*Justin* schreef op 1 mei 2014 14:38:
Ik kan natuurlijk een heel AVA verslag geven. Maar deze keer wil ik me slechts beperken tot 1 kernpunt dat ik mee naar huis heb genomen (key take-away)...
Goddijn vertelde over het nieuwe kaartenplatform waaraan gewerkt wordt. Daarmee gaan ze van een batch-gewijze aanpassing van kaarten (eens per kwartaal), naar een realtime aanpassing. En zorgen ze ervoor dat autofabrikanten enerzijds de kaarten aan boord krijgen op harde schijf, maar dat deze zich op de achtergrond, onzichtbaar voor de gebruiker continu aanpassen. Tot zover niks nieuws, dit weten we.
Ook gaf hij nogmaals aan dat dit platform op schema ligt en in 2014 klaar is. En dat begin 2015 het huidige kaarten ontwikkelplatform er uit gaat. Waardoor er ook kosten wegvallen, omdat nu alle kaartenwijzigingen op twee plekken worden bijgehouden, dus dubbel werk. Ook dat was niet per se nieuw, maar wel goed om de bevestiging te horen dat in 2015 in ieder geval qua kosten al voordelen behaald worden, nog los van de voordelen in de inkomsten sfeer.
...
- Even en zijstapje: Goddijn wordt nog weleens verweten dat hij ontwijkend is bij sommige antwoorden. Hij wil bijvoorbeeld niet precies zeggen wat ze nu aan Apple deal voor voordelen behalen. Behalve "dat zij 400 miljoen gebruikers hebben die indirect betrokken worden in ons geautomatiseerd kaartenonderhoud". Iets wat we al wisten, maar hoe dan precies en wat zijn de voordelen daarvan in termen van kwaliteit of kosten en concurrentiekracht. Dat werd niet echt beantwoord. - Als ik effe ondebreken mag: 400 mln mapshare? Dat is bijna 40% van het totale wereld-autobezit. Waar heb je het over? Je kennis van technische zaken is gering, en je kunt daarom ook niet gericht vragen. Sorry.
Van ontwijkend gedrag is in dit onderwerp geen sprake, en daarom noem ik het de key take-away. Goddijn zegt er absoluut van overtuigd te zijn dat er niemand - ook Nokia niet - in staat in om met deze online maps te komen. Er werd door iemand nog expliciet naar gevraagd of Nokia dit kan. Het antwoord van Goddijn was duidelijk: nee, Nokia kan dit niet. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat Goddijn vanmorgen in hetzelfde antwoord zei dat zij al 6 jaar toewerken wat nu in 2014 klaar komt. Nokia zou het dus wellicht wel kunnen ontwikkelen, maar zal daar dan ook 6 jaar geleden mee begonnen moeten zijn.
Goddijn is er van overtuigd dat dit niet het geval is. Inhoudelijk geen enkele kritiek. Maar ik hoop dat Inrix en VAG er ook zo over gaan denken. Waarom doen ze dat tot op heden steeds niet??Met realtime maps gaat TomTom dus een uniek aanbod leveren, zowel in de automotive markt (autofabrikanten), maar ook in
de licentiemarkt waar ook een combinatie van harde kaarten (op schijf) plus realtime updates nodig zijn. Primair zijn dat natuurlijk andere PND makers. Mogelijk zou zelfs Garmin dit aantrekkelijk vinden. Ondanks dat TomTom hun directe concurrent is, is het aanbod van een realtime map aantrekkelijker dan een kaart die je om de zoveel tijd update. Als Garmin dat niet doet, ook prima, maar dan heeft de PND van TomTom en de app van TomTom een voordeel ten opzichte van de PND van Garmin en de app van Garmin. Dus bovenlangs of onderlangs heeft deze innovatie door TomTom ook voor Garmin (en natuurlijk Nokia) implicaties.
Tja, wat is de 'licentiemarkt'? Ik wou dat ik het precies wist... En geloof je echt dat Garmin de TT-kaarten gaat gebruiken?
Er werden uiteraard ook andere zaken besproken, zoals de verdubbeling van omzet Telematics in 3-4 jaar (het bericht in het nieuws zegt onterecht 2-3 jaar), wat overeenkomt met de 30% groei per jaar die TomTom momenteel in deze markt laat zien. Maar het bovenstaande was wat mij betreft echt de key take-away, met nogmaals de toevoeging dat de Nokia-vraag expliciet gesteld is en ook beantwoord.