rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Arnoud Wolff - Mooie maritieme portefeuille

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 november 2009 13:58
    Heb hier al wel eens eerder opgemerkt dat de crisis twee kanten heeft en dat het helemaal niet zo slecht gaat dan bijvoorbeeld een figuur als Cees beweert.

    In bepaalde sectoren is het nog nooit zo goed gegaan als nu. De orderboeken bij scheepsbouwers zijn nokvol. Zo vol dat er nu met spoed enorme werkplaatsen gebouwd moeten worden.
  2. PingPong 17 november 2009 14:29
    Interessant verhaal.
    Alleen jammer dat Arnoud Wolff niet ook een grafiek toegevoegd heeft hoe zo'n maritiem mandje (gelijke geld inleg voor elk fonds)het gedaan zou hebben over de afgelopen jaren.
  3. [verwijderd] 17 november 2009 14:55
    een mooie maritieme ontwikkeling betekent dat het leuk is om er te werken; dat wil nog niet zeggen dat er veel verdient zal worden......

    de aannemerij is mijnsinziens geen branche om in te beleggen; alleen op zeer korte termijn.
  4. forum rang 4 theo1 17 november 2009 15:07
    quote:

    schreef:

    De Nederlander klaart elke klus liefst na heroïsche strijd. [/quote]
    Kennelijk ben ik geen Nederlander. Ik laat die heroïsche strijd altijd liever aan iemand anders over.
    [quote]Wereldwijd trekt de bevolking naar de grote steden die vaak in de vruchtbare delta's liggen. Ruimtegebrek vraagt om het opspuiten van kunstmatige eilanden zoals in Dubai of de Tweede Maasvlakte in Rotterdam.
    Dubai ligt niet bepaald in een vruchtbare delta. Er is daar geen rivier, laat staan een delta. Het is een parelvissersdorp dat groot is geworden van oliegeld.

    Op deze twee punten na een goed stuk. Vooral Fugro, SBM en Vopak zijn goede bedrijven. Van de anderen heb ik geen verstand.
  5. [verwijderd] 17 november 2009 15:13
    @fortispaniek

    Dat de scheepsbouwers overvolle orderboeken hebben, dat is te danken aan de uiterst succesvolle jaren 2006 en 2007.
    Wat u wellicht niet weet is dat schepen een redelijke levertijd hebben.

    Wanneer het goed gaat met de wereldhandel, dan worden er inderdaad nieuwe schepen gebouwd.

    Laten we zeggen dat wanneer een schip besteld wordt, er ca 3 tot 4 jaar overheengaat voordat het ship geleverd wordt.

    We nemen 2007 als 'besteljaar'. Dat schip gaat pas in 2010 opgeleverd worden.
    Zoals u wél weet, is er iets gebeurd na 2007: De wereldhandel is op zijn gat gegaan.

    De orderboeken zitten vol tot diep in 2011. Met name de grote schepen die in dit artikel genoemd zijn, worden dan afgeleverd.

    Wanneer al deze schepen gebouwd, dan is het AANBOD van vrachtschepen ongeveer 35% GROTER dan de VRAAG naar deze schepen.

    Terwijl in 2007 de capaciteit nog ONDER de vraag lag.

    Dus dit is inderdaad goed nieuws voor de BOUWERS.
    Echter is de vraag of deze wél al het geld krijgen voor de projecten die zij bouwen. De grote CARGObedrijven hebben namelijk MINDER werk dan capaciteit en dus ook minder opbrengsten tegen hogere onderhoudskosten.

    Ik voorzie een winstdaling bij de Zeevarende handelsmaatschappijen, evt zelfs faillisementen van enkele grote spelers.

    Ik voorzie na 2010 een enorme dip in het aantal schepen dat gebouwd gaat worden. Ook voorzie ik enkele faillisementen onder de scheepsbouwers.

    Veel bouwprojecten zijn gecancelled.

    Ook wanneer de economie weer aantrekt, dan zal het nog een tijd duren voordat de CARGO-branche weer capaciteit tekort komt... Tegen die tijd zitten we waarschijnlijk al in 2015 tot 2018.

    Kortom, baggeraars en scheepsonderhouders zou ik zeker doen. Maar de rest zou ik toch gaan mijden...
  6. [verwijderd] 17 november 2009 15:30
    Een ander alternatief is het kopen van een paar aandelen HAL. Zij zijn zowel aandeelhouder in Vopak, Boskalis-Smit, Dockwise en gasrederij Anthony Veder.
    Wie weet voegen zij ooit Dockwise toe aan Boskalis-Smit, en Veder en Lamnalco aan Vopak.
7 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.165
AB InBev 2 5.545
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 52.508
ABO-Group 1 25
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.931
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 193
Adecco 1 1
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.892
Aedifica 3 927
Aegon 3.258 323.213
AFC Ajax 538 7.093
Affimed NV 2 6.306
ageas 5.844 109.911
Agfa-Gevaert 14 2.075
Ahold 3.538 74.363
Air France - KLM 1.025 35.335
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.074
Alfen 16 25.507
Allfunds Group 4 1.525
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.253
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 427
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 244.276
AMG 972 134.764
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.757
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 501
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.110
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 387
Arcadis 252 8.808
Arcelor Mittal 2.035 321.103
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 287
arGEN-X 17 10.381
Aroundtown SA 1 221
Arrowhead Research 5 9.759
Ascencio 1 30
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.700
ASML 1.767 112.394
ASR Nederland 21 4.522
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 523
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 14.354
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 69
Azerion 7 3.463