basinclab schreef op 15 december 2020 10:43:
als ze zo doorgaan , tot 12% met het huidige inkoopprogramm, en nog eens 20% in de komende 2 jaar, en dan hebben ze zowat 1/3 van de aandelen gekocht... als het van de dekoers en van de hugo afhangt
maar dan zijn ze automatisch 50% meer waard....normaal moet het kunnen met gereserveerde winst
(dat is dan 18 euro nav en bij nieuwbouwkoersen ook nog eens vlootonderwaardering van 2,2 miljard of 15 $ per aandeel ... 33 euro ...
vlootwaarde: de vlcc/suezmax vloot staat nu zonder fso/vplus en na de kwartaaalafschtijving voor 2,3 miljard voor de boeken (fso en vplus voor 500 miljoen afgetrokken,(dit is 100 miljoen voor 3x scrap+ hte verwachte ecashflow aandeel van 12 jaar op 50% van de fso,, is al 380 miljoen en dan heb je nog de oceania en de europe...gerekend aan scrapwarde
de vlootwaarde vlcc/suezmax zonder 'nieuwbouwvoorschot' werd berekend op basis van de verwachte cashflow, geactualiseerd -5% per jaar en ik kom aan volgende waarde
decactuele scrapwaarde schat ik op 1 miljard, geactualiseerd naar 600 miljoen
alles samen nog 610 jaren varen (suezmax tellend voor 80%vn vlcc : 41+ 25x.8, elk 10 jaar gemiddeld te varen),
actualisatie van cashflow: -30% aangerekend 70% van 610 jaar 427 jaar , 80 jr ct en 347 spot
ermijncontract aan 7.5 miljoen cash/jaar ong 600 miljoen
4 spot-tariefniveaus 3 miljoen cashflow: huidige spot-prijs , 6 i:breakeven , 9 :historisch niveau, 12 is schaarsteniveau
dan nog 520 jaren varen , 3,6,9,12 miljoen...
om de vlootwaarde te 'actualiseren, worden 20% van de jaren niet 'verrekend'
6 72 miljoen is de geactuliseerde waarde verwacht voor het aandeel van 20% termijncontracten
per niveau komt daar dan 1.596 miljard bij
scrap en termijncontracten
dat leid tot 96 jaren termijncontract en 80% van 530 of 424 jaren aan spottarief
3 miljoen per jaar cashflow / vlooteenheid zou dan 1.72 miljard bijdragen tot vlootwaarde aan de huidige spotprijs geactuliseerde cashflow
dit brengt de vlootwaarde
aaandeel scrap 600 milj
aandel ctt 600 miljoen
per niveau spotprijs : afgerond naar 1 miljard
dat breng de huidige vlootwardering + boekwaarde
maar elke verhoging van het niveau verhoogd de nav met 5$
het 'historisch' niveau, brengt de nav dus op 22$
persoonlijk denk ik dat we nu met het schaarsteniveau zullen geconfronteerd worden 27$
bovendien wordt geen rekening gehouden met het feit dat euronav elk jaar 10% van de eigen aandelen kan kopen aan ongeveer de helft van de toekomstige boekwaarde, laat staan een kwartje van de toekomstige nav na die aankopen...