*JustMe* schreef op 2 augustus 2021 14:30:
[...]
TomTom valt niet eens meer “op te knippen”. Het telematica onderdeel is verkocht en Consumer klein.
Het bedrijf is volledig gefocust op kansen in Automotive (ADAS, Autonomous driving, electrificatie)
Op de vraag aan de CFO waarom tomtom ‘slechts’ 15% per jaar verwacht te groeien, was het antwoord van Taco dat die 15% geldt voor de groei van TomTom als geheel.
Kijk je naar omzet verhoudingen dan is:
22% Consumer, krimpende divisie
32% Licensing, groeiende divisie
46% Automotive, sterk groeiende divisie
Het gemiddelde van deze drie is een 15% samengestelde groei (groei op groei). Omzetverdubbeling in 5 jaar.
Om dat te realiseren zouden de verhoudingen ongeveer zo moeten zijn: Consumer: 15% krimp, Licensing 10% groei, Automotive 30% groei.
Een 30% CAGR in Automotive is helemaal niet verkeerd. Er is geen hardware mee gemoeid en veel verloopt via de cloud. Dus hoge marge omzet (80-90%)
Winstgroei komende jaren schat ik op 50%. Enerzijds doordat tomtom zelf al aangeeft dat de free cashflow als percentage van de omzet verdubbelt (van 5% naar 10%) én omdat die omzet zelf ook toeneemt.
Naarmate omzet toeneemt, neemt marge ook toe. TomTom geeft nu aan: ‘double digit FCF’. Maar ja. 10% is double digit en 12% is ook double digit. Gezien het type product denk ik dat FCF als percentage van de omzet ook groeit naarmate de omzet als nominaal bedrag groeit.