de koe schreef op 28 april 2011 20:13:
In het ‘vooruitblik’- hoofdstuk, net na de mededeling dat TomTom in slimme navigatiesoftware zal blijven investeren, staat het volgende. ‘Tegelijkertijd zullen we ons uitgavenpatroon parallel laten lopen met de omzetontwikkeling’.
Hiermee lijkt TomTom verdekt te willen zeggen dat het van plan is om minder geld in de ontwikkeling (R&D) en de verkoop (marketing) van nieuwe softwarediensten te steken.
Opmerkelijk want een kwartaal eerder was topman Harold Goddijn juist nog van plan om de investeringen in softwarediensten (TomTom noemt deze ‘content en services’) juist op te schroeven. Goddijn leek ook de daad bij het woord te voegen want de uitgaven voor R&D (24 procent) en marketing (86 procent) stegen in het laatste kwartaal van vorig jaar fors.
Omzetmix
De mededeling is des te opmerkelijker omdat de verkoop van losse navigatiekastjes, nog altijd tweederde van de omzet, sterk tegen viel in het eerste kwartaal. Met een omzetdaling van de consumentendivisie van 16 procent, is de terugval in navigatiekastjes verkopen in een stroomversnelling geraakt. Vooral in de Verenigde Staten (minus 20 procent), maar ook in Europa (minus 11 procent), stortte de vraag naar navigatiekastjes als een pudding in elkaar.
www.veb.net/content/HoofdMenu/Beurs/K...