martinmartin schreef op 26 januari 2015 14:05:
[...]
AB
Indien ik het beoordeel qua onderdelen door jou benoemt, meen ik dat je een hele veilige koers vaart met je inschattingen.
CONSUMER ex Fitness. Duidelijk en reeel verhaal mbt PND echter indien je kijkt naar de breakdown van BNP zie je dat zij een substantieel deel van de omzet consumer 2014 toerekenen aan C&S omzet consumer (117 mio) waarbij deze omzet volgens BNP stijgt naar 160 mio in 2017. Bovendien speelt voor de nieuwe GO in deze aanloopjaren het drukkend effect van de deferred.
-----------
Ik snap wat je zegt, maar in Q3 2014 zagen we toch een minder Consumer dan in Q2 en Q1 2014. Tot mijn verbazing, want de PND markt zelf verbeterde zelfs (tot -6%). De Q4 cijfers geven hier meer duidelijkheid over. Een verklaring kan zijn dat de nieuwe entrylevel modellen (Go 50/60) wat kannibaliseren met de duurdere modellen (Go 500/600). Daarom zei ik ook dat ik niet weet hoe prijselastisch TomTom precies is. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die zeggen: ik wil een nieuwe TomTom en dan gewoon kijken wat die kost. Als je dan tegen een Go50 aanloopt ipv een Go500 dan koop je die. Zonder dat je vooraf een bedrag in je hoofd had dat je wilde uitgeven. -----------------
FITNESS. Duidelijk een prudent verhaal. Kans op overdeliver is groter dan underdeliver zoals je zelf al aangeeft.
----------------
Dat denk ik ook. Maar even afwachten wat er komt -------------
TELEMATICS. Een groei van slechts 25 mio per jaar de komende jaren incl acquisities geeft veel wrijving met de door analysten uitgesproken mening dat de yoy growth in dit segment boven de 20% zal bedragen.
Indien je dat vertaalt in een groei van 25% (incl acquisities) kom je voor 2017 al uit op 210 mio ipv jouw 185 mio.
--------------
Ik ga uit 20.000 abonnees per kwartaal aan organische groei. Dat is nu ook ieder kwartaal gaande. Daarnaast 50.000 abonnees via acquisities. Dat was vorig jaar ook zo. Dat is 4x20+50=130.000 nieuwe abonnees. Deze brengen 200 euro per jaar per abonnee aan inkomsten. 130.000 x 200 = 26 miljoen. Als TomTom meer wil groeien, dat kan. Ofwel door meer hardware sales binnen Telematics, zoals die bridge dingen. Of door grotere acquisities. Even terugdenkend aan Xynix' eerdere bericht vandaag, dat TomTom meer richting rental wil: wellicht is dat hun manier om naast het aantal abonnees ook de hardware sales op te krikken, zonder dat de klant de 'pijn' van een voor-investering voelt. -----------------
AUTOMOTIVE. Ook voor dit onderdeel meen ik dat je te voorzichtig bent.
In 2015 zie ik bij jou geen toename in omzet terwijl er dan wel al een start wordt gemaakt met de PSA-deal en de VW-deal. Bij een jaarlijks orderbook van 200 mio hoort op termijn een extra omzet van 200 mio per jaar. En deze omzet wordt aangevuld met de PSA, Smart, Jeep deal en wat er overblijft van de bestaande 110 mio omzet(Toyota,fiat etc). Ik voorzie op termijn 200+110+50= 360 mio heel wel mogelijk.
----------------
Dat zou geweldig zijn. Let's hope so. Misschien zegt TomTom er meer over tijdens de conference call ----------------
Licensing. Ook hier voorzichtig maar dat kan ik veel beter begrijpen omdat er nog steeds geen enkel signaal is dat er in de Apple-deal ook naast data gewoon betaald zal worden.
-----------------
Ja, zo denk ik er nu ook maar over. Maar het kan wel meer worden. Ook kan het feit dat Apple in dollars betaalt zorgen voor (optische) omzetgroei in Licensing. -----------------
Kosten en belastingen geen opmerkingen waarbij ik de kosten iets hoger inschat en de balastingen in 2015 al op 15% inschat waarna ze de jaren erna verder oplopen naar 20%.
----------------
20% lijkt me veel, vanwege de door TT aangegeven subsidies (belastingkortingen) op R&D ----------------
Mijn optimistische versie wijkt met ca 300 mio af als we het hebben over de omzetcomponent in 2017. Naast telematics(35 mio) en consumer(85 mio) is het vooral automotive dat met 160 mio meer sterk afwijkt tov jouw 200 mio, waarschijnlijk is de vrijvaltermijn van 3 ipv 4 jaar hier de grote oorzaak.
---------------------
Dat zou kunnen. Vrijval is lastig te berekenen. Volgens TT nog geen substantiele deferrals binnen automotive op dit moment. Dat gaat dus groeien, naarmate meer deals gaan over lifetime maps / lifetime traffic. Daar zitten ook goede kanten aan, het geeft uitzicht op gestage duurzame groei van de omzet en geen eenmalige boom&bust. ------------------------
In jouw scenario is er weer sprake van groei terwijl de groei in mijn scenario versnelt. Het zal niemand verbazen dat ik een jaartje extra geduld best op kan brengen.
Waar ik denk, dat je echt te negatief bent is de component BRUTOMARGE.
Enkel en alleen door de dollar schakel je terug naar een brutomarge in het 4q 2014 van 51% waardoor geheel 2014 uitkomt op 55%. Voor 2015,2016 en 2017 reken je met resp 53%,55% en 56%.
Het positieve effect van de huidige dollarkoers zal zich vertalen in betere afzetkansen in de US. Het negatieve effect wordt hoofdzakelijk bepaalt doordat productiekosten hard-ware voor zover ze in dollars worden bepaald oplopen.
Hardware is nu nog ca 55% van de omzet(inkoop 25%).
De pricing-strategie van tom2 zal niet volledig veranderen doordat een inkoopcomponent in prijs is verhoogd.
Het effect op de cijfers over 2014 schat ik niet zo hoog in, terwijl ik daarnaast denk dat de ingezette transitie van hard- naar scalable C&S omzet zijn weerslag in de bruto-marge zal blijven behouden.
-------------------------
Ik schat dat wel hoog in, omdat Marina Wyatt daar in de conference call al op vooruitblikte. Zij zei dat de eurodollar ontwikkeling 1 a 2% brutomarge kost als de trend zich zou voortzetten en die heeft zich versneld voortgezet. Daarom ga ik nu uit van 3% brutomarge verlies, waarvan 1% wordt gecompenseerd door het relatief steeds grotere component aan services inkomsten, waaronder Telematics. Deels wordt het ook gecompenseerd door derivaten, maar verwacht er geen wonderen van. Wat wel positief kan zijn voor de omzet zijn de dollar-inkomsten. Maar per saldo is een dure euro voor TT gunstig. Die dollarkosten zijn trouwens mogelijk niet alleen hardware kosten, misschien wordt het onderhoud van maps in India ook met dollars betaald -----------------------------