Leefloon schreef op 29 juli 2021 12:40:
Een beetje terzijde, maar ik heb de indruk dat de biermagnaten prijstechnisch steeds meer bewegen richting 3 halen, 2 betalen-promoties van Albert Heijn. Dat de normale winkelprijs per verpakking €3 is, maar de werkelijke prijs €2 zou moeten zijn. Zie Jupiler, dat bij Albert Heijn in Belgié duurder is dan in Nederland. Slordige, traditionele merkenkopers en terrasbezoekers betalen meestal teveel, en denken tijdens promoties goedkoop uit te zijn.
Overigens werkt
www.ah.be/bonus/bier-aanbiedingen daar (nu) niet. Detail...
Nederlandse cijfers, ter illustratie van de groeiende kloof: Jupiler is in 15 jaar in prijs gestegen van €10,25 naar €16,16. Een reguliere-winkelprijsstijging van 57,66%, of 3,08% per jaar.
De gemiddelde prijs tijdens promoties is gestegen van €8,52 naar €10,43. Dat is 22,24%, of gemiddeld 1,35% per jaar.
Het discount bij €10,25 en €8,52 was -16,88%, Tegenwoordig is de discount bij €16,16 en €10,43 opgelopen naar -35,46%.
Drie halen (3x €10,43 = €31,29), twee betalen (2x €16,16 = €32,32). Zo staat de winstmarge iets onder druk, althans bij supermarkten. Niet eens zozeer door het aantal promoties, bij Albert Heijn heeft bier dus een eigen categorie, maar ook door het prijsverschil tussen een werkelijke prijs (richting €10,43) en normale verkoopprijs (richting €16,16). Ongeduldige en/of verslaafde klanten betalen de hoofdprijs, en de overige klanten kunnen rustig 2, 3 weken wachten op de volgende promotie. Meer dan één week bij dezelfde supermarkt, want anders gaat het bij klanten teveel opvallen dat de werkelijke prijs per verpakking eigenlijk €10,43 en niet €16,16 is. Een vorm van het beschermen van je merk.