€d_Modus Vivendi schreef op 24 augustus 2021 07:39:
[Modbreak IEX: Gelieve hier geen reclame te maken door het plaatsen van deze link, bericht is bij dezen aangepast. Laatste waarschuwing.]
Outlook: aan de voorzichtige kant
De voorzichtige outlook (voor H2 moeten we een ebitdamarge van 2,7% inkleuren bij gelijke omzet) doet de markt twijfelen over nog meer kostenoverschrijdingen in het tweede halfjaar. Het kan echter ook zo zijn dat de nieuwe topman Joosten geen uitglijder wil maken en de lat lekker laag legt.
Sowieso gaat BAM natuurlijk niet meteen hoog van de toren blazen qua winstverwachting, na alle tegenvallers van de afgelopen jaren, maar dit zorgt er toch wel voor dat de koers deze week niet van zijn plaats kwam.
Conclusie
Niettemin is het overall resultaat boven alle verwachtingen met een mooie ebitdamarge en een meevallende omzet. De huizenmarkt is de grote trekker met een ebitdamarge van 8,1%: BAM profiteert optimaal van de hoge huizenprijzen.
Als, als, we alle ellende er even uit halen dan is de ebitda zelfs nog veel hoger dan we inschatten: de nu overgebleven €157 mln bevat namelijk al de afschrijving op de Afsluitdijk (die schat ik in op €25-30 mln) en ook het negatieve resultaat bij BAM International en België.
Met een nog steeds sterke huizenmarkt in Nederland, flinke overheidsinvesteringen in Engeland, vraag naar duurzaamheidsoplossingen bij gebouwen en belangrijke infrastructuurverbeteringen in ons eigen land kan BAM in H2 ook gewoon op een zelfde ebitda of hoger uitkomen.
Voor wat betreft de omzet is H2 lastig in te schatten: de vijf bedrijven die BAM in België en Duitsland bezit 'mogen weg' en het is niet te zeggen per wanneer dat gebeurt. Uiteindelijk wil Joosten toe naar een meer duurzame omzet van €5,5 miljard.
Voor dit jaar mogen we nog een omzet verwachten van meer dan €7 miljard (H2 is vaak beter dan H1) met een ebitda die denk ik eerder in de buurt van de €300-350 mln dan bij de €250 mln uitkomt. Maar het is BAM: aan de reputatie moet nog het een en ander gesleuteld worden.
De potentie is er altijd geweest bij BAM, maar kostenoverschrijdingen bij grote projecten hebben elk jaar weer de vooruitzichten vertroebeld. Met deze huizenmarkt, de kostenbesparingen en een rem op het aannemen van lastige projecten lijkt BAM goed op weg om hetzelfde traject als Heijmans af te leggen.
Analisten zullen de komende tijd de koersdoelen opwaarts gaan aanpassen en dat betekent dat BAM op weg mag naar in eerste instantie €3-3,50 qua koers.
Advies: Kopen
Koersdoel: €3,50Disclaimer: Inberg heeft een longpositie in BAM en Heijmans
Hieronder leest u een eerder gepubliceerd artikel over het Afsluitdijk-project van BAM en Van Oord dat waarschijnlijk de reden is dat BAM zo voorzichtig is voor de tweede jaarhelft.
Het project rond de renovatie van de Afsluitdijk is vanaf dag 1 een hoofdpijndossier geweest voor BAM. Niet zozeer voor BAM, wel voor beleggers in het aandeel BAM omdat er al snel geruchten gingen dat het consortium dat de aanbesteding had gewonnen veel te laag had ingeschreven.
Het consortium Levvel bestaat uit Van Oord (met Aberdeen/APG), BAM (met PGGM) en Rebel. Van Oord en BAM hebben elk 46%, Rebel 8%. De naam Levvel is gebaseerd op “Lely’s Erfgoed Veiliggesteld” in palindroom. Daarnaast verwijst de naam naar het peilbeheer van het IJsselmeer en het keren van hoog water, twee belangrijke functies van de Afsluitdijk.
Levvel zal de versterking van de Afsluitdijk ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden gedurende 25 jaar. De werkzaamheden zouden starten in het najaar van 2018 en zouden moeten worden afgerond in 2023, waarna een onderhoudsperiode van 25 jaar in zou gaan.
De opdracht vertegenwoordigde een netto contante waarde van €550 mln. Geruchten dat het te goedkoop was ingestoken zijn nooit bewezen, zulke geruchten kunnen overal vandaan komen, misschien van de partijen die ernaast grepen, dat weet je nooit. Maar er hing vanaf het begin een geur aan van 'te goedkoop aangenomen'.
Terwijl dat nu net de clou was van alles wat er mis ging bij de bouwers de afgelopen tien jaar. Te goedkoop aangenomen projecten, die ook nog eens te moeilijk waren en waar bouwers zichzelf overschatten qua techniek en innovatie.
Bij de Afsluitdijk ging het in eerste instantie om een bedrag van €550 mln wat het consortium mochten opsouperen. Eind mei is bekend geworden, naar aanleiding van kamervragen, dat dit bedrag inmiddels is opgelopen naar €670 mln.
Het Rijk neemt €120 mln extra voor haar rekening omdat de ontwerpen van de spuisluizen niet goed waren en over moesten. Van die €120 mln gaat er €85 mln naar de aannemers. Daarnaast lopen er nog gesprekken over andere extra kosten. Hoeveel dat zou zijn, zegt de minister (Cora van Nieuwenhuizen) niet.
Dit ligt nu voor aan een geschillencommissie. Die moet daar een advies over uitbrengen, hoe die extra kosten verdeeld gaan worden. Dat is wat anders dan de Raad voor de Arbitrage van de Bouw, waar een min of meer bindend advies wordt gegeven.
Het consortium geeft logischerwijs nog geen commentaar hierop zolang de onderhandelingen lopen. Het project moet nu uiteindelijk in 2025 opgeleverd worden, waarna de onderhoudsfase begint.
Er is dus nog veel onduidelijk, zoals de hoogte van de extra kosten en wie er uiteindelijk verantwoordelijk voor is. En dus de rekening krijgt gepresenteerd.