BEAR-BULL schreef op 1 augustus 2023 21:03:
[...]
Ik zie het anders.
AMG kan de investeringen makkelijk ophoesten.
1. Ohio 2 klaar, geen verdere financiering voor nodig. Is heel gunstig gefinancierd voor een looptijd van nu nog meer dan 20 jaar tegen een % van 5. Dit was de grootste investering die AMG ooit (US$ 300 M) heeft gedaan en is de belangrijkste reden van de net debt. Gezien de zeer lange looptijd van deze lening en de beperkte aflossingsverplichtingen hoeven we daar ons geen zorgen om maken. De Ebitda uit de Ohio fabrieken is ruimschoots voldoende om de interest en aflossing te betalen.
Eens. Echter volgens mij hebben ze een renteswap met een looptijd van 7 jaar afgesloten. Daarna ligt het dus weer open wat voor rente ze gaan betalen.2. Brazilië uitbreiding
Een paar jaar geleden was er sprake om de productie te verdubbelen naar 180 k ton en dat vergde destijds een investering van 130 M US$. AMG had destijds de cash er niet voor en besloot voor de optie naar 130 K ton te gaan die 40 M US$ zou kosten. Dat zal inmiddels wel wat meer zijn. Ik schat 50 M US$. Dit kan dus makkelijk uit de Ebitda betaald worden.
20 miljoen is voorgefinancierd door afnemers. Restant weet ik ook niet. Geld zal inmiddels al grotendeels uitgegeven zijn. 3. Duitsland Hydroxidefabriek
Deze wordt opgebouwd in modules. De investering is mij niet bekend. De productie van module 1 start in Q4 dit jaar. Dus een groot deel van de investering van de module is al betaald en gezien de foto's is het gebouw waar de 5 modules n geplaatst worde ook klaar.
Ergo de meeste cash is al besteed en zal de huidige cashpositie niet nadelig beïnvloeden. Sterker nog, wanneer module 1 operationeel is gaat deze direct bijdragen aan de Ebitda.
Ik heb uit investeringsplannen van andere lithiumhydroxide fabrieken wel eens gehoord dat een module iets van 200M US$ kost
140 miljoen voor het gebouw en de eerste module. Vervolg modules 100 miljoen per stuk.4. Joint Venture met Shell in Saudi Arabië
Ik heb geen inzicht welke investeringen hiervoor benodigd zijn. Het lijkt mij niet veel omdat SA deze locatie kennelijk nodig heeft.
Ze zijn wat ik er van begrijp nog bezig met een FEL3 studie die in Q4 wordt afgerond. Daarna volgens mij nog 18 maanden constructie.De meeste investeringen zijn dus gedaan en zullen de cashpositie van AMG verder niet nadelig beïnvloeden, waardoor de cashpositie van AMG ijzerstek blijft. Met een vleugje vanadium nog wat sterker.