rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Key take-away AVA

57 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 mei 2014 17:39
    quote:

    *Justin* schreef op 1 mei 2014 17:32:

    Waar Nokia heeft ingezet op indoor (vanuit de mobiele gedachte) heeft TomTom ingezet op realtime (vanuit de automotive gedachte). Dus wat dat betreft zitten ze niet in elkaars vaarwater.
    En Garmin neemt dan weer het vaarwater voor zijn rekening ;)! Indoor automotive lijkt inderdaad een wat kansloze markt. Dan krijg je weer van die auto's op roltrappen en zo. LOL
  2. [verwijderd] 1 mei 2014 17:41
    quote:

    xynix schreef op 1 mei 2014 17:35:

    [...]
    Met name op het gebied van realtime maps zullen ze een flink probleem hebben, want dat zal toch echt de norm voor routeplanning worden. als ze dat op TomTom niveau willen brengen zullen ze opnieuw flink de buidel moeten trekken. Terwijl aan de opbrengsten kant Samsung met Tizen zoveel druk zal proberen te zetten dat die een groter stuk van advertentieinkomsten uit Galaxy-verkeer kunnen opeisen.

    Wel zalig dat de laatste dagen de discussies hoofdzakelijk over wat anders gaan dan uit de hand gelopen persoonlijkheidsstoornissen.
    Voor Google is het geen probleem. Hun maps zijn al realtime. Alleen ze zijn alleen online en niet offline bruikbaar. Op een smartphone is dat prima, in een auto niet. Aangezien het marktaandeel van Google in de automotive markt nul komma nul is, verliezen ze daar niks aan. In die markt is het marktaandeel van Nokia rond driekwart en het andere kwart is TomTom. De aanval richt zich dus op de driekwart van Nokia. Zoals in jouw Skoda.
  3. [verwijderd] 1 mei 2014 17:51
    quote:

    Mauricee schreef op 1 mei 2014 16:20:

    Justin, ontzettend bedankt voor je waardevolle feedback!
    En ook van mij Justin en een dik verdiende A.B.

    Ik heb wel eens getwijfeld maar jij kennelijk nooit en nu blijkt terecht
  4. [verwijderd] 1 mei 2014 18:12
    quote:

    JanK1 schreef op 1 mei 2014 17:51:

    [...]

    En ook van mij Justin en een dik verdiende A.B.

    Ik heb wel eens getwijfeld maar jij kennelijk nooit en nu blijkt terecht
    Ik zeg niet dat ik nergens over twijfel, er zijn zeker ook onzekerheden rondom bepaalde delen tomtom. Maar waar ik niet zo aan twijfel is dat we nog steeds in een periode zitten waarin teveel focus is op onzekerheden en te weinig oog voor de groei en kansen bij andere onderdelen. Beleggers die in de crisis klappen hebben gekregen zijn voorzichtiger geworden.

    Er zijn periodes geweest waarin mensen denken dat het crescendo gaat en dachten dat tomtom unieke posities had. En er zijn tijden geweest waarin mensen dachten dat Google en Nokia geen ruimte zouden overlaten aan tomtom.

    Ik heb Goddijn daar ook wel eens heel nuchter over horen zeggen dat hij beide meningen overdreven vond. Volgens mij kan hij vrij nuchter zien als het nog niet goed genoeg gaat of juist wel goed en dan zegt hij dat ook.

    Overdreven positivisme biedt kansen (short) en overdreven negativisme ook (long). Het gaat om de delta ten opzichte van de 'werkelijkheid'. Onderwaardering of overwaardering.

    De grootste kans op een klapper zijn er uiteraard bij bedrijven die op een 'inflection point' (keerpunt) zitten. Want zodra je van krimp naar groei gaat, veranderen de modellen om waardering te beoordelen behoorlijk. Dat 'hopen' we dus allemaal te gaan zien.

  5. forum rang 7 Beperktedijkbewaking 1 mei 2014 18:27
    quote:

    *Justin* schreef op 1 mei 2014 14:38:

    Ik kan natuurlijk een heel AVA verslag geven. Maar deze keer wil ik me slechts beperken tot 1 kernpunt dat ik mee naar huis heb genomen (key take-away)...

    Goddijn vertelde over het nieuwe kaartenplatform waaraan gewerkt wordt. Daarmee gaan ze van een batch-gewijze aanpassing van kaarten (eens per kwartaal), naar een realtime aanpassing. En zorgen ze ervoor dat autofabrikanten enerzijds de kaarten aan boord krijgen op harde schijf, maar dat deze zich op de achtergrond, onzichtbaar voor de gebruiker continu aanpassen. Tot zover niks nieuws, dit weten we.

    Ook gaf hij nogmaals aan dat dit platform op schema ligt en in 2014 klaar is. En dat begin 2015 het huidige kaarten ontwikkelplatform er uit gaat. Waardoor er ook kosten wegvallen, omdat nu alle kaartenwijzigingen op twee plekken worden bijgehouden, dus dubbel werk. Ook dat was niet per se nieuw, maar wel goed om de bevestiging te horen dat in 2015 in ieder geval qua kosten al voordelen behaald worden, nog los van de voordelen in de inkomsten sfeer.

    ...

    - Even en zijstapje: Goddijn wordt nog weleens verweten dat hij ontwijkend is bij sommige antwoorden. Hij wil bijvoorbeeld niet precies zeggen wat ze nu aan Apple deal voor voordelen behalen. Behalve "dat zij 400 miljoen gebruikers hebben die indirect betrokken worden in ons geautomatiseerd kaartenonderhoud". Iets wat we al wisten, maar hoe dan precies en wat zijn de voordelen daarvan in termen van kwaliteit of kosten en concurrentiekracht. Dat werd niet echt beantwoord. -
    Als ik effe ondebreken mag: 400 mln mapshare? Dat is bijna 40% van het totale wereld-autobezit. Waar heb je het over? Je kennis van technische zaken is gering, en je kunt daarom ook niet gericht vragen. Sorry.


    Van ontwijkend gedrag is in dit onderwerp geen sprake, en daarom noem ik het de key take-away. Goddijn zegt er absoluut van overtuigd te zijn dat er niemand - ook Nokia niet - in staat in om met deze online maps te komen. Er werd door iemand nog expliciet naar gevraagd of Nokia dit kan. Het antwoord van Goddijn was duidelijk: nee, Nokia kan dit niet. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat Goddijn vanmorgen in hetzelfde antwoord zei dat zij al 6 jaar toewerken wat nu in 2014 klaar komt. Nokia zou het dus wellicht wel kunnen ontwikkelen, maar zal daar dan ook 6 jaar geleden mee begonnen moeten zijn. Goddijn is er van overtuigd dat dit niet het geval is.

    Inhoudelijk geen enkele kritiek. Maar ik hoop dat Inrix en VAG er ook zo over gaan denken. Waarom doen ze dat tot op heden steeds niet??

    Met realtime maps gaat TomTom dus een uniek aanbod leveren, zowel in de automotive markt (autofabrikanten), maar ook in de licentiemarkt waar ook een combinatie van harde kaarten (op schijf) plus realtime updates nodig zijn. Primair zijn dat natuurlijk andere PND makers. Mogelijk zou zelfs Garmin dit aantrekkelijk vinden. Ondanks dat TomTom hun directe concurrent is, is het aanbod van een realtime map aantrekkelijker dan een kaart die je om de zoveel tijd update. Als Garmin dat niet doet, ook prima, maar dan heeft de PND van TomTom en de app van TomTom een voordeel ten opzichte van de PND van Garmin en de app van Garmin. Dus bovenlangs of onderlangs heeft deze innovatie door TomTom ook voor Garmin (en natuurlijk Nokia) implicaties.
    Tja, wat is de 'licentiemarkt'? Ik wou dat ik het precies wist... En geloof je echt dat Garmin de TT-kaarten gaat gebruiken?

    Er werden uiteraard ook andere zaken besproken, zoals de verdubbeling van omzet Telematics in 3-4 jaar (het bericht in het nieuws zegt onterecht 2-3 jaar), wat overeenkomt met de 30% groei per jaar die TomTom momenteel in deze markt laat zien. Maar het bovenstaande was wat mij betreft echt de key take-away, met nogmaals de toevoeging dat de Nokia-vraag expliciet gesteld is en ook beantwoord.

    Je vergat te vragen naar de omzet van (all-in) Go's, en misschien ook apps. Daar gaat het tot nu toe echt om. De rest is op KT minder belangrijk, sorry.

    Heeft iemand, ook na deze AVA, enig idee van de verkoop van apps door TT?
    Zonee, hou dan op, dan weet je niks.
  6. [verwijderd] 1 mei 2014 19:06
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 1 mei 2014 18:27:

    [...]

    Als ik effe ondebreken mag: 400 mln mapshare? Dat is bijna 40% van het totale wereld-autobezit. Waar heb je het over? Je kennis van technische zaken is gering, en je kunt daarom ook niet gericht vragen. Sorry.

    Je vergat te vragen naar de omzet van (all-in) Go's, en misschien ook apps. Daar gaat het tot nu toe echt om. De rest is op KT minder belangrijk, sorry.

    Heeft iemand, ook na deze AVA, enig idee van de verkoop van apps door TT?
    Zonee, hou dan op, dan weet je niks.

    Over je eerste opmerking.

    Het is uiteraard een breakdown

    - 400 miljoen apparaten waar Apple maps in zit en worden gevolgd, tenzij je zelf je telefoon instelt op 'locatievoorziening uit'. Die bewegingen kunnen gebruikt worden om nog niet bestaande wegen in kaart te brengen. Je hebt vast wel eens gezien hoe een nieuwbouwwijk 'ontdekt' kan worden doordat ineens meerdere mensen eenzelfde pad (nieuwe weg) afleggen. Of fout detectie, bijvoorbeeld dat ineens meerdere mensen tegen de richting in bewegen, dus waarschijnlijk is de rijrichting veranderd. Op pocketgpsworld.com zijn filmpjes die een en ander precies uitleggen.

    Uiteraard is er van de 400 miljoen mensen slechts een deel die Apple Maps gebruiken om te navigeren. Laten we voor de theorie zeggen 20%, dus 80 miljoen mensen. De echte getallen ken ik niet.

    Van die 80 miljoen zal 1 op de 800 (fictief getal) een fout zien in de kaart en dat via Apple Maps doorgeven. Dat zijn dan 80mln / 800 = 10.000 correcties. Die TomTom alleen bij twijfel controleert en anders geautomatiseerd doorvoert.

    Je hebt me dus nergens horen zeggen dat 400 mln mensen Mapshare gebruiken. Maar wel dat zij gevolgd worden (patronen) en dat een klein deel van hen ook Mapshare zal gebruiken om actief een kaartwijziging door te geven. Gewoon crowdsourcing dus, alleen via Apple nu met een grotere groep.

    Ik heb het hier uiteraard over historische patronen en correcties, dus vooral relevantie voor de kaarten en ik denk niet voor HD traffic. Alleen mensen die de Apple app gebruiken en duidelijk aan het rijden zijn en niet aan het wandelen (te meten aan snelheid) kunnen input zijn voor HD traffic. Ik zeg bewust "kunnen".

    Dan rest mij nog de opmerking dat ik niet zo goed snap waarom je van tijd tot tijd ineens onverwacht aanmatigend kan doen en kribbig als een oude opa. Je had net zo goed je punt kunnen maken zonder die toon.
  7. Alpen 1 mei 2014 20:13
    Justin, bedankt weer voor de gedetailleerde informatie.

    Mooi dat Goddijn zeker van zijn zaak is mbt Nokia en nogmaals aangeeft dat TT in een unieke positie zal verkeren cq Nokia op technologisch gebied in principe op achterstand wordt gezet.

    Mbt de opmerking "...goed om de bevestiging te horen dat in 2015 in ieder geval qua kosten al voordelen behaald worden, nog los van de voordelen in de inkomsten sfeer":

    Ik hoop van harte dat Goddijn in staat is zich aan de bestaande planning te houden.
    Door de ongetwijfeld complexe materie, beoogde integratie tussen meerdere systemen, en betrokkenheid van (en noodzakelijke communicatie met) externe stakeholders zoals leveranciers en klanten, bestaat er een kans dat het nieuwe platform later wordt opgeleverd dan gepland dan wel het oude platform er later uit gaat.
    (in februari meldde Goddijn: "Real-time maps technology will make our mapping operations much more efficient. Once transition is complete we can retire our legacy platform completely. And we will benefit from the new platform incrementally during 2014".)

    Het unieke aanbod van realtime TT map updates zal IMO, bij een afnemende totale PND markt, resulteren in een aanzienlijke vergroting van het TT PND markt aandeel in 2015, met name in de VS en met name ten koste van Garmin en dus ten koste van Nokia.

    Daarnaast zal de auto industrie (in ieder geval de merken die er toe doen en streven naar superieure kwaliteit om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie) zich steeds meer richting TT bewegen. Ook in dit geval dus waarschijnlijk een aanzienlijke aderlating voor Garmin.
  8. [verwijderd] 1 mei 2014 20:23
    Hoi alpen,

    Het is in overeenstemming met eerdere communicatie dat het nieuwe platform in 2014 klaar is, en dat het oude platform begin 2015 wordt uitgezet. In de presentatie van dinsdag (q1 cijfers op tomtom.com) zeggen ze expliciet met plaatje dat het dit jaar af is. En in de call spraken ze over tests met Duitse OEM's (fabrikanten) die al succesvol lopen.

    Als de planning niet uitloopt dan zijn de voordelen van het nieuwe platform er in de loop van 2014 en daarna. Terwijl de hogere kosten die er zijn doordat 2 systemen parallel draaiden in het hele jaar 2014 zitten en wegvallen vanaf begin 2015. Dat heeft hoge prio merk ik aan tomtom managent. Ze willen "zo snel mogelijk van dubbele kosten af".

    Ik heb overigens geen enkel idee welke orde van grootte de kosten zijn die wegvallen, behalve woorden als 'significante besparingen' en dergelijke. Er is wel in een call gevraagd hoeveel kosten er wegvallen. Toen zei de cfo tegen de analist dat ze tijd nodig hebben om dat precies in kaart te krijgen. Dus dat is wel even een belangrijke voetnoot.
  9. [verwijderd] 1 mei 2014 20:31
    Bestr justin en andere,
    Technisch mooi, maar ik zie het nog niet. wat betekent "realtime" voor klanten en bedrijven? Op welke wijze heeft dit een voordeel? Ik zie nog niet in waarom dit zo groot is en hoe tom2 hier geld aan gaat verdienen.
    Kan iemand mij uitleg geven svp?
  10. [verwijderd] 1 mei 2014 20:47
    We gaan weer naar een goed niveau qua discussies! Wat mij zeer verbaasd is dat Fleetmatic geef realtime traffic heeft. Het lijkt mij dat men de plank misslaat qua duurzaamheid (ECO) en goede begeleiding van de routes van de chauffeurs.
  11. forum rang 7 Beperktedijkbewaking 1 mei 2014 21:32
    quote:

    *Justin* schreef op 1 mei 2014 19:06:

    [...]

    ...
    Het is uiteraard een breakdown

    - 400 miljoen apparaten waar Apple maps in zit en worden gevolgd, tenzij je zelf je telefoon instelt op 'locatievoorziening uit'. Die bewegingen kunnen gebruikt worden om nog niet bestaande wegen in kaart te brengen. Je hebt vast wel eens gezien hoe een nieuwbouwwijk 'ontdekt' kan worden doordat ineens meerdere mensen eenzelfde pad (nieuwe weg) afleggen. Of fout detectie, bijvoorbeeld dat ineens meerdere mensen tegen de richting in bewegen, dus waarschijnlijk is de rijrichting veranderd. Op pocketgpsworld.com zijn filmpjes die een en ander precies uitleggen.

    Uiteraard is er van de 400 miljoen mensen slechts een deel die Apple Maps gebruiken om te navigeren. Laten we voor de theorie zeggen 20%, dus 80 miljoen mensen. De echte getallen ken ik niet.

    Van die 80 miljoen zal 1 op de 800 (fictief getal) een fout zien in de kaart en dat via Apple Maps doorgeven. Dat zijn dan 80mln / 800 = 10.000 correcties. Die TomTom alleen bij twijfel controleert en anders geautomatiseerd doorvoert.

    [Ja en? 10.000 correcties per wat? Jaar of maand?
    Los daarvan: je rekensom is er een factor 10 naast. Men geeft eerder een AB dan iets na te rekenen. Sorry hoor.]


    Je hebt me dus nergens horen zeggen dat 400 mln mensen Mapshare gebruiken. Maar wel dat zij gevolgd worden (patronen) en dat een klein deel van hen ook Mapshare zal gebruiken om actief een kaartwijziging door te geven. Gewoon crowdsourcing dus, alleen via Apple nu met een grotere groep.

    Ik heb het hier uiteraard over historische patronen en correcties, dus vooral relevantie voor de kaarten en ik denk niet voor HD traffic. Alleen mensen die de Apple app gebruiken en duidelijk aan het rijden zijn en niet aan het wandelen (te meten aan snelheid) kunnen input zijn voor HD traffic. Ik zeg bewust "kunnen".

    [Sorry, dit is rijkelijk vaag en zelfs fout, je hebt geen idee hoe 'traffic' tot stand komt.]

    Dan rest mij nog de opmerking dat ik niet zo goed snap waarom je van tijd tot tijd ineens onverwacht aanmatigend kan doen en kribbig als een oude opa. Je had net zo goed je punt kunnen maken zonder die toon.

    Wat je laatste alinea betreft: Ik ben graag opbouwend en positief over het TT-aandeel. Maar flauwekul irriteert me. Take it or leave it.
  12. [verwijderd] 1 mei 2014 22:11
    Ik herinner me heel goed de eerdere discussie www.iexprofs.nl/Forum/Topic/1307549/7... Beperktedijkbewaking 4 dec 2013 om 22:43 waaruit blijkt dat het aantal bronnen van floating car data (waarbij echt iedere seconde gegevens heen en weer gaan) op dat moment op 5,5 miljoen lag (carlo vd wijer)

    Maar ook om 22.03 uur dat er destijds iets van 76 miljoen bronnen werden genoemd voor HD traffic. Dus dat er naast die 5,5 miljoen ook grotere aantallen externe bronnen zijn, die waarschijnlijk niet iedere seconde of niet even precies hun gegevens doorgeven. Maar wel genoemd worden als bron van traffic. Daar zullen de experts iets over moeten zeggen, hoe dat precies zit.

    De Apple users kunnen in ieder geval bron zijn voor maps en historische traffic. Maar wellicht ook kunnen optellen bij die 76 miljoen.
  13. mark60 1 mei 2014 23:44
    Justin Heb ook een paar vraagjes of dit besproken is

    punt 4 van de agenda Dividend. Hoe werd hierop gereageerd.

    wat gaan ze precies doen met die 180 miljoen die ze nu in kas hebben. is daar iets over gezegd. Waarin gaan ze investeren. Neem aan dat als je geen dividend uit keert wel een verklaring geeft over die 180 miljoen moet geven en of dat geld goed besteed wordt.
    Zijn ze b.v ook
    van plan eigen aandelen in te kopen van dat geld

  14. Alpen 2 mei 2014 09:23
    quote:

    Brassa schreef op 1 mei 2014 20:31:

    Bestr justin en andere,
    Technisch mooi, maar ik zie het nog niet. wat betekent "realtime" voor klanten en bedrijven? Op welke wijze heeft dit een voordeel? Ik zie nog niet in waarom dit zo groot is en hoe tom2 hier geld aan gaat verdienen.
    Kan iemand mij uitleg geven svp?
    "Realtime" slaat IMO op twee zaken:

    1) Ergens in de "real world" vindt een event plaats waardoor de basis navigatie map in TT's centrale systeem niet meer up-to-date is. Er komt een informatiestroom op gang doordat personen, maar ook (en steeds meer) automatische systemen zo'n wijziging aan TT doorgeven, waarna de centrale map waar mogelijk automatisch wordt aangepast. Wijzigingen worden met een bepaalde "hoge" frequentie beschikbaar gesteld voor download.

    2) De TT map gebruiker in bezit van de juiste software ontvangt de wijziging automatisch.

    Dat betekent per direct lokale map aanpassingen ipv maximaal een paar keer per jaar: navigatie door gebruik te maken van de laatste (ipv verouderde) mappen zorgt voor een optimale route -> kortere reistijd -> lagere voertuigkosten.
    Daarnaast gaat geen kostbare tijd (= geld) meer verloren doordat privé personen en bedrijven niet meer genoodzaakt zijn om min of meer handmatig dure map updates uit te voeren, in eigen beheer of door derden (garage).

    Dat wordt gegarandeerd ook een argument wat een klant met een wagenpark over de streep trekt: TT Telematics ten koste van bijvoorbeeld een Fleetmatics.
57 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.099
AB InBev 2 5.527
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.887
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.778
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.769
Aedifica 3 924
Aegon 3.258 322.984
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.298
ageas 5.844 109.897
Agfa-Gevaert 14 2.053
Ahold 3.538 74.343
Air France - KLM 1.025 35.236
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.046
Alfen 16 25.035
Allfunds Group 4 1.511
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.564
AMG 971 134.040
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.740
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.027
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 384
Arcadis 252 8.789
Arcelor Mittal 2.034 320.866
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.338
Aroundtown SA 1 220
Arrowhead Research 5 9.749
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.546
ASML 1.766 109.292
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 522
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.722
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 66
Azerion 7 3.412