Wizz schreef op 2 augustus 2011 20:59:
[...]
Vage kreet?
Hoe concreter wil je het hebben?
Om toch maar een voorbeeld te geven.
Zoals je aangeeft ga je dus uit van een daling. Dus voor de korte termijn bijvoorbeeld:
MT PUT SEPT 2011, 20,00
~€0,67
of met een paar maandjes extra:
MT PUT DEC 2011, 20,00
~€1,40
Je zou ook op "safe" kunnen spelen en een strike van 21 of 22 pakken (beperkt een eventueel verlies bij gelijkblijvende koers, maar beperkt ook het% rendement.
Voor de lange termijn pak je gewoon een paar maandjes later.
Of ga voor speeders/turbo short.
Al zou ik Deze persoonlijk niet snel kopen.
Als positief ingesteld persoon ga ik immers op de lange termijn toch uit van een stijging. Of de wereld zoals nu kennen zou moeten vergaan...
Maar ook voor korte ritjes kun je er toch leuk aan verdienen.
Ik denk dat lange termijn visie in een neergaande markt niet zozeer van toepassing is. ALS we gaan, dan gaan we hard en is het zo gebeurd. Dan is het in een paar maanden voorbij. Gewoon zorgen dat je die verkoop-lawine niet misloopt. Dat wordt het moment dat je DE klapper van je leven maakt met je put opties en andere short producten! Of de boot ingaat met de calls en longs...
Stel je voor, mittal zakt nog 25% door de "MEGA CRASH" <-quote!, en komt op 15,00 te staan, dan heb je al gauw 400% op je inleg, of als het in september gebeurd bijna 1000% rendement (met de SEPT PUTS).
En je kunt al helemaal niet bedenken wat er met je porto gebeurd als het ECHT crisis wordt en de koers naar ~12 gaat. Dan ben je helemaal binnen!
En als je dat punt bereikt hebt, stap je uit, en ga je weer long, maar dan vol in de turbo's!
Of, het loopt allemaal (gelukkig) met een sisser af, en we kwakkelen weer wat opwaarts. Dan ben je echter wel -schuin gezegd- genaaid met je puts en zakken je shorts letterlijk en figuurlijk naar beneden ;)
Heb me net toen ik buiten een biertje zat te drinken een metafoor laten vormen over dit onderwerp,...
De boot.
Wat, wanneer of waarom gaan koersen echt stijgen?
Simpel.
Omdat niemand de boot wil missen. Dat is op het moment dat de meerderheid gaat denken, "nu moet ik snel kopen want anders betaal ik zo meteen veel te veel. Deze boot wil ik niet missen!".
Echter, de boot ligt aan wal. Met een dikke schulden ketting aan het dok gebonden. Geen geld meer om diesel te kopen, geen geld meer om geld mee te verdienen. De boot ligt stil.
De man met het geld in de portemonnee aan wal ziet de boot liggen en denkt bij zichzelf, "ik ga eerst nog ergens een biertje drinken op dat terrasje daar. Die boot vertrekt voorlopig nog niet. En als ze gaat dan heb ik tijd zat, want die kettingen moeten er toch eerst af. Dat hoor ik wel, tijd genoeg."
De man met het geld in de portemonnee komt op het terras en ziet een groepje mensen wedjes leggen. Ze lijken te gokken op wat de boot gaat doen, "Ik wed voor 1000 euro dat de boot toch binnen een week vertrekt!" Een ander gaat de gretig de weddenschap aan. De man met het geld in de portemonnee besluit een gokje te wagen en gaat er vanuit dat de boot nog wel even aan de kant zal liggen en besteld er nog maar een biertje bij.
Nu zijn er echter al een heleboel mensen aan boord van het schip. Sterker nog, het schip is overladen met mensen die het schip in zijn gegaan! Sommige zitten er al jaren andere zijn net aan boord gekomen maar bedenken zich snel de fout die ze hebben gemaakt. Uit pure wanhoop proberen sommige angstvallig hun kaartje nog voor een habbekrats te verpatsen. Andere springen overboord en komen nooit meer terug. Weer een ander staart apathisch voor zich uit en die een naast hem stekt zijn kop zo diep in de luchtpijp dat hij niks meer hoort of ziet, allen wachtende. Totale chaos en wanhoop op het dek!
De boot ligt vast. Wat te doen...
ab(oo)tje. Als we die 1000 procent pakken dan komen we terug met foto op het forum.