Belegger Sven schreef op 11 februari 2022 19:22:
Wat een week..
Opnieuw een procent of 5 lager vanaf niveaus die ik persoonlijk al onder de noemer ''afbraak'' onderbracht maar met zulk slecht sentiment (DH cijfers) is de daling deze week eigenlijk nog wel te begrijpen. In plaats van op een forum roepen dat ''Jitse echt moet gaan leveren bij Harry'' (hou op zeg.. alsof hij daar ook maar iets van enige importantie gaat zeggen. Gewoon een bezoekje om wat zichtbaarheid te behouden, niks meer en niks minder) of de überhaupt dooddoener dat ''Jitse nu echt moet gaan leveren'' 100 keer te herhalen ben ik opnieuw gaan rekenen wat het bedrijf in de toekomst fundamenteel waard zou moeten zijn.
Jitse moet inderdaad gaan leveren alleen niet (zoals hier vaak wordt bedoeld) door de beurskoers op magische wijze omhoog te jagen maar door bedrijfsmatig goede dingen te blijven doen en zodoende de doelstellingen van het bedrijf over 5 jaar te behalen. Dat is namelijk de rol van een CEO, niet als een soort slangenbezweerder de koers omhoog praten.
In mijn simpele ''bierviltje berekening'' komt het eigenlijk neer op 3 vragen:
- Ben ik bereid deze belegging 5 jaar de tijd te geven? (Dat zouden heel veel mensen op dit forum zich überhaupt vooraf eens af moeten vragen)
- Gaat JET zijn eigen doelstellingen over 5 jaar halen? (60 miljard GTV & 5% EBITA marge over GTV)
- Wordt waarde IFood op korte termijn ontsloten (verkoop) en wordt er van deze cash eigen aandelen ingekocht.
In mijn bierviltje analyse ga ik uit van 2 scenario's, reken ik vanaf de slotkoers van vandaag (€38,25), doe ik niets bijzonders met GrubHub (anders dan dat Grub in de GTV verwachting zit) maar ga ik wel uit van een verkoop van IFood op korte termijn waarbij een deel van de verkoopopbrengst wordt gebruikt voor een eigen buyback programma en houd ik geen rekening met de eventuele overgebleven cash.
Bull case:- Verwachtingen MT worden gehaald (60 miljard GTV en 5% EBITA marge over GTV)
- Ifood wordt verkocht voor 2,65 miljard ( Dat is 15% boven het afgewezen bod. Waarderingen zijn fors afgekomen maar Uber heeft zich teruggetrokken uit de markt en er is aanzienlijk veel groei gerealiseerd sinds het bod)
- JET gebruikt 50% van de opbrengst om eigen aandelen in te kopen en doet dit tegen een gemiddelde prijs van €54 (dat is 40% boven de huidige koers)
- Over 5 jaar wordt er door de markt een EBITA multiple van 12,5 aan JET gehangen.
Op basis van bovenstaande uitgangspunten kom ik op een waarde per aandeel (over 5 jaar dus) van
€200,08. Dat is een CAGR van ruim 39% de komende 5 jaar. En dat op basis van (in mijn ogen) realistische uitgangspunten.
Dan de
bear case:
- Verwachtingen MT worden niet gehaald maar komen op GTV en EBITA marge 25% lager uit ( GTV 45 miljard, marge 3,75%)
- IFood wordt verkocht voor 2,3 miljard (dat is gelijk aan het afgeslagen bod. De waarderingen zijn dan dusdanig ver gezakt dat de extra groei en de waarderingsdaling elkaar in evenwicht houden. Lager zal het echt niet verkocht worden en dan gewoon in bezit blijven.)
- JET gebruikt 20% van de opbrengst om eigen aandelen in te kopen en doet dit tegen een gemiddelde prijs van €56 (dat is 45% boven de huidige koers)
- Over 5 jaar wordt er door de markt een EBITA multiple van 10 aan JET gehangen.
Op basis van bovenstaande uitgangspunten kom ik op een waarde per aandeel (over 5 jaar dus) van
€82,79. Aanzienlijk lager maar dat is nog steeds een CAGR van ruim 16,7% de komende 5 jaar. Niet gek voor dusdanige uitgangspunten.
Moraal van het verhaal:
Mensen maken zich hier veel te druk over korte termijn koersbewegingen, uitspraken die een CEO wel (of juist niet) doet en allemaal andere randzaken. Ik ben bereid 5 jaar te wachten, kijk naar de onderliggende business, schat in dat de waarheid ergens tussen mijn bull en bear case ligt en ben en blijf dus long (en koop zelfs bij)
Jullie gedachten hierover?
Mvg,
Belegger Sven