Ron Kerstens schreef op 13 oktober 2023 10:06:
Onderstaand ook zo een verhaal waar de bank twijfels heeft over je betaalpatroon en je rekening doodleuk wordt geblokkeerd en opgezegd. Dan heb je dus een advocaat nodig :-)
Uit Financieel Dagblad:
Sm-meesteres kan niet bij geld na fraudebeschuldiging door klant, een ING-bankier
Carel Grol
Twee dames hebben in Leeuwarden een nacht doorgebracht bij een ING’er. Die zegt te zijn bedrogen, waarna de rekening van een sm-meesteres wordt geblokkeerd.
In het kort
Twee sm-meesteressen zeggen dat hun klant, een ING’er, gewoon voor hun diensten betaalde.
De man zegt dat een van de meesteressen stiekem duizenden euro’s van zijn rekening heeft overgeboekt.
Hij deed aangifte en nu heeft Rabobank de rekening van de sm-meesteres geblokkeerd.
De man heeft Camilla gehuurd en wil dat ze blijft. Maar zij heeft kinderen en moet gaan; nog langer blijven is niet de afspraak. Hij werkt bij ING in Leeuwarden, waar hij ook woont. Zij is een sm-meesteres uit Groningen en komt zo vaak bij de man dat ze de huissleutel heeft.
Camilla is er met haar beste vriendin, Maria, ook een sm-meesteres. Ze zijn er een nacht geweest. Camilla, een schuilnaam, is een lange vrouw met getinte huid en een tatoeage van het Afrikaanse continent in haar hals. Maria, ook een schuilnaam, is een kleine witte dame met kort donker haar, uit Rotterdam. Hun klant had die nacht onder meer in een hoek gezeten. Als een chihuahua, dacht Maria.
De twee meesteressen vertrekken vroeg, op woensdag 14 juni. ’s Middags wil Camilla geld overmaken. Ineens is haar bankrekening geblokkeerd. Ze belt de bank. Dan hoort ze dat de ING’er een interne melding heeft gedaan van fraude. ‘Klant heeft bezoek gehad van twee prostituees, waarbij schade is ontstaan doordat er sprake is van shouldering’, zo luidt de melding. ‘Een van de twee heeft toegang verkregen tot zijn mobiel-bankierenapp en zonder medeweten van onze rekeninghouder diverse boekingen uitgevoerd.’ Er is €15.000 overgemaakt.
Vanwege de melding blokkeert ING de rekening van Camilla. Ze bankiert ook nog bij Rabobank. Daar heeft ze vier rekeningen: een privérekening, een zakelijke rekening, een privéspaarrekening en een zakelijke spaarrekening. Maar de fraudemelding van ING komt terecht in het waarschuwingssysteem voor alle banken en verzekeraars. Daarop besluit ook Rabobank om Camilla’s rekeningen direct te blokkeren.
Betalingsgeschil
Daarom zit Camilla op een winderige dinsdag naast haar advocaat Jonathan Faas op de derde verdieping van de rechtbank in Utrecht. Daar dient haar kort geding tegen Rabobank. ING heeft haar rekening al wel gedeblokkeerd. Rabo niet. Die wil zelfs de bankrelatie opzeggen. Camilla – ze adverteert op sm-websites met: ‘Ik zet jou volledig op je plaats en straf jou als het moet!’ - heeft er nog €12.000 staan. Daar kan ze nu niet bij.
Maria zit, in zwart trainingspak, als toehoorder achter in de zaal, vaak hoofdschuddend van onbegrip. De ING’er is er niet, al is hij ook geen partij in deze zaak.
Wel had hij verduidelijking kunnen brengen, zegt Faas. ‘Het is woord tegen woord.’ Dus Camilla versus de bankier. Uiteindelijk draait alles om een betalingsgeschil. Camilla en Maria rekenden per persoon €3000 voor een nacht. Soms vooraf, soms achteraf. Daar zijn geen rekeningen van. ‘Voorafgaand afspraken op papier zetten, dat gebeurt nooit’, zegt Faas. ‘Discretie is belangrijk.’
‘Het is woord tegen woord’
Advocaat Jonathan Faas
De twee sm-meesteressen weerspreken het verhaal van hun klant. Ze hebben niets stiekem overgemaakt. Dat heeft de klant gewoon zelf gedaan. Hij betaalde voor bewezen diensten. Een groot bedrag, maar dat was ook nog voor eerdere nachten.
Als de man vindt dat hij slachtoffer is van diefstal, ‘dan had hij toch beslag kunnen leggen?’ zegt Faas. De ING’er wachtte een week voor hij bij de politie aangifte deed. Camilla, tegen de rechter: ‘Als hij beroofd was, had hij direct 112 kunnen bellen.’
Camilla en Maria denken dat hun klant boos was omdat ze vertrokken, en dat hij daarom de melding deed. Faas heeft ook twijfels bij de lezing van de ING’er. ‘Hij heeft gezegd dat de sm-meesteressen de avond, nacht en ochtend alleen maar op de bank hebben gezeten. Dat lijkt mij niet geloofwaardig.’
Uurtarief van €250
Maar de advocaat van Rabobank zegt dat er aangifte is gedaan, ‘en daar moet de bank wat mee’. Ze wantrouwt juist het verhaal van Camilla. Haar uurtarief is €250, zo staat op de website. Eerder betaalde de ING’er honderden euro’s. Nu waren er vier overboekingen, voor €15.000. Volgens Rabo zijn dat allemaal signalen van Camilla’s fraude. ‘De bank wil gewoon duidelijk hebben wat er speelt, maar het puzzeltje klopt niet.’
‘Ik mag zelf mijn prijs bepalen’, zegt de sm-meesteres, in spijkerbroek en blauw shirt, tegen de rechter. ‘Dat is anders dan het betalen van een appel op de markt. Ik ben mijn eigen baas, het is mijn eigen lichaam. In deze business werkt het gewoon anders.’
‘Ik ben mijn eigen baas, het is mijn eigen lichaam’
Camilla
Na een zitting van drie kwartier gaan de advocaten even op de gang om te kijken of ze er toch nog uit kunnen komen. Dat lukt niet en dus moet de rechter vonnis wijzen. Dat volgt twee weken na de zitting.
Omdat ING op 17 augustus al de blokkades op betaalrekeningen van Camilla ongedaan maakte, is haar belang kleiner geworden, oordeelt de rechter. ‘Zij heeft daarmee immers toegang tot een betaalrekening en kan bankieren.’
Bij Rabobank staat nog €12.000. Volgens de rechter ‘is onvoldoende gebleken dat Camilla afhankelijk is van dat geld. Ook is niet gebleken dat ze haar werk niet kan uitoefenen zonder een zakelijke rekening, nu vaststaat dat zij tussen 2019 en februari 2023 zakelijke betalingen via haar privérekening liet lopen.’ Rabobank hoeft de bankrelatie met Camilla dus niet te herstellen. Wat er met de €12.000 gebeurt, is voor Camilla en haar advocaat niet duidelijk.
Maar is de bankier nou opgelicht, of heeft hij uit rancune de rekening laten blokkeren? Dat blijft in het midden. Volgens de rechter is daar meer onderzoek voor nodig.