja, ik reken de Consumeromzet van TT mee, want daar zit ook omzet van apps en automotive hardware in, net als bij de HERE omzet.
-Verder is de keuze van 600 mio voor orderboek TT Enterprise vrij arbitrair en zien we dit jaar dat een andere omgang met IFRS bij TT ook zomaar 40 mio extra omzet oplevert. Oftewel, de suggestie dat het orderboek van TT relatief gezien groter is, is niet hard te maken op basis van de gegevens die we hebben.Ik lees in het HERE directors report over 2022 ook:
Beyond automotive, in 2022 we also strengthened our partnership with Amazon Web Services through a five year strategic collaboration agreement to help companies improve their supply chain visibility, run their fleets and operations safely and efficiently.
NIet te snel rijk rekenen lijkt me.Verder ben ik helemaal niet bezorgd dat HERE ineens 2 miljard aan orders had en TomTom 500 miljoen.
Uit HERE’s jaarverslag is namelijk op te maken dat ze een sterke concentratie hebben van klanten. Een van hen is 40% van de omzet. Dat moet dan Volkswagen zijn. Dit betekent dat het trio Duitse eigenaren meer dan 50% van de HERE omzet doen. Hierdoor is een afhankelijkheidsrelatie ontstaan. Als zij bij HERE weg gaan, dan is HERE’s hele toekomst op het spel. Daarom willen de drie Duitsers nu ook van HERE af en waren er geruchten over een IPO.
In het jaarverslag van Here over 2022 staat net sales: 653 mio, net sales related parties: 275 mio. Totaal 928 mio. Van de omzet is dus zo'n 30% aan related parties. Dat zijn VW, BMW, Mercedes, Bosch Contnental, Nippon, Mitsubishi, Pioneer, Intel gezamenlijk. 40% van de omzet voor VW klopt dus niet.Wat we vanuit HERE ook hebben kunnen lezen is dat zij verlies op verlies stapelden en dat banken alleen een extra noodfinanciering wilde verstrekken als er committments zouden komen vanuit de eigenaren dat zij bij HERE blijven. Die hebben dus langjarig verlengd om op eis van banken in te gaan — en als klanten die meer dan de helft van je omzet doen meerjarig verlengen dan is het ook niet gek dat je orderboek met 50% toeneemt.
Tot slot de vraag hoe het kan dat HERE negatieve cashflow heeft vN 90 miljoen op 900 miljoen omzet uit hetzelfde product als tomtom met 500 miljoen omzet positieve cashflow haalt.
De 90 mio negatieve casfflow van HERE is gebaseerd op 2022. Dan moet je voor TT ook naar 2022 kijken. En dan niet naar de gecorrumpeerde FCF-definitie van TT, maar naar het verschil in cash tussen einde en begin van het jaar, zoals dat op de balans staat. Dit is 356-304 = -/-52 mio. Dus ook geen positieve cashflow voor TT in 2022Ten eerste levert tomtom maps en traffic vanaf de plank als een standaard product via de cloud, met 90% marge. HERE doet ook aan ‘custom engineering’ het bij de autofabrikanten inbouwen. Daar verdien je niks aan, je verdient op de content. Dat verklaart waarom HERE lagere marges heeft en ook waarom als er over marktaandelen gesproken wordt in rapporten, HERE niet 2x zo groot is als TomTom, maar ietsje groter. Het aantal klanten van HERE is dus niet exceptioneel groter dan van TomTom, maar wel wat ze voor die klanten doen. Bij TT komt dit neer op 500 mio omzet met 90% marge en bij HERE op 900 mio omzet bij 70% brutomarge.
-Bij HERE is in 2022 de omzet 928 mio, de brutowinst 697 mio. Dit levert een brutomarge op van 75% en geen 70%
-Bij TT zien we voor 2022 een brutomarge van 84% en geen 90%.Dan nog zou HERE financieel beter moeten draaien (500x90% = 450 en 900x 70% = 650) maar HERE maakt ook veel meer kosten aan kaarten onderhoud, dat bij TomTom verregaand geautomatiseerd is met AI en schaalbaar is. Daarnaast heeft HERE rentelasten op haar schuld (financial expenses = 42 mio)
Zeker nu met Overture — zie het YouTube interview met Goddijn — kan tomtom klanten aannemen die ze voorheen niet konden aannemen. Door de combinatie van toegang tot data en artificial intelligence is het economisch vatbaar geworden om de ‘long tail’ te bedienen, een lange staart (long tail) van klanten die allemaal net iets anders of specifieks willen in een bepaald deel van de wereld, waar vroeger de schaal voor ontbrak (te weinig klanten die samen hetzelfde willen) om dat winstgevend te doen. Dat is iets waar HERE mee zal blijven kampen en wat TT met het Overture initiatief heeft willen doorbreken. Daarnaast bieden de maps mogelijkheid tot ‘bring your own data’, je mag er je eigen lagen aan toevoegen en je eigen custom maps maken. Dat is nieuw in de industrie. Bij Google kan dat zeker niet.