Plein777 schreef op 27 augustus 2020 21:35:
Boskalis-topman: ’Plannen in de prullenbak’
Door YTEKE DE JONG
Updated 3 min geleden
16 min geleden in FINANCIEEL Telegraaf
Maritiem concern Boskalis is weer op stoom na een heftige coronatijd, waarin alle verloven werden ingetrokken. De onzekerheid was groot, waardoor topman Peter Berdowski moest ingrijpen. Werken werden stilgelegd en bemanningen moesten afgelost worden onder zeer moeilijke omstandigheden. Strenge procedures moesten voorkomen dat er corona aan boord van schepen uitbrak.
Topman Peter Berdowski van Boskalis Westminster.
Vorige week publiceerde Boskalis boven verwachting goede halfjaarcijfers. Met de rust van nu lijkt het allemaal overzichtelijk, maar dat is het niet, aldus Berdowski.
Hoe heeft u de afgelopen tijd beleefd?
„In maart wisten we niet of we door konden met de projecten. Frankrijk, het land van het grote gebaar, legde in de eerste week alle infrastructuurprojecten stil, terwijl we daar op zee verbleven bij werk aan een haven. Na contact met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur bleek dat wij geen kritische bedrijfstak waren. Als er een lockdown in Nederland zou komen, moesten wij ook stoppen.”
Dat was even slikken?
„Nou, dan kijk je wel even om je heen en kom je erachter dat je dan zo’n €10 tot 20 miljoen per week verbrandt. En als er dan verdomd weinig tegenover staat, dan zie je het geld het bedrijf uitstromen. Gelukkig is Boskalis een hands-on bedrijf.”
Gingen al deze beslissingen u makkelijk af?
„Het is raar om te zeggen, maar het is bekend terrein. In mijn eerdere carrière als turn-around manager heb ik reorganisaties gedaan bij bedrijven die op omvallen stonden, dus kon ik op die ervaring terugvallen. Daar heb ik geleerd om te sturen op de bankrekening, en op dagbasis. We zijn maximaal terug gaan trimmen qua investeringen en toeleveranciers. Communicatie is heel belangrijk, want er zijn vele vragen. De meeste medewerkers hebben zoiets nog nooit meegemaakt.”
Hoe ging het met de aflossingen van bemanningen?
„In samenwerking met het Erasmus MC konden we snel een coronatest breed aanbieden aan de eigen collega’s. We hebben veel ervaring met vliegtuigcharters vanwege onze bergingsklussen in allerlei uithoeken in de wereld. De schepen gingen voor aflossingen naar een bepaalde haven en wij vlogen daar naar toe met de bemanningen, die getest worden op Schiphol. Ambassades hebben ons erg geholpen met landingsrechten. Het is een enorm gedoe en gepuzzel, maar onze reismedewerkers hebben goud werk verricht. Dat heeft enorm geholpen om de operatie gaande te houden, en werden we zelfs benaderd door externen, bijvoorbeeld door de ambassade van Canada, of we een gezin konden meenemen uit Bangladesh.”
Wat heeft u gedaan om het werk in Frankrijk weer op te starten?
„Het heeft uiteindelijk enkele weken stilgelegen en in die periode zijn we blijven bellen, ook met hulp van de ambassade. Blijven sjouwen, dat is de aard van de ’Animalis Boskalis’. Als er een probleem is dan leeft hij op, want dan gaan wij het oplossen. In deze tijd is dat een kracht. Onze mensen zijn niet al te snel uit het lood geslagen. Er zat tot drie keer toe een bemanning klaar op Schiphol, na quarantaine, getest en wel, om vervolgens te horen dat de reis naar Indonesië werd afgeblazen. Ze verloren de moed niet. ”
Boskalis kwam in februari met een herijkte strategie. Wat is daar van over?
„Dat strategisch plan voor de korte termijn ligt in de prullenbak, want dat is achterhaald. We zullen dat herijken op het moment als er meer rust in de markt ontstaat. Alles is momenteel nog sterk in beweging. De ontwikkelingen op de lange termijn zijn onverminderd positief.”
Is de Green Deal van de Europese Commissie een kans?
„Het is vooralsnog een abstract plan. Wij zijn geïnteresseerd in eventuele windprojecten. Maar als het gaat om het sluiten van bruinkoolcentrales in Polen, hebben we er niet veel aan.”
In 2050 draait Nederland op zon en wind volgens eurocommissaris Timmermans.
„Dat is makkelijk, want hij is er dan niet meer. Prietpraat. In een van de kleinste, dichtstbevolkte landjes van Europa, gaan wij zelfvoorzienend worden terwijl we ook veel energie-intensieve industrie hebben? Dat kan helemaal niet, maximaal tot 20% als je alles vol zou zetten met zonnepanelen en windmolens.”
Overheden zullen toch wel blijven investeren?
„Die hebben ook geld nodig. Op de lange termijn blijft er natuurlijk behoefte bestaan aan onze diensten, door de mondiale bevolkingsgroei en de trek naar de kusten. Miljoenensteden als Jakarta en Manilla willen droge voeten. Maar hoe zich de crisis zich conjunctureel vertaalt naar de komende 24 maanden is volstrekt onduidelijk. Gelukkig hebben we een bodem met een stabiel orderboek.”
’Aandeleninkoop hoort bij het palet’
Boskalis heeft het aandeleninkoopprogramma weer opgestart. In maart werd dat in verband met corona stopgezet. Een snelle hervatting, zeker omdat de coronacrisis niet voorbij is en alle focus ligt bij het bewaken van de kasstroom. Volgens topman Berdowski is de beslissing te billijken.
„Boskalis keert geen dividend uit en heeft een stevige balans. Gezien de kasstroom denken we dat we dit voor de aandeelhouders kunnen doen. Het is een overzichtelijk bedrag van €40 miljoen dat uitgegeven wordt over een periode van zes tot twaalf maanden”, zegt de topman, die zelf 100.000 aandelen bezit.
Volgens de ceo wordt de aandeleninkoop gewaardeerd bij Angelsaksische aandeelhouders. „Die moeten we als beursgenoteerde vennootschap niet vergeten, nu er ook €200 miljoen naar investeringen gaat. Ik vind het evenwichtig in het palet van geven en nemen in deze crisis en een signaal van vertrouwen naar de buitenwereld.”