JustRevisited schreef op 14 februari 2025 13:00:
[...]
De belangrijkste dingen over Enterprise en Automotive. Letterlijk vertaald door Claude.ai zonder mijn tussenkomst.
Hier is de integrale vertaling met een korte introductie voor beide segmenten:
[Integrale vertaling van de Enterprise tekst]
Als ik kijk naar de offerte pijplijn in Enterprise, is die breder dan ooit tevoren, dieper dan ooit tevoren. Dat geeft me vertrouwen dat we ook in 2025 op dat groeitraject zullen doorgaan. Ik denk dat de onderliggende zaken er eigenlijk best goed uitzien. En als je kijkt naar de samenstelling van die pijplijn, dan gaat het om een breed scala aan dealgroottes. Uiteraard is de meerderheid relatief klein, maar er zijn een handvol opportunities die echt de potentie hebben om de omzet een stap hoger te brengen, ook in 2025, qua omvang. Nu is het altijd lastig te voorspellen wanneer je ze wint en of je ze wint, dus we zijn daar ook een beetje voorzichtig in in onze voorspellingen.
[Integrale vertaling van de Automotive tekst]
Wat we vooral in de tweede helft van 2024 hebben gezien, zijn enorme schommelingen van maand tot maand in de royalty-inkomsten die autofabrikanten aan ons terug rapporteren. Dat zie je vervolgens ook weer terug in de operationele omzet die wij rapporteren. Als je alleen kijkt naar de operationele prestaties in Q4 en die vergelijkt met Q3, was er van kwartaal op kwartaal stijging van 27%. Maar dat is natuurlijk op een zeer laag basisniveau dat we in het derde kwartaal hebben geregistreerd.
De schommeling in Automotive is dus groot. Er is veel gaande met deze OEM's. En dat gaat niet alleen om lagere autoproductie, maar ook om de macro-economische zorgen die spelen.
Fundamenteel zien we dezelfde mate van interesse bij autofabrikanten voor de adoptie van onze producten, en waarschijnlijk meer interesse dan we ooit eerder hebben gezien. Maar we moeten door de tegenwind heen die we momenteel ondervinden. Dus ik kan niet verder ingaan op wat we verder verwachten.
Ik denk op dit moment, terwijl we dit gesprek voeren, dat we op het hoogtepunt van onzekerheid zitten wat er in de markt gebeurt. Bovenop alle branche-specifieke vragen en uitdagingen hebben we de geopolitieke situatie die zich in real-time ontwikkelt. (Trump en importheffingen)
U heeft gelijk, het is een beetje onduidelijk en het is moeilijk te zeggen wat er gaat gebeuren. Ik denk dat heel weinig mensen precies begrijpen waar we aan het eind van dit jaar zullen eindigen.
Maar wij maken ons slechts zorgen over de dingen die we kunnen beïnvloeden. We maken ons niet te veel zorgen over de dingen die we niet kunnen beïnvloeden. Onze focus is op winnen in Automotive, met toekomstige deals. Er zijn enkele positieve signalen. We hadden een fenomenale start van het jaar op CES, met veel demo's, veel klanten en veel aankoopsignalen die we hebben opgepikt.
Ik denk dat de overall trend voor ons gunstig is. We zien dat autofabrikanten minder risico willen, kortere implementatietijden en beginnen meer moderne software-ontwikkelprincipes te omarmen, zoals over-the-air updates, die ons in staat stellen de end-user experience continu te verbeteren.
Alles bij elkaar zien we, vooral uit Azië, de vereisten voor implementatie in periodes korter dan drie maanden. Dus drie maanden of korter. En dat hebben we voor elkaar gekregen. We hebben gedemonstreerd, en we kunnen positief aantonen, dat we binnen drie maanden een topoplossing hebben die draait op productiekwaliteit.
Dat zijn de meer fundamentele trends die ons een veel betere basis geven om effectief te concurreren in de markt. Dat zijn de dingen die we kunnen beïnvloeden. Dat zijn de dingen waar we om geven.
We zijn, denk ik, in een zeer goede positie. Ik voel dat we sterker zijn dan ooit tevoren in het verleden, qua portfolio. Er komen een hoop opportunities aan de markt in de komende 18 maanden.
Onze focus is om een significant deel daarvan te winnen en de basis te leggen voor toekomstige groei en een echte boost te geven aan efficiëntie, productiviteit, moderne softwarepraktijken die ons een veel betere kans geven om effectief te concurreren met navigatie-oplossingen van bedrijven zoals Apple en Google.
In dat opzicht ziet het er goed uit. Strategisch beginnen onze investeringen vruchten af te werpen, denk ik. Alle investeringen die we de afgelopen vijf of zes jaar hebben gedaan, beginnen nu rendement op te leveren. En vanuit dat perspectief is het een spannende tijd voor ons.
Wim Gille - ABN AMRO ODDO BHF - Analist
Samenvattend: er is kortetermijn-onzekerheid in Automotive, maar de vooruitzichten voor Automotive op middellange termijn zijn gelijk of zelfs beter