Hopper58 schreef op 8 januari 2025 17:16:
Noodlijdende batterijbouwer Northvolt krijgt steun van aandeelhouders om verder te herstructureren
Northvolt werd lang gezien als dé Europese batterijbelofte, maar kwam in de problemen.
De Tijd 08/01/2025 15:57
De aandeelhouders van Northvolt, waaronder Volkswagen en de zakenbank Goldman Sachs, hebben ermee ingestemd de productie bij de zieltogende Zweedse batterijbouwer voort te zetten. Intussen kan de zoektocht naar een financiële reddingsboei verdergaan.
Northvolt, dat tot voor kort gold als de ultieme hoop om in Europa een eigen batterijbouwer op te tuigen maar vorig jaar in de problemen kwam, is nog lang niet gered van de ondergang. Tijdens een buitengewone algemene vergadering in Stockholm stemden de aandeelhouders, waaronder Volkswagen Group en de zakenbank Goldman Sachs, woensdag wel in met de voortzetting van de activiteiten van het bedrijf.
Hoewel Northvolt de stemming als een formaliteit beschouwde - ze is volgens de Zweedse wet verplicht als het eigen vermogen daalt onder de helft van het geregistreerde aandelenkapitaal - hing er veel van af. Een negatieve uitkomst had de herstructureringsplannen van het bedrijf kunnen dwarsbomen.
Northvolt vroeg in november Chapter 11 aan in de Verenigde Staten, een procedure die een financiële reorganisatie oplegt. Het had toen nog maar 30 miljoen dollar in kas, genoeg om maximaal een week zijn operaties te financieren. Sindsdien probeert het bedrijf niet alleen nieuwe financiering aan te trekken, maar ook een schuld van 5,8 miljard dollar af te bouwen. Zonder een grondige herstructurering is het over en uit voor de batterijproducent, wat meteen het definitieve einde zou betekenen voor het enige grote Europese batterijproject.
Aziatische samenwerkingen
Intussen heeft het bedrijf ongeveer 245 miljoen dollar aan faillissementsfinanciering ontvangen en blijft het batterijen produceren in zijn fabriek in het Zweedse Skellefteå, net boven de poolcirkel. Medeoprichter Peter Carlsson, die ooit zijn sporen verdiende als logistiek manager bij Tesla, stapte midden in de faillissementsdreiging op als CEO.
Northvolt had in september al aangekondigd 1.600 van 6.500 banen te schrappen, kort nadat BMW had aangekondigd een bestelling ter waarde van 2 miljard euro te annuleren. Ook Volkswagen bestelde minder e-autoaccu's, aangezien het zelf in crisis verkeert.
Northvolt streeft ernaar om tegen het einde van het eerste kwartaal een nieuwe financieringsronde af te ronden en Chapter 11 te verlaten. Daarbij wordt gekeken hoe samenwerkingen met Aziatische concurrenten een oplossing kunnen brengen voor de huidige crisis.
www.tijd.be/ondernemen/auto/noodlijde...