rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 114 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 15 november 2021 15:50
    quote:

    benbelegger schreef op 15 november 2021 15:42:

    Martine Hafkamp geeft geeft nog even haarfijn het verschil aan tussen TomTom en Garmin ( vanaf 2.05 min):

    www.business-class.nl/uitzendingen/20...

    Rendement vanaf beursgang TomTom:

    Garmin + 1300%
    TomTom -70%

    Cijfers spreken voor zich.
  2. forum rang 6 benbelegger 15 november 2021 16:01
    quote:

    Tsipisch schreef op 15 november 2021 15:51:

    [...]

    Worden maar weinig woorden aan TT besteed.
    Ja, ongeveer in de verhouding zoals Riet aangeeft....

  3. forum rang 6 Dutchy Ron 15 november 2021 16:04
    Wij hoeven elkaar hier niet te overtuigen…. Het gaat er inderdaad om hoe er van buiten tegen TT wordt aangekeken als je je puur baseert op de cijfers en hun communicatiebeleid.
    Aandeelhouder van TT wordt je omdat je vertrouwen hebt in de visie en strategie (die niet wordt uitgedragen), bestaande en nieuwe deals (waarvan niet bekend is wat ze opleveren) of (al jaren) gokt op een overname of fusie. Uitzondering daar gelaten …er zijn ook rekenwonders die de hele dag het liefst de bekende cijfers ontleden en daarom in TT zitten lijkt het ;-)
  4. forum rang 6 Dutchy Ron 15 november 2021 16:21
    Tesla van 1.250 naar 990 in iets meer dan een week, ze gaan last krijgen van het onderzoek van de NHTSA, die kan eisen stellen aan de veiligheid van de FSD software die ze in de beta-versie beschikbaar stellen aan hun klanten……. Ik sluit niet uit dat het laatste ongeluk van 3 november niet was gebeurd met goede HD Maps…… maw de conclusie van het onderzoek kan wel eens gunstig uitpakken voor TT en het (verplicht) gebruik van HD Maps
  5. [verwijderd] 15 november 2021 17:08
    @DutchyRon. Heel zakelijk gezien zonder toeters/bellen is dit het track record van TT

    Omzet groep
    2016: krimp (Consumer krimpt, b-to-b is nog niet groot)
    2017: krimp (Consumer krimpt, b-to-b is nog niet groot)
    2018: kleine krimp (Consumer krimp bijna ingehaald door b-t--b groei. Winstgevendheid al gegroeid door marges in b-to-b)
    2019: groei (excl. Telematics)
    2020: krimp (covid)
    2021: krimp (chips)
    2023: groei

    Omzet location
    2016: groei
    2017: groei
    2018: groei
    2019: groei
    2020: krimp (covid)
    2021: lichte krimp (chips)
    2023: groei (outlook = 35% groei in 2 jr)

    Marge
    2016: groei
    2017: groei
    2018: groei
    2019: groei
    2020: groei
    2021: groei
    2023: groei

    EBITDA en Free cashflow
    2016: krimp
    2017: groei
    2018: sterke groei
    2019: geen groei (door verkoop telematics)
    2020: krimp (covid)
    2021: krimp (chips)
    2023: groei FCF met 700% vs 2021 (outlook)

  6. forum rang 6 ketchup 15 november 2021 17:26
    en nu nog even de beurswaarde : langdurige krimp en dit jaar tot op heden wederom krimp en deze heeft voornamelijk mijn interesse als aandeelhouder , of we moeten in de laatste 6 week van dit jaar nog dik 1 euro weten goed te maken

  7. forum rang 6 pwijsneus 15 november 2021 17:32
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 17:08:

    @DutchyRon. Heel zakelijk gezien zonder toeters/bellen is dit het track record van TT

    Omzet groep
    2016: krimp (Consumer krimpt, b-to-b is nog niet groot)
    2017: krimp (Consumer krimpt, b-to-b is nog niet groot)
    2018: kleine krimp (Consumer krimp bijna ingehaald door b-t--b groei. Winstgevendheid al gegroeid door marges in b-to-b)
    2019: groei (excl. Telematics)
    2020: krimp (covid)
    2021: krimp (chips)
    2023: groei

    Omzet location
    2016: groei
    2017: groei
    2018: groei
    2019: groei
    2020: krimp (covid)
    2021: lichte krimp (chips)
    2023: groei (outlook = 35% groei in 2 jr)

    Marge
    2016: groei
    2017: groei
    2018: groei
    2019: groei
    2020: groei
    2021: groei
    2023: groei

    EBITDA en Free cashflow
    2016: krimp
    2017: groei
    2018: sterke groei
    2019: geen groei (door verkoop telematics)
    2020: krimp (covid)
    2021: krimp (chips)
    2023: groei FCF met 700% vs 2021 (outlook)

    Kijk even naar de omzetontwikkeling, de achterliggende redenen hebben we hier al flink doorgekauwd. Maar toch, spreekt voor zich...
  8. [verwijderd] 15 november 2021 17:36
    quote:

    ketchup schreef op 15 november 2021 17:26:

    en nu nog even de beurswaarde : langdurige krimp en dit jaar tot op heden wederom krimp en deze heeft voornamelijk mijn interesse als aandeelhouder , of we moeten in de laatste 6 week van dit jaar nog dik 1 euro weten goed te maken

    Koers in lijn met de eerder genoemde cijfers dus.

    De cijferlijst die je ziet is een 'mixed bag' maar je ziet wel een duidelijke trend.

    * Eerst was alles omlaag (omzet, winst, etc.) omdat Consumer nog groot was. De andere onderdelen groeiden maar sneeuwden daarbij onder.

    * Daarna kwam er een fase dat Consumer groei werd gecompenseerd door b-to-b groei. De topline groeide niet echt, maar het ebitda wel.

    * Daarna kwam een groei fase. 2018 was bijvoorbeeld een erg sterk jaar met bijna 100 miljoen vrije kasstroom. 2019 werd aangekondigd dat de transitie voltooid was. In dat jaar groeide omzet, groeide location ook en enige reden waarom de FCF niet groeide was door de verkoop van Telematics. Alle seinen stonden op groen. In combinatie met bijna 50% minder aandelen in omloop.

    * Daarna kwamen 2020 en 2021. Dat het anders liep is bekend. De vraag is alleen: is dat tijdelijk of fundamenteel. Het is zeker niet in 1 dag over de chiptekorten, maar het ergste ligt wel achter ons en het is een aanbodprobleem, geen vraagprobleem. Vraag onder consumenten en onder TT klanten is niet het probleem.
  9. forum rang 6 pwijsneus 15 november 2021 17:37
    Kijk ook even naar de waarderling op de beurs van de afgelopen 10 jaar. TomTom laat in 10 jaar op de beurs een rendement van -10% zien...de AEX heeft op dezelfde periode een rendement van bijna 200%.

    Al vanaf 2011 hoor je hier dat het volgend jaar toch echt beter zal worden. Misschien eerst nog een transitiejaar, maar daarna....
  10. [verwijderd] 15 november 2021 17:42
    quote:

    pwijsneus schreef op 15 november 2021 17:32:

    [...]

    Kijk even naar de omzetontwikkeling, de achterliggende redenen hebben we hier al flink doorgekauwd. Maar toch, spreekt voor zich...
    Nee, de achterliggende redenen zijn juist om dat grafiekje van jou te duiden, anders spreekt het niet "voor zich"

    Het gaat er bij een grafiek altijd om of die een voorspellende waarde heeft. Kun je die lijn doortrekken?

    * De stap 2016-2017 is puur de verkoop Telematics, dus eenmalig en geen voorspellende waarde.
    * De stap 2019 - 2020 is Covid en ook tijdelijk, komt zelfs inhaalvraag
    * De algemene trend 2010 - 2019 wordt voor 100% veroorzaakt door Consumer dat ooit een omzet boven een miljard had en nu 100 miljoen. De impact die Consumer afgelopen decennium had kan het dus nooit meer hebben, het kan de totaalomzet niet meer omlaag duwen komende jaren. Dus ook geen voorspellende waarde. Tenzij die hele divisie wordt opgedoekt, maar dat duurt denk ik nog wel even. Eindvraag is groter dan productie (door chips) dus PND kan zelfs iets groeien komend jaar.
  11. [verwijderd] 15 november 2021 17:49
    quote:

    pwijsneus schreef op 15 november 2021 17:32:

    [...]

    Kijk even naar de omzetontwikkeling, de achterliggende redenen hebben we hier al flink doorgekauwd. Maar toch, spreekt voor zich...
    Er is veel discussie mogelijk over TomTom, maar er is slechts één conclusie: TomTom heeft een éénmalig succes gehad met de pnd’s en is met deze RvB en senior-managers niet in staat gebleken daar een vervolg aan te geven..

    Met mooie praatjes, valse beloftes, onwerkelijke toekomstperspectievenen en heel veel huilverhalen heeft dit de TomTom-belegger een rendement van -70% opgeleverd

    De miljardairs hebben geen reden hier trots op te zijn.
  12. forum rang 6 pwijsneus 15 november 2021 18:00
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 17:42:

    [...]

    Nee, de achterliggende redenen zijn juist om dat grafiekje van jou te duiden, anders spreekt het niet "voor zich"

    Het gaat er bij een grafiek altijd om of die een voorspellende waarde heeft. Kun je die lijn doortrekken?

    * De stap 2016-2017 is puur de verkoop Telematics, dus eenmalig en geen voorspellende waarde.
    * De stap 2019 - 2020 is Covid en ook tijdelijk, komt zelfs inhaalvraag
    * De algemene trend 2010 - 2019 wordt voor 100% veroorzaakt door Consumer dat ooit een omzet boven een miljard had en nu 100 miljoen. De impact die Consumer afgelopen decennium had kan het dus nooit meer hebben, het kan de totaalomzet niet meer omlaag duwen komende jaren. Dus ook geen voorspellende waarde. Tenzij die hele divisie wordt opgedoekt, maar dat duurt denk ik nog wel even. Eindvraag is groter dan productie (door chips) dus PND kan zelfs iets groeien komend jaar.
    De prestaties spreken voor zich;

    Tomtom, een minus (-/-) van 6 % over de laatste 10 jaar. Bij welk beursgenoteerd bedrijf kom je daar mee weg?!

    Zie Garmin, Alphabet, AMX en AScX als vergelijk in dit plaatje.... spreekt echt wel voor zich;
  13. forum rang 6 win some... 15 november 2021 18:14
    quote:

    *JustMe* schreef op 15 november 2021 17:42:

    [...]

    Nee, de achterliggende redenen zijn juist om dat grafiekje van jou te duiden, anders spreekt het niet "voor zich"

    Het gaat er bij een grafiek altijd om of die een voorspellende waarde heeft. Kun je die lijn doortrekken?

    * De stap 2016-2017 is puur de verkoop Telematics, dus eenmalig en geen voorspellende waarde.
    * De stap 2019 - 2020 is Covid en ook tijdelijk, komt zelfs inhaalvraag
    * De algemene trend 2010 - 2019 wordt voor 100% veroorzaakt door Consumer dat ooit een omzet boven een miljard had en nu 100 miljoen. De impact die Consumer afgelopen decennium had kan het dus nooit meer hebben, het kan de totaalomzet niet meer omlaag duwen komende jaren. Dus ook geen voorspellende waarde. Tenzij die hele divisie wordt opgedoekt, maar dat duurt denk ik nog wel even. Eindvraag is groter dan productie (door chips) dus PND kan zelfs iets groeien komend jaar.
    Het komt er op neer dat TT de krimp in Consumer niet heeft weten op te vangen met andere activiteiten. Waar een Garmin dit bijvoorbeeld wel is gelukt. Vergelijk de omzetten van de verschillende business-units met die van 10 jaar terug:

    B/U..............2011......2021
    Consumer....833........100
    Automotive..235........235
    Licensing.....142........170
    Telematic.......64.........----

    Zelfs afgezien van Consumer is dit een dramatisch slechte prestatie. Wat je ook probeert: iets wat krom is, valt niet recht te praten.
  14. forum rang 6 tatje 15 november 2021 18:21
    Waarom gaat TT niet aan de Nasdaq.

    Omdat het nog geen tijd is.

    Alles is dichtgetimmerd.

    Kan er niet meer van maken.

    Je zal maar roepen, 2021 automotive double digit en het begint met een 2.

    Zal het nog 1 keer plaatsen.

    2023 volgens de CMD en dus zonder corona en Chip te kort.

    Locatie technologie 2021 500 met 15% cagr is 662
    Consumer 138
    totaal 800
    marge 82%
    656
    opex zonder D en A 466
    ebitda 190
    D en A PPE 11 Lease 14 laatste keer intangible zeg 20
    ebit 145

    2023 volgens de CMD wordt dus 1,5 tot 2 jaar later door corona en de chips.

    IK heb de laatste 4 transcripten gelezen !

    Dus 2023 wordt uiterlijk 2025 met een wpa van 1 euro.

    25 hoort daar bij, dus een koers van 25.

    Tot morgen :-)

  15. forum rang 6 pwijsneus 15 november 2021 18:22
    quote:

    win some... schreef op 15 november 2021 18:14:

    [...]

    Het komt er op neer dat TT de krimp in Consumer niet heeft weten op te vangen met andere activiteiten. Waar een Garmin dit bijvoorbeeld wel is gelukt. Vergelijk de omzetten van de verschillende business-units met die van 10 jaar terug:

    B/U..............2011......2021
    Consumer....833........100
    Automotive..235........235
    Licensing.....142........170
    Telematic.......64.........----

    Zelfs afgezien van Consumer is dit een dramatisch slechte prestatie. Wat je ook probeert: iets wat krom is, valt niet recht te praten.
    Thanks! Wat verhelderend om gewoon eens de cijfers erbij te pakken. Doorgaans worden we verwezen naar een plaatje uit de powerpoint van de CMD, pagina 38. Of naar een Limburgse klapper, gebrabbel uit de CC waar nooit iemand meer op terug komt of een Thais bierviltje.

    Vraag me af of de founders een dergelijk rendement over 10 jaar bij Rinkelberg Capital hadden geaccepteerd...
  16. [verwijderd] 15 november 2021 18:26
    quote:

    win some... schreef op 15 november 2021 18:14:

    [...]

    Het komt er op neer dat TT de krimp in Consumer niet heeft weten op te vangen met andere activiteiten. Waar een Garmin dit bijvoorbeeld wel is gelukt. Vergelijk de omzetten van de verschillende business-units met die van 10 jaar terug:

    B/U..............2011......2021
    Consumer....833........100
    Automotive..235........235
    Licensing.....142........170
    Telematic.......64.........----

    Zelfs afgezien van Consumer is dit een dramatisch slechte prestatie. Wat je ook probeert: iets wat krom is, valt niet recht te praten.
    Automotive ex hardware is ruim gegroeid als je even covid buiten beschouwing laat, dus naar de 2019 cijfers kijkt.

    2011 Automotive ex hardware: 163 (schatting)
    2019 Automotive ex hardware, operational 381 miljoen

    Automotive 2011 was een mix van hardware en content en services. Het is dus sowieso niet een like-for-like vergelijking. Sowieso niet qua marges. (in dat jaar was gemiddelde marge TT 50% en nu boven 80%). TT heeft het hardware gestaakt en wat er nog van resteert qua reporting ondergebracht bij Consumer. Dat gebeurde in 2015 en was destijds 72 miljoen euro. Laat het in 2011 eens hetzelfde bedrag geweest zijn. Vervolgens bezit Automotive nu een deferred component (abonnementen) dat er voorheen niet was. Neem je de laatste pre-covid cijfers (2019) dan was de Automotive omzet operationeel 381 miljoen. Daar gaat TT sowieso overheen groeien, gezien de 2023 outlook van 550 miljoen IFRS omzet voor Enterprise als geheel. Dat is waarschijnlijk meer dan 381 miljoen non-IFRS voor automotive.

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 30 31 32 33 34 ... 114 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.098
AB InBev 2 5.525
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.874
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.776
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 192
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.766
Aedifica 3 924
Aegon 3.258 322.974
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.298
ageas 5.844 109.896
Agfa-Gevaert 14 2.052
Ahold 3.538 74.343
Air France - KLM 1.025 35.224
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.046
Alfen 16 25.030
Allfunds Group 4 1.511
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.826
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.522
AMG 971 134.025
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.738
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.027
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 384
Arcadis 252 8.787
Arcelor Mittal 2.034 320.855
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.335
Aroundtown SA 1 220
Arrowhead Research 5 9.749
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.519
ASML 1.766 108.953
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 521
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.701
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 66
Azerion 7 3.412