justin_case schreef op 3 juli 2011 13:13:
[Modbreak IEX]: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen aangepast.]
(...)
Tocas slaat OPNIEUW de spijker op zijn kop. De dalende koersen zijn namelijk wel degelijk ook schadelijk voor het algemene imago van tomtom en niet alleen het imago op de beurs bij beleggers. Als TomTom grote contracten wil binnenslepen, dan zal ze dus aan die winstkant ook soliditeit moeten laten zien. Door wat ik de kosten te snijden is dat zeker mogelijk. Men kan zelfs zo de WPA laten stijgen ten opzichte van vorige jaren.
Tegelijkertijd denk ik dat grote partijen ook wel een analyse doen van dit soort zaken, en dan verder kijken dan alleen de WPA. Zoals ik eerder postte is het groepsvermogen (saldo van bezittingen en schulden) 1,1 miljard. Dus zeer positief.
Dan kunnen eikeltjes hier wel zeggen dat er veel goodwill/intangibles op de balans staan, maar zoals iedereen weet zijn dat de kaarten en route-technologie en die zijn wel degelijk wat waard.
TomTom doet die niet de deur uit (is de kern van hun activiteit), maar als ze morgen de kaarten in de etalage zouden zetten, dan staan er morgen al een heleboel kopers voor de deur (Apple, Samsung, Google, Garmin) die daar minstens een miljard voor over hebben. Afschrijven daarop lijkt me dus een fantasie.
Maar Tocas heeft wel gelijk dat de financien wel wat strakker mogen en ze op moeten passen voor imagoschade als gevolg van de dalingen op de aandelenmarkt.