basinclab schreef op 15 december 2020 13:13:
ik lees hier dat ze al een verlies zouden hebben 'aan beurswaarde' van de ingekochte aandelen, op een viltje of niet je moet er wel de geinde dividenden bijtelllen, en dan is het net andersom.
overigens de nav is uiteindelijk de norm, en nidet de beurskoers
nog 1% kopen en er staan dan nog 2 miljoen aandelen uit, en de nav in de boekwaarde op 31 september is 2,4 miljard, staat in de boeken, dus 12 euro met een vlootwaardering deel suezmax/vlcc aan een bodemkoers van 3 miljoen cas per vlcc per jaar
; een tce van +- 10000 vorr een eco en aan die prijs gaat 20% van de vloot onmiddelllijk naar scrap...
ik ben wel ervan overtuigt geworden dat peak oil niet in 2028 komt, maar in 2023 en 6 jaar aanhoudt...er is nog veel olie nodig om de uiteindelijke overgang te bewerkstelligen, en ook wordt die wellcht (sport)goedkoop.. Op de brandstof zal niet meer zoveel bespaard worden, het is eerder minder dan10% dan meer... maar goed, er komt dan maar een minimum aan nieuwbouw, en ja...reken er maar op dat elk jaar 10% van de vloot naar scrap gaat, en dat vanaf 2023 tekorten zijn die niet zomaar vervangen kunnen worden... bij gebrek aan middellange termijnvooruitzichten. deze hebben veel minder vat op een eurona vloot die tegen dan 10 jaar ouder is dan wat pas in 2023-2025 op de markt zou komen...of niet meer op de markt kan komen
vandaar dat ik op de middellange termijn nog uitga van schaarste en tce van gemiddeld 45000...op spot ... vanaf 2023, en de suezmaxprijs van 25000 die euronav voor een suezmax betaalt is waarschijnlijk ook gebaseerd op stijgende tce waarden,minimum 20000 in 2021, 25000 in 2022 en 30000 in 2023.. trafigura heeft waarschijnlijk meer belang bij een grotere verzekerde kasstroom waar dit bij euronav geen probleem is..de prijs is dan ook marktconform, en dat laat voorzien dat voor zijn nieuwbouw euronav ook kan rekenen op termijncontracten die voor een vlcc rond 32000 liggen .... misschien wel via trafigura (geschatte cashflow per jaar van 10 milj $)