rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Forum Stellantis geopend

633 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 32 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Endless 2 juni 2023 10:23
    quote:

    objectief schreef op 2 juni 2023 10:12:

    Het sentiment voor elektrische auto's is gedaald o.a. particulieren haken af vanwege de hogere kosten voor stroom/oplading.
    Bovendien heeft Stellantis een fabriek in de V.S. wegens verliesgevende productie moeten sluiten; de koers is daarom terecht gedaald.
    Vanaf 2030 mogen er volgens mij geen benzine auto gefabriceerd worden dus zullen ook particulieren toch moeten gaan kijken naar elektrisch De laadpalen zullen erbij komen , met de nieuwe batterijen kan wat heel belangrijk de range groter worden en benzine verkooppunten zullen dan ook dalen na 2030 is mijn gedachten. Van die fabriek in de VS weet ik niet maar als verliesgevend terechte beslissing om dit af te stoten.
  2. forum rang 5 Bulletje Rozenwater 2 juni 2023 10:45
    quote:

    objectief schreef op 2 juni 2023 10:12:

    Het sentiment voor elektrische auto's is gedaald o.a. particulieren haken af vanwege de hogere kosten voor stroom/oplading.
    Bovendien heeft Stellantis een fabriek in de V.S. wegens verliesgevende productie moeten sluiten; de koers is daarom terecht gedaald.
    Dit is onzin, elektrisch rijden is veel goedkoper dan fossiel. Op het hoogtepunt van de energie crisis was het inderdaad zo dat elektrisch rijden even duurder was dan fossiel, maar dan met name bij publieke laadpalen, met name omdat de overheid vaak lokaal monopolies heeft gecreëerd voor laadpalen (bv Allego). Ook zijn de onderhoudskosten lager en kan een elektrische auto, beetje afhankelijk van het accutype, veel langer mee gaan dan fossiele. En als er wat mee is kan het onderdeel vaak tegen economische kosten vervangen worden. Er is een tesla die 1000.000 km gehaald heeft (met een behoorlijk aantal vervangen onderdelen, maar wel een ouder minder betrouwbaar type dan wat tegenwoordig de norm is.)

    Er zijn maar 3 situaties waarvoor een EV geen nobrainer is:
    -regelmatig zakelijk gebruik met afstanden >300km, dan gaat de extra reistijd een rol spelen
    -geen eenvoudige mogelijkheid om in de buurt van de startlocatie te laden (buitenland, geen eigen oprit of onvoldoende beschikbare laadpalen en/of te dure publieke laadpalen.)
    -vakantie met caravan, dan moet je +/- elk uur bijladen.

    Of je moet emotioneel graag een benzine auto willen rijden maar dit is een beetje irrationeel, denk dat 99% van de mensen snel om is (meer snelheid/acceleratie, minder vibraties).
  3. forum rang 8 objectief 2 juni 2023 10:53
    quote:

    Bulletje Rozenwater schreef op 2 juni 2023 10:45:

    [...]

    Dit is onzin, elektrisch rijden is veel goedkoper dan fossiel.
    Emotioneel kies ik voor elektrisch rijden, maar helaas moet ik vanwege het geld een andere keuze maken.
    Maar je mag me wel van het tegendeel overtuigen.
  4. florida_tower 2 juni 2023 23:02
    quote:

    objectief schreef op 2 juni 2023 10:53:

    [...]

    Emotioneel kies ik voor elektrisch rijden, maar helaas moet ik vanwege het geld een andere keuze maken.
    Maar je mag me wel van het tegendeel overtuigen.
    Kijk naar de hele levensduur.
    Per kilometer is het goedkoper, het onderhoud is goedkoper, de belasting is lager, je krijgt aanschafsubsidie en de restwaarde zal hoger zijn. Alleen de aanschafprijs van elektrisch is (nog) hoger.
  5. forum rang 6 'belegger'' 8 juni 2023 13:03
    Gisteren heeft Stellantis aangekondigd te starten met de tweede tranche van €500 miljoen binnen het huidige aandeleninkoopprogramma van €1,5 miljard. De eerste tranche van €500 miljoen liep van 17 maart t/m 17 mei dit jaar.

    www.stellantis.com/en/investors/stock...
    www.stellantis.com/en/news/press-rele...
  6. GoedeDag 26 juni 2023 22:22
    quote:

    Bulletje Rozenwater schreef op 2 juni 2023 10:45:

    [...]

    Dit is onzin, elektrisch rijden is veel goedkoper dan fossiel. Op het hoogtepunt van de energie crisis was het inderdaad zo dat elektrisch rijden even duurder was dan fossiel, maar dan met name bij publieke laadpalen, met name omdat de overheid vaak lokaal monopolies heeft gecreëerd voor laadpalen (bv Allego). Ook zijn de onderhoudskosten lager en kan een elektrische auto, beetje afhankelijk van het accutype, veel langer mee gaan dan fossiele. En als er wat mee is kan het onderdeel vaak tegen economische kosten vervangen worden. Er is een tesla die 1000.000 km gehaald heeft (met een behoorlijk aantal vervangen onderdelen, maar wel een ouder minder betrouwbaar type dan wat tegenwoordig de norm is.)

    Er zijn maar 3 situaties waarvoor een EV geen nobrainer is:
    -regelmatig zakelijk gebruik met afstanden >300km, dan gaat de extra reistijd een rol spelen
    -geen eenvoudige mogelijkheid om in de buurt van de startlocatie te laden (buitenland, geen eigen oprit of onvoldoende beschikbare laadpalen en/of te dure publieke laadpalen.)
    -vakantie met caravan, dan moet je +/- elk uur bijladen.

    Of je moet emotioneel graag een benzine auto willen rijden maar dit is een beetje irrationeel, denk dat 99% van de mensen snel om is (meer snelheid/acceleratie, minder vibraties).
    Elektrisch rijden vergt een veel hogere startkost dan de andere. Met de rente die hoger en hoger oploopt dankzij de ECB wordt voor zoiets lenen nog duurder.

    Ben wat (Belgische) configurators gaan checken voor getallen.

    Mercedes, Volkswagen en Audi allemaal tussen de 10 000 € en 15 000 € verschil in kost tussen hun cheapste elektrische (+ plug-in) uitvoeringen vs diesel of benzine.
    Dit zijn wel eerder de duurde varianten dus ben voor wat goedkopere merken gaan zien ook.

    Toyota verschil was maar rond 6000 € tot 8000 €.
    Hyundai 17 000 € verschil bij goedkoopste elektrisch model (KONA Hybrid 32 249 € vs i10 15 549 €, i20 17 549 EURO, Bayon 20 099 €, ... ). Deze verbaasde mij eigenlijk, had kleiner verschil verwacht.
    Skoda: cheapste Enyaq 46 695 € vs Fabia 16 535 €, kamia 20 995 €, scala 20 995 €, Octavia combi 26 995 €. Ook gigantische verschillen. Ik vond niks cheaper dan elektrische Enyaq bij Skoda.
    Peugeot
    208 diesel versie 23 268,7 €, benzine 21 263,1 € en elektrisch 36 829,2 €
    308 diesel versie 32 665,4 €, benzine 28 660,6 € en als plug-in ybrid 41 661,3 €
    3008 diesel versie 44 645,4 €, benzine 40 226,2 €, plug-in hybrid 55 435,1 € en vreemd genoeg wel hybrid 136 e-DSC6 e-DSC6 44 317,2 € ( mild hybrid ).
    Renault Clio diesel versie 23 950 €, benzine 21 750 €, full hybrid 26 250 € ( Heb techno uitvoering gekozen hier omdat die alledrie motorisatie versies had. Equilibre is goedkoper met 19 100 € maar is enkel in benzine te verkrijgen)

    Natuurlijk komt er nog Belasting op de inverkeerstelling bovenop voor non EVs. Bij de duurdere merken is het verschil groot en zelfs bij wat goedkopere merken eerlijk gezegd ook. Je kan als je goed zoekt wel EV vinden die min of meer rond zelfde prijzen als diesel en benzine auto zit. Of die dan de moeite waard is door bv kleine batterij uitvoering heb ik niet naar gekeken, puur prijs. Ik heb ook niet alle modellen bezien van deze merken, sommige sites waren handiger in gebruik dan andere voor snelle vergelijkingen qua prijs.

    Al bij al zijn EVs in aanschaf nog behoorlijk wat duurder in aankoop zie ik vooral. Tel daar nog is hogere rente voor autolening bij en ik zie wel waarom EVs bij particulieren te duur zijn voorlopig. Ikzelf rij met plug-in hybrid van het werk, als ik hem zelf had moeten aanschaffen dan had ik zeker geen plug-in/elektrische genomen vanwille de veel hogere prijs. Ik rij ook wel minstens maandelijks 2x 700km dus voor mij was full electric zowiezo lastig.
  7. GoedeDag 26 juni 2023 22:26
    Even kort on topic ook nog: de waardering van stellantis is echt wel heel laag. Is dit enkel omdat er in H2 2023 een recessie verwacht wordt en dat de auto industrie geen goed gaat doen of mis ik iets?
  8. forum rang 6 Altijd prijs 26 juni 2023 22:33
    quote:

    GoedeDag schreef op 26 juni 2023 22:26:

    Even kort on topic ook nog: de waardering van stellantis is echt wel heel laag. Is dit enkel omdat er in H2 2023 een recessie verwacht wordt en dat de auto industrie geen goed gaat doen of mis ik iets?
    Ik denk dat dat het wel is; men rijdt makkelijk nog even door met een oudere auto bij een recessie; hoewel de gemiddelde leeftijd in NL al 12 jaar zou zijn. Samen met de onvoorspelbaarheid qua marktaandeel ten opzichte van Chinese merken/Tesla. En misschien omdat als EV's aan marktaandeel winnen dit ten koste gaat van onderhoud/service. Veel redenen, maar deze K/W is wel erg risk-off.
  9. GoedeDag 26 juni 2023 23:35
    Denk dat ik dan voorlopig even afwacht. Als de recessie dan materialiseert in 2de deel van dit jaar dan kan er waarschijnlijk nog af van de koers, hoe laag die nu ook al is.
  10. forum rang 8 objectief 27 juni 2023 14:53
    quote:

    Cherry schreef op 27 juni 2023 13:41:

    Op welke beurs kun je dit aandeel het beste kopen?
    Dat is een persoonlijke kwestie: de mogelijkheden bij je broker, de transactiekosten, de beursbelasting, de teruggaafregeling van het dividend e.a.
  11. forum rang 5 Instapmoment 29 juni 2023 13:16
    Het gaat enorm hard vandaag voor Stellantis-begrippen, maar eigenlijk kan ik geen nieuws, koersdoelen of andere triggers vinden. Iemand?
  12. Uppertje 29 juni 2023 13:24
    Renault heeft zijn winstverwachting omhoog bijgesteld. De autoverkopen zijn in Europa ook toegenomen. Waar men eerder een afname ivm een recessie verwachten. Of deze groei ook bij Stellantis is te zien, is afwachten op de cijfers, 27 Juli.
    Daarnaast is natuurlijk de k/w verhouding erg laag, en zorgt het aandelen inkoopprogramma ook voor een waarde toevoeging.
    Dit blijven natuurlijk wel mijn gedachtes
  13. forum rang 4 Endless 29 juni 2023 14:37
    quote:

    Uppertje schreef op 29 juni 2023 13:24:

    Renault heeft zijn winstverwachting omhoog bijgesteld. De autoverkopen zijn in Europa ook toegenomen. Waar men eerder een afname ivm een recessie verwachten. Of deze groei ook bij Stellantis is te zien, is afwachten op de cijfers, 27 Juli.
    Daarnaast is natuurlijk de k/w verhouding erg laag, en zorgt het aandelen inkoopprogramma ook voor een waarde toevoeging.
    Dit blijven natuurlijk wel mijn gedachtes
    Exact mijn redenatie
  14. Uppertje 30 juni 2023 15:34
    Om dit forum wat extra leven in te blazen, wat zijn jullie verwachtingen bij cijfers Q2? Natuurlijk is dit speculatief maar de een ziet weer wat anders dan de ander. Hopelijk kunnen we elkaar verrijken met deze kennis.
  15. forum rang 6 N audio 3 juli 2023 15:54
    Wanneer andere merken nu een verbetering laten zien, is het niet onlogisch dat deze trend ook Stellantis treft.
    Wel zag ik dat vooral Fiat bij de laatste cijfers te kampen had van een behoorlijk afnemende vraag, dus dat zal mogelijk nog niet anders zijn bij Q2. Echter de waardering hier is nog steeds laag. Ik heb een beetje spijt dat ik bij de laatste dip niet wat meer heb bijgekocht. Ach, luxeprobleem.
633 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 32 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.074
AB InBev 2 5.521
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.745
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.753
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 191
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.754
Aedifica 3 919
Aegon 3.258 322.883
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.297
ageas 5.844 109.895
Agfa-Gevaert 14 2.051
Ahold 3.538 74.342
Air France - KLM 1.025 35.083
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.042
Alfen 16 24.932
Allfunds Group 4 1.501
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.823
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.389
AMG 971 133.700
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.697
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.017
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 383
Arcadis 252 8.785
Arcelor Mittal 2.034 320.776
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.326
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.745
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.273
ASML 1.766 108.127
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 510
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.687
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.404