Patience schreef op 3 februari 2012 15:24:
Google en Nokia toen zij gratis navigatiesoftware lanceerden op smartphones.
Dit hierboven is onzin en veel mensen geloven dat en krijgen weinig vertrouwen in TOMTOM. Een commercieel bedrijf heeft altijd een winstoogmerk. Gratis is dus niet gratis. Gratis navigatie is net zo gratis al een gratis mobiele telefoon bij een telefoonabonnement. Of een gratis krant op het station.
Jij betaald er als consument niet direct iets voor, maar wel indirect. Bij een gratis mobiele telefoon worden de kosten van de gratis telefoon gewoon met het abonnement verrekend. Zo ook bij een gratis kant. Jij financieert die krant zelf door producten te kopen waar in die krant veelvuldig voor wordt geadverteerd.
Bij gratis navigatie is het niet anders. Je betaald niet direct voor die navigatie maar wel indirect. De kosten voor gratis navigatie worden gewoon in de prijs van je telefoon, in de kwaliteit van de service of in je telefoonabonnement doorgerekend. Als consument betaal je dan in directe vorm niks, maar lopen de kosten in indirecte vorm misschien wel op tot gemiddeld 5 euro per maand.