tatan schreef:
AMSTERDAM (DFT) - De prijzenoorlog onder de aandelenbrokers lijkt binnenkort een climax te bereiken. Op 9 oktober start een nieuwe partij, waar de consument voor het eerst aandelen kan kopen zonder dat er kosten aan verbonden zijn.
Internetbroker Zecco.com, een Nederlandse initiatief van onder meer investeerder Marcel Boekhoorn en ex-beursman Hans Kroon, start in Amerika maar wil begin volgend jaar ook de Europese en Japanse markten op. Niet veel meer dan een tiental mensen wereldwijd heeft het afgelopen jaar de lippen stijf op elkaar moeten houden. Ze wisten dat de prijzenoorlog onder de diverse aanbieders spoedig een nieuw stadium zou ingaan, maar konden er niet over praten.
Waar internetbrokers als E*trade en Ameritrade in Amerika en Alex en Binck in ons land hevig strijd met elkaar en de gevestigde banken leveren, broedde een select groepje voormalige aandelenhandelaren, bankiers en financieel experts op een plan waarbij er helemáál geen kosten meer in rekening worden gebracht bij de aan- of verkoop van aandelen. Dat werd Zecco, kort voor Zero Commission Costs.
Achter Zecco zitten klinkende namen. Aandeelhouders zijn Hans Kroon, ex-topman van effectenhuis Van der Moolen, investeerder Marcel Boekhoorn en de Denen Morten Lund en Sören Kenner, destijds investeerders in het internetbelbedrijf Skype. Bestuurders van de nieuwe onderneming zijn onder meer oprichter en ceo Jeroen Veth (ex-Merrill Lynch) en Dino van Es (mede-oprichter van derivatenspecialist IWB).
Van Es is de geestelijk vader van Zecco. Bij de afhandeling van de transacties is Penson Financial Services betrokken, zeg maar de Kas Bank van Amerika, die meer dan 40 online brokers als klant heeft. Geen kosten voor de consument. Waar haalt Zecco zijn verdiensten dan wel uit? Zecco is gebouwd op drie pijlers.
Een goed handelsplatform (zoals E*trade), snelle en betrouwbare data (zoals Yahoo Finance) zodat de investeerder alle relevante informatie kan vinden en een levendige ’social community’ (zoals MySpace). Zecco verwacht dat dit concept zo aantrekkelijk is dat klanten met relatief lage marketingkosten zijn over te halen een rekening te openen. Zecco verdient daarbij aan zowel credit- als debetgelden.
Uit cijfers blijkt dat 40 tot 45% van de Amerikanen zijn aandelen beleent. Een cliënt stort bijvoorbeeld $20.000 op zijn rekening, maar geeft kooporders ter waarde van $30.000. Volgens Zecco handelen ook veel klanten van Binck en Alex op deze wijze. Voor transacties in opties brengt Zecco wél een laag bedrag per transactie in rekening, zo’n 40% onder het tarief van de naaste concurrent.
Verder wil het bedrijf geld verdienen met advertenties op de website, maar zonder agressieve pop-ups. Bestuursvoorzitter Jeroen Veth verwacht dat de nieuwe internetbroker na vier kwartalen een positieve kasstroom zal draaien en in het tweede jaar winstgevend zal zijn. „Bij 50.000 klanten dekken we onze kosten met de rente-inkomsten.”
Overigens heeft Zecco een behoorlijk lange adem: mocht het aantal cliënten tegenvallen, dan nog zingt deze nieuwe internetbroker het naar eigen zeggen lange tijd uit. Oud-Van der Moolen-topman Hans Kroon maakt met Zecco een verrassende comeback in de aandelenhandel.
„Iedereen heeft dit zo lang tegengehouden. Dit is een verandering in de markt waar iedereen bang voor was. En wij gaan het doen. Ik kan mij niet voorstellen dat het geen succes wordt.”
Aanbevolen.
GR TT