junkyard schreef op 21 februari 2022 16:36:
NSI dipt mee met de beurs, de positieve toon van januari 2022 lijkt ver weg door de verhoogde volaliteit (en risicomijding) in markten.
Bij huidige beurskoers zou NSI meer waarde (en zekerheid) toevoegen door inkoop van eigen aandelen, dan door de projecten (met dalende yields en stijgende kosten) voort te zetten (met de nodige onzekerheid). Een inkoop van eigen aandelen levert direct en risicovrije boekwinst op, en een stijging van het directe resultaat per aandeel. Echter, dat past waarschijnlijk niet bij de NSI groei ambitie. Voor mij is het moeilijk om mee te gaan met deze groei ambitie, zolang de beurskoers zo diep beneden boekwaarde noteert, maar aan de andere kant begrijpelijk dat NSI management niet met de waan van de dag (beurskoers) kan regeren.
Mid 2021 gaf ceo Stahli aan nog weinig last te ervaren van inflatie en stijgende (bouw)kosten, en meldde dat de projecten nog steeds zeer aantrekkelijk zijn (zonder verhoogde kosten). Nu zijn wij een halfjaar verder, en is de begroting van project Vivaldi (bij een gelijk aantal meters, 19.000m2) gestegen van € 90m - €110 miljoen naar € 120m - €130 miljoen (+25%!). Daarbij is expected delivery/completion van dit project verschoven van Q2 2024 naar H2 2025, ruim een jaar extra.
Ook de andere projecten zijn vertraagd (budget wordt op andere wijze gepresenteerd en is moeilijk vergelijkbaar), en de yield op projecten is gedaald naar 5,5%, waarbij het afwachten is of er een huurder zal komen die deze yield zal realiseren (m.u.v. Laanderpoort).
Het is opvallend dat NSI zo vroeg in deze projecten met deze kosten stijgingen, yield daling, en uitloop in tijdlijnen komt. Dit wekt weinig vertrouwen dat NSI (als onervaren ontwikkelaar) enige grip heeft op de projecten, en dan moet de bouw nog starten. Op korte termijn vrees ik dat deze projecten alleen maar negatieve gevolgen hebben voor de NSI beurskoers (i.v.m. extra onzekerheid), op lange termijn is dit vooral afhankelijk of NSI de kosten en tijdlijnen onder controle weet te houden en of de economische ontwikkelingen gunstig zijn (i.v.m. beperkte voorverhuring).
Ondanks de lage LTV trekt NSI zo flink wat risico in het aandeel, erop vertrouwend dat de markt NSI management het voordeel van de twijfel zal geven. Project Donauweg (inmiddels niet meer als project gelabeld door NSI - nu nog steeds leegstand ondanks gunstige economische ontwikkelingen) geeft aan hoe het niet moet:
www.fundainbusiness.nl/kantoor/amster...