Cerburus schreef op 4 oktober 2023 10:53:
over een aantal jaar? Zo lastig is het allemaal toch niet, Sinds de focus van JET is verschoven naar winstgevendheid vs groei, zie je dat de koers een flinke deuk heeft gekregen. M.a.w de groei fantasie is eruit. De markt is nu op zoek naar de reeële waarde, dat het aandeel momenteel (te) afgestraft is lijkt me aan de andere kant ook wel duidelijk. Nog een paar euro eraf en je hebt een galapos scenario waarbij er meer cash in het bedrijf zat, dan het bedrijf waard is enfin die hadden op dat moment ook geen (goedgekeurd) product meer :). Toch draait alles in deze markt om schaalgrootte daarmee kostprijs, en concurrentie positie. Daarom snap ik wel dat short hier op is gedoken, JET is als 1 van de weinigen in de branch niet meer op zoek naar schaalgrootte, maar efficiëncy en winst. Iets wat in de long run gewoonweg een onjuiste keuze zal blijven te zijn geweest. Dat zie je aan talloze andere branches, deze markt is nog verre van volwassen, en de grootsten gaan de mark gewoonweg beheersen. Je kunt vooralsnog blij zien met de positie in de EU, maar als de markten eenmaal verdeeld zijn, gaat hier gewoonweg ook een prijzenslag plaatsvinden ops basis van de dan wereldwijde schaalgrootte van de bedrijven. Ik lees hier vaak de term aandelen inkoop; In de huidige fase van groei, in een nog niet volwassen markt, aandelen inkopen? Dat geeft alleen maar de zwakte aan van het bedrijf. Euro's moeten in teken Staan van groei in deze fase, en niet anders. Aandelen inkoop laat alleen maar zien dat je dus geen verdiencapaciteit meer ziet in je overtollige euro's. Zorgwekkend.