Drs P. schreef op 24 juni 2023 12:01:
[...]
1. ik heb in eerdere posts al wel het nodige gedeeld (alles wat ik deel heb ik direct van een medewerker of zelf gezien/gehoord in Deurne)
Eerste duidelijk, maar kan je aub verder uitleggen wat je met "zelf ... in Deurne" bedoeld? Heb je een rondleiding gehad?2. oa. de significante progressie met de "96% bussen", men is afgekomen van eind 2022/Q1 2023 een "A3 formaat to do list" per "96% bus" naar nu een half a-4 tje en de 96% bussen zijn zo goed als klaar.
Die 96% slaat op op 4% na afgebouwd?3. Aan het eind van de productie flow in Deurne zie je engineers werken aan de opbouw van bepaalde electrische componenten als onderdeel van de3.0 total bill of material. Men kijkt of dit meer uitbesteed kan worden, daar het relatief duur is om een NL engineer dit soort werk te laten doen (electrische onderdelen in elkaar zetten).
Begrijp dat ingenieurs duur zijn maar niet tov. wat? Tov. arbeiders, tov. locatie, anders? 4. Met hun PMO organizatie, Lean (cont. improvement) consultants en de engineers -die letterlijk bovenop het productieprocess zitten-, extra investeringen in machines en mallen etc, heeft men de laatste maanden alle standard work (SW) gedocumenteerd en de Deurne total production flow SW is klaar/gedocumenteerd om ook gedupliceerd te worden in Rouen. Wat ik al eerder aangaf men is al een tijd bezig om de Rouen medewerkers te trainen zodat Rouen in Q4 kan produceren (als dat goed gaat zou men meer dan 500 bussen in Rouen kunnen produceren, er is potentieel meer ruimte en skilled labour welke vrijkomt bij Renault ivm. verdere electrificatie van Renault zelf (met een minder ingewikkeld productie process/ bill of material opbouw en minder medewerkers nodig dan bij productie verbrandingsmotoren). Ook kan Ebusco waarschijnlijk een deal maken met de franse (lokale) overheid kijkende naar overname medewerkers Renault welke anders in een duur sociaal plan komen.
Dit zijn dus opstartkosten in 2023 om het productieproces te standaardiseren in eerst Deurne en daarna in het op te zetten Rouen? Deze vallen ten koste v/d resultaten in 2023 en vallen vrij erna, waardoor vanaf 2024 veel hogere marges voor de 3.0 op deze locaties, verder omhoog daarbij door de hogere output cq. economies of scale?