pipsi schreef op 17 mei 2023 19:50:
Ingestorte beurskoers of niet: Ebusco blaakt nog van zelfvertrouwen op aandeelhoudersvergadering
DEURNE - Zorgen kwellen beleggers in Ebusco. Maar op het zelfvertrouwen van de Deurnese bussenfabrikant heeft de ingestorte beurskoers geen vat, zo bleek op de aandeelhoudersvergadering.
Peter Scholtes 17-05-23, 18:00 Bron: ED
Alsof de duvel ermee speelt: op de dag waarop de aandeelhouders van Ebusco bijeenkomen, zien ze hun belegging minder waard worden dan ooit. De beurskoers tikt een nieuw dieptepunt aan van 7,73 euro.
Geen feest voor beleggers
Het is nog allesbehalve een feest voor beleggers die investeren in het avontuur van het jonge bedrijf dat met zijn elektrische bussen de wereld wil gaan veroveren. Ebusco ging in oktober 2021 naar de Amsterdamse effectenbeurs voor een prijs van 23 euro per aandeel. ,,Als een bedrijf 75 procent van zijn beurswaarde verliest, is er wat aan de hand. We kijken met zorgen naar Ebusco”, verwoordt André Jorna van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) het gevoel onder de kleine aandeelhouders die hij vertegenwoordigt.
De torenhoge ambities ten tijde van de beursgang hebben zich tegen het bedrijf gekeerd. Ebusco wil op termijn 3000 bussen per jaar produceren. Vorig jaar leverde het 261 bussen af. Onderdelentekorten zorgden voor vertraging. De productieproblemen leidden tot een flink verlies.
Twijfel over toekomst
De twijfel bij beleggers zit in het toekomstperspectief. Kan Ebusco snel genoeg de productiecapaciteit verhogen? Hoe lang heeft het nog een voorsprong op de concurrentie met zijn lichtgewicht 3.0 bus van composiet materialen? Concurrent VDL heeft immers ook al zo’n voertuig ontwikkeld, weten beleggers.
Ebusco-topman Peter Bijvelds heeft een actueel antwoord, want hij kent de recent geregistreerde gegevens van de nieuwe VDL-bus: die heeft een leeggewicht van circa 13.000 kilo. Ebusco zet daar zo’n 10.000 kilo tegenover. Hoe lichter de bus is, hoe lager het energieverbruik. ,,We lopen nog steeds voor", concludeert Bijvelds.
Hij zegt ook dat de twee eerste 3.0 bussen die in München rijden qua prestaties de verwachtingen overtreffen. ,,Verkopen van de 3.0 heeft niet de hoogste prioriteit. Dat gaat extreem goed. De bus volledig kunnen afbouwen is de grootste uitdaging.”
Bussen completeren
Als gevolg van de onderdelentekorten heeft Ebusco twee productielijnen opgeofferd voor het completeren van bussen die onderdelen missen. Rond de zomer zou dat klaar moeten zijn en zouden ook op deze lijnen weer voluit bussen kunnen worden gebouwd.
Dat is nodig om de productie in Deurne te kunnen verdubbelen van 250 naar 500 per jaar. In de loop van 2024 zou een tweede fabriek in het Franse Rouen met een vergelijkbare capaciteit volop moeten draaien. Ebusco is daarnaast in vergevorderde onderhandelingen met een Europese productiepartner die bijspringt in de assemblage. De eerste proefbus van de partner moet voor de zomer van de band rollen.
Zo ligt Ebusco nog steeds op koers, houdt ook voorzitter Derk Haank van de raad van commissarissen de aandeelhouders voor. ,,Een voorsprong op de concurrentie en steeds meer tevreden klanten zijn een basis om te zorgen voor tevreden aandeelhouders.”
www.gelderlander.nl/brabant/ingestort...