Donatello schreef op 28 januari 2022 12:20:
Somber rapport over tankermarkt 28/01/22 De Tijd
In zijn 25ste jaarlijkse rapport over de tankermarkt klinkt de Amerikaanse scheepsmakelaar McQuilling behoorlijk somber. Hij verwacht dat de vrachttarieven voor VLCC’s (supertankers van 200.000 tot 32.000 ton) dit jaar laag, om niet te zeggen verlieslatend zullen zijn. Betere vrachtprijzen verwacht McQuilling wel voor Suezmax en Aframax tankers die drukker zullen worden ingezet op de Atlantische Oceaan.
De fundamentals voor de tankervaart ziet de scheepvaartconsultant in 2023 en 2024 verbeteren dankzij een sterk herstel van de vraag naar olie, langere vaarroutes en een kleinere instroom van nieuwe tankers.
Een ander negatief element is dat de waarde van schepen kan dalen. De waarderingen werden ondersteund door de hoge prijzen voor nieuwbouw, hoge sloopprijzen en schaarste aan moderne tonnage. McQuilling ziet dat omslaan in de komende 12 tot 18 maanden door afnemende inflatoire druk, meer beschikbare bouwcapaciteit op de scheepswerven en hogere rentekosten.