VOORTS schreef:
do 10 mei 2012, 06:30 Robeco in zee met Ohpen door Manno van den Berg
AMSTERDAM - Vermogensbeheerder Robeco besteedt de klantadministratie uit aan indexbelegger Ohpen in een ict-miljoenencontract. De databestanden van circa 300.000 beleggende Robeco-klanten verhuizen daarmee naar het ict-platform van de veel kleinere Amsterdamse vermogensbeheerder. „Die klanten zullen er niets van merken, dit betreft alleen backoffice-activiteiten”, stelt Chris Zadeh, directeur van Ohpen.
Ophen bedient op dit moment 25.000 eigen klanten, maar zal vanaf 2013 ook de rekening- en spaaradministratie en de uitvoering van orders in de beleggingsfondsen van Robeco op het eigen ict-platform verzorgen. Volgens Zadeh heeft de opmerkelijke overeenkomst weinig te maken met het recente nieuws dat de Rabobank Robeco te koop heeft gezet, maar alles met kostenbesparing.
Het Ohpen-platform sluit aan op een zogeheten cloud-systeem van Amazon, waarbij automatisch de beschikbare dataruimte op internet wordt aangepast aan het dataverkeer op het platform. „Er is veel minder eigen hardware, dataopslag en software nodig. Dat scheelt op jaarbasis miljoenen”, legt Zadeh het voordeel uit. Ohpen is met nog zo’n vijftien grote partijen in gesprek voor een soortgelijke overeenkomst.
Kostenbesparing is volgens Zadeh een van de weinige oplossingen waarmee financiële instellingen hun activiteiten financieel gezond kunnen houden. „De tijden dat ze een godsvermogen aan hun klanten verdienden is voorbij. De oude verdienmodellen gaan op de schop en de klanten zijn veel kritischer.”