rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

PB: Value8 neemt 38% belang in Keesmakers.

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 maci 15 juni 2015 08:46
    Bussum/Leiden, 15 juni 2015

    Investering in versnelde groei

    Value8 neemt 38% belang in Keesmakers

    Value8 en Keesmakers maken bekend dat Value8 een minderheidsbelang (38 procent) heeft genomen in het innovatieve bedrijf Keesmakers. De investering die daarmee gemoeid is, zal door Keesmakers worden aangewend om de groei van het bedrijf te versnellen. Value8 heeft de mogelijkheid om in de toekomst haar belang uit te breiden tot een meerderheidsbelang.

    Keesmakers ontwikkelt en verkoopt het merkproduct kees: een variant op kaas met een laag verzadigd vetgehalte en een laag zoutgehalte. Keesmakers richt zich daarmee op de doelgroep van (in Nederland circa 3,5 miljoen) mensen die moeten letten op hun gezondheid en met name hun cholesterol. In kees zijn de dierlijke vetten vervangen door plantaardige oliën die rijk zijn aan onverzadigd vet. De unieke samenstelling zorgt ervoor dat kees 60% minder verzadigd vet bevat en 30% minder zout dan gewone kaas.

    De onderneming is in 2009 gestart door Marc van Wanroij en Gijs Jansen die samen de directie vormen. Sinds 2011 wordt kees verkocht in kaas-speciaalzaken en sinds 2012 in supermarkten. Inmiddels wordt kees verkocht via de meeste supermarkten in Nederland, waaronder marktleiders Albert Heijn en Jumbo. De productie van kees geschiedt bij DOC Kaas in Hoogeveen.

    Keesmakers speelt in op twee krachtige trends, vergrijzing en gezonde voeding, en richt zich in haar marketing vooral op diëtisten en gebruikers van reeds bewezen gezonde alternatieven, zoals Becel pro-actief.

    Keesmakers streeft ernaar om – in partnership met Value8 – de groei van het bedrijf te versnellen. Daarbij wordt beoogd te investeren in:
    Vergroting van de naamsbekendheid
    Uitbreiding van het assortiment
    Internationale expansie (toevoeging 1 of 2 markten)
    Voor Value8 past deze belangname in de focussectoren Food en Healthcare, aangezien kees ook zeer geschikt is voor gezondheidsbewuste consumenten. Synergiemogelijkheden met bestaande activiteiten van Value8 – te weten Eetgemak (dieet- en zorgmaaltijden) en Prika (kaas-ingrediënten) – zullen worden onderzocht.

    Marc van Wanroij van Keesmakers: “Wij zijn zeer verheugd over de deelname van Value8 in Keesmakers. Met DOC Kaas beschikten we al over een zeer betrouwbare productiepartner, die de kwaliteit van kees garandeert. Met Value8 waarborgen we nu ook de verdere groei van Keesmakers.”

    Peter Paul de Vries: “Keesmakers is een prachtig innovatief Nederlands bedrijf dat succesvol inspeelt op de trend naar gezonder eten en een significante bijdrage levert aan het behoud van een verantwoord cholesterolgehalte. Samen met het management willen we de groei van Keesmakers een extra impuls geven.”
  2. Tategoi69 15 juni 2015 10:59
    5MM Euro omzet in 2016, zie artikel hieronder:

    " Marc van Wanroij (Keesmakers BV)

    ''Wij laten ons niet afleiden'', aldus Marc van Wanroij van Keesmakers BV.
    Voedingsmiddelentechnoloog Marc van Wanroij (40) is geestelijk vader van kees. Hij is samen met buurman Gijs Jansen eigenaar van Keesmakers BV. kees is net als kaas, maar mag geen kaas heten, omdat de dierlijke vetten zijn vervangen door plantaardige oliën. Hierdoor helpt kees bij het behoud van een verantwoord cholesterolgehalte. ‘Goed voor je cholesterol' staat er dan ook trots op de verpakking. Bovendien bevat kees 30% minder zout en is kees geschikt voor vegetariërs en ‘lactose-intoleranten'.

    Keesmakers: jong en ambitieus. Kees is sinds 2010 op de markt. Na een voorzichtige start in de kaasspeciaalzaken in de omgeving van Leiden is het snel gegaan. kees ligt sinds 2012 ook in de grote supermarkten. Het product is overal in Nederland verkrijgbaar en internationale expansie ligt dan ook voor de hand. Keesmakers concentreert zich op productontwikkeling, marketing en verkoop. Daardoor is de organisatiemet zeven medewerkers verrassend klein. De productie van kees is uitbesteed aan een gespecialiseerde Nederlandse fabrikant. In 2011 werd kees genomineerd voor de Publieksjaarprijs 2011 van Het Voedingscentrum, een prijs voor de gezondste en smakelijkste voedingsinnovatie van het jaar. Het product mag ondertussen Het Vinkje van de stichting Ik Kies Bewust en het Vegetarisch Keurmerk voeren. In 2013 vertienvoudigde de omzet naar meer dan € 1 miljoen. Marc en Gijs mikken op een omzet van meer dan € 5 miljoen in 2016.

    Hoe kwamen jullie op het idee van Kees? "Het idee voor een variant op kaas zonder dierlijke vetten en minder zout ontstond toen mijn vader op advies gezonder moest gaan eten. Minder zout en minder verzadigde vetten. Dit betekende dat hij als kaasliefhebber ook geen kaas meer at", licht Marc het ontstaan van kees toe. Marc, toen nog werkzaam in de plantaardige vetten- en oliënindustrie, is in 2001 begonnen met het ontwikkelen van kees. Eerst werd de achterliggende theorie bedacht om de dierlijke vetten van kaas te vervangen door plantaardige vetten. Daarbij kwam zijn studie voedingsmiddelentechnologie ruimschoots van pas. Uiteraard moest in de praktijk nog blijken of dat dit ook echt mogelijk was en of de nieuwe kaas wel dezelfde ‘bite' en smaak zou hebben als gewone kaas. "Dat was een langdurig proces van vallen en opstaan. Met dit product heb je geduld nodig. Uiteindelijk is het gelukt een lekker product te maken met 60% minder verzadigde vetten en 30% minder zout."

    Jullie zijn letterlijk vanaf de zolderkamer begonnen, hoe verklaar je dit succes? "Het idee om dierlijke vetten die voorkomen in melk te vervangen door plantaardige oliën was niet nieuw. Zowel Unilever als Westland Kaas had er al onderzoek naar gedaan en hun tanden op stuk gebeten. Dat het ons wel lukt, is een combinatie van timing, doorzettingsvermogen en slimme marketing." "Voor grote bedrijven is investeren in productontwikkeling niet eenvoudig. Als ik bij een groot bedrijf dit product had willen ontwikkelen, was het in de tussentijd waarschijnlijk al vijf keer afgeschoten. Wij hoeven niet de afweging te maken tussen verschillende innovatieprojecten. Wij leggen de focus volledig op één product en we gaan daar helemaal voor. Wij laten ons niet afleiden. Dit verklaart voor een deel ons succes."

    Zijn de grote producenten nu wel geïnteresseerd? "We zien nog geen concurrenten de markt opkomen. Uiteraard worden we wel met belangstelling gevolgd door de gevestigde partijen. Hoe dat verder gaat, moet de toekomst uitwijzen."

    Jullie sluiten met Kees goed aan op de actuele trend richting gezond voedsel. Een ander belangrijke trend die uit ons onderzoek naar voren komt, is de behoefte aan transparantie en geloofwaardigheid in voedselketens. Hoe kijk je hier tegenaan? Marc: "Het klopt dat voor de consument goed en veilig voedsel steeds belangrijker wordt. Daar profiteren wij van. Maar je moet je wel bedenken dat dat in 2001 nog niet zo was. Kaas was in 2004 nog maar net uit het beeld van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum gehaald. We waren onze tijd dus iets vooruit en dat geeft een voorsprong."

    En transparantie dan? "Een heel belangrijk onderwerp. De consument moet weten wat hij koopt. Daarom is het goed dat media hier af en toe de nadruk op leggen en misstanden in de sector in kaart brengen. Sommige bedrijven worden door de macht van de retail gedwongen om steeds goedkoper te produceren. Dit zorgt er natuurlijk voor dat enkele bedrijven creatief omgaan met de regels. Als je je bedenkt dat een kilo kip in de supermarkt goedkoper is dan een kilo kippenvoer dan roept dat natuurlijk vragen op. Dat is vragen om problemen." "Keesmakers is maar een kleine speler. Wij hebben niet de illusie dat we bijvoorbeeld door ons inkoopbeleid een merkbare invloed op de melkveehouderij zullen hebben. We houden natuurlijk wel rekening met welke partijen we in de keten samenwerken. We proberen ook zo kort en krachtig mogelijk te communiceren richting de klant waar kees voor staat: Wat is kees? Hoe wordt het gemaakt? Wat is het voordeel? Dat doen we grotendeels door onze verpakking, waar lang over na is gedacht."

    Wat doe je over 10 jaar? "Wat ik dan doe, weet ik nog niet. Ik hoop wel dat kees dan een gevestigde naam is geworden en dat ons product onderdeel is van de ‘mainstream' in de retail. kees in iedere koelkast dus."Efficiëntie in voedselketens is een onderwerp dat voor de komende jaren zeker nog zal spelen: "Daar zal ik over tien jaar zeker nog mee bezig zijn, maar in welke vorm weet ik nu nog niet."

2 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.076
AB InBev 2 5.521
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.746
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.753
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 191
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.754
Aedifica 3 919
Aegon 3.258 322.883
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.297
ageas 5.844 109.895
Agfa-Gevaert 14 2.051
Ahold 3.538 74.342
Air France - KLM 1.025 35.084
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.042
Alfen 16 24.933
Allfunds Group 4 1.502
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.823
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.393
AMG 971 133.711
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.697
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.017
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 383
Arcadis 252 8.785
Arcelor Mittal 2.034 320.776
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.326
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.745
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.280
ASML 1.766 108.153
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 512
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.687
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.404