rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Forum geopend voor Euronav

19.513 Posts
Pagina: «« 1 ... 623 624 625 626 627 ... 976 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 RJ 80 30 juni 2020 15:04
    Verlies is relatief. Als je ze met verlies verkoopt, dan heb je verlies. Als je zitvlees hebt, krijg je tussentijds nog wat dividend. Heb zelf vertrouwen in volatiliteit van het aandeel, en dus al helemaal dit jaar. Kan best nog wat afkomen, maar vroeg of laat gaat die economie weer op gang komen globaal en daarmee ook weer betere rates voor de tankers. Met tussentijds mogelijk nog eens een effect van 2nd wave covid zoals nu in Amerika's aan de hand is wat mss nog eens een dip in de olieprijs kan veroorzaken, met daarmee weer grotere kans op toenemende contango-spreads. Onzekerheid dus, en beide goed voor de tarieven vroeg of laat. Voor mij staat het buiten kijf dat de koers best ook wel weer eens zal pieken. Maar goed, zeker nu er kwartaarlijks dividenden in vooruitzicht staan en de hoogte ervan dit jaar is het blijven zitten met de aandelen me ook wat waard. Ik verkoop ze pas 15+ en dat zie ik nog niet zomaar gebeuren. Aanhouden dus.
  2. Vavli 30 juni 2020 17:02
    quote:

    Stefvl schreef op 30 juni 2020 14:36:

    Waar is die supercyclus op gebaseerd?

    Btw ik blijf ook zitten. Heb wel een groot verlies opgelopen, maar zoals je zegt prima bedrijf.
    De volgende jaren zullen veel meer tankers uit de vloot verdwijnen dan dat er nieuwe bijkomen. Dat zal zorgen voor een sterkere positie voor de tankers om hogere tarieven te bedingen.
  3. Becb 30 juni 2020 17:14
    quote:

    Stefvl schreef op 30 juni 2020 14:36:

    Waar is die supercyclus op gebaseerd?

    Btw ik blijf ook zitten. Heb wel een groot verlies opgelopen, maar zoals je zegt prima bedrijf.
    Op dit moment is de gemiddelde leeftijd van de wereldwijde vlcc vloot hoog. (hoger dan gemiddeld). Vanaf 15 jaar moet om de 2.5 jaar een duur onderhoud gebeuren en is de kans dat de owner het schip uit de vloot haalt/scrappen groter. Die kans is vooral groter als de rates een tijdje laag blijven. Nu doet men dat nog niet, want de rates zijn/waren hoog, en dan is het onderhoud goed te betalen.

    Tergelijkertijd zijn er weinig bestellingen voor nieuwe vlcc's omdat men weet dat er in 2030 nieuwe regulering komt inzake milieuvereisten, maar wat die zullen zijn, dat weet geen kat. Nu een VLCC kopen waar je binnen 10 jaar potentieel een hele nieuwe aandrijving in moet steken (bv gasgestookt), dat is risicovol. Nu een duurder schip kopen met nieuwe aandrijving is niet concurrerend tov de huidige vloot. Dus men koopt niet te veel.

    Als de rates nu een tijdje laag blijven, dan verwachten we veel scraps, en weinig newbuilts tot de regulering duidelijk is. E voila: hogere rates - een 'super cyclus'.

    Maar wat als de regulering voor 2030 morgen wel duidelijk wordt? wat dan? Iemand enig idee wanneer duidelijkheid over de 2030 regulering te verwachten valt?

  4. Becb 30 juni 2020 17:18
    Stel dat we onze gedroomde supercyclus hebben wegens scraps/weinig newbuilts/genormaliseerde olieverbruik (Q3/Q4 volgende jaar?), welke EPS is dan realistisch in zo een scenario? Wat was de EPS tijdens de vorige 'supercyclus'?
  5. mijn gedacht 30 juni 2020 17:44
    al eens gezien hoeveel stuks gepasseerd zijn bij de afwikkeling van de slotprijs daarnet ? 915000 stuks.
    Om 17u30 1003000 stuks om 17u35 1918000 stuks. En alles aan dezelfde koers... toch wel eigenaardig.
  6. RonM 30 juni 2020 18:05
    @mijn gedacht, Inderdaad eigenaardig en tegen dezelfde koers. Tegenpartij(en) moeten er dan toch ook zijn ?
  7. mijn gedacht 30 juni 2020 18:34
    @RonM Zaten pakketten in tot 40.000 stuks. Wellicht onderdelen van een blokorder. Zou De Stoop zijn eerste aankopen doen ? Kan zijn, maar wie is de later ? Niet de kleine belegger dus..
  8. Vavli 30 juni 2020 19:13
    VLCC tarief vandaag 21.000 en voor Suezmax nog 9100 ...
    Wat verwachten jullie voor het derde kwartaal, nog enige winst omdat al een aantal tankers geboekt zijn aan eerdere, hogere tarieven? Of wordt het een kwartaal van verlies?
  9. [verwijderd] 30 juni 2020 19:39
    quote:

    RJ 80 schreef op 30 juni 2020 15:04:

    Ik verkoop ze pas 15+ en dat zie ik nog niet zomaar gebeuren. Aanhouden dus.
    Ik zou mijn baard niet laten staan in de tussentijd. De laatste keer dat het boven de 15 stond was in 2008 sindsdien is de koers alleen maar gedaald.
    Dit jaar is het niet eens boven de koers van 2015 uitgekomen, terwijl de winsten nu hoger waren.
  10. Stefvl 30 juni 2020 19:51
    Ik verwacht voor q3 nog een winst door de mooie tarieven begin q3. Bovendien heeft euronav een mooie buffer opgebouwd door de uitzonderlijk hoge tarieven q1 en Q2. Moest q3 toch tegenvallen vangt deze buffer dat zeker op. Wat de toekomst van de tarieven brengt weet niemand. Komt er een tweede golf Corona besmettingen met contango tot gevolg? Mss niet, dan zal de economie stilletjes recupereren. Hoe lang gaat dat duren. Ook geen idee. Toekomst is onzeker. Het kan alle kanten uit.
  11. Risky bets 30 juni 2020 20:31
    Q3 zou nog wel positief moeten zijn.

    Kijk bijvoorbeeld naar DHT guidance van vorige week. Die hadden per 25 juni 18% van Q3 spot dagen geboekt tegen 61.8k/day. Nu heeft DHT veel scrubbers, dus wel een beetje hogere rates waarschijnlijk. Maar EURN zou per 25 juni dan ook wel iets van 18% van alle Q3 spot rates tegen 50-60k moeten hebben (voor VLCC's).

    Tevens heeft EURN rond de 20% charter coverage, waaronder een paar super winstevende half jaar contracten afgesloten in max contango tijd.

    Combinatie van die boekingen al gedaan in goede tijden + charter coverage, zou moeten resulteren in een aardig positief Q3 kwartaal, zelfs als de rest van de dagen rond de huidige rates geboekt worden.

    Q4 is seasonally sterker, OPEC cuts zijn dan minder en dan is er nog steeds wat goede charter coverage. Verwacht dan normaal gesproken ook nog wel positieve EPS.

    Daarna in begin 2021 wellicht een paar slechte kwartalen als de wereld olie markt de excessieve voorraden weg werkt. Maar per eind 2021 gaat het lage orderboek, de vele oude tankers in de vloot, return van IMO2020 characteristieken en een genormaliseerde olie markt ... hopelijk wel weer in redelijke tanker rates resulteren.

    Al met al vind ik het apart dat tankers na zulke fantastische kwartalen, zo sterk worden gedumpt, alleen uit angst voor een paar mindere kwartalen. In de voorafgaande fantastische kwartalen is voor jaren aan winst geboekt...
  12. [verwijderd] 30 juni 2020 20:46
    quote:

    Risky bets schreef op 30 juni 2020 20:31:

    Q3 zou nog wel positief moeten zijn.

    Kijk bijvoorbeeld naar DHT guidance van vorige week. Die hadden per 25 juni 18% van Q3 spot dagen geboekt tegen 61.8k/day. Nu heeft DHT veel scrubbers, dus wel een beetje hogere rates waarschijnlijk. Maar EURN zou per 25 juni dan ook wel iets van 18% van alle Q3 spot rates tegen 50-60k moeten hebben (voor VLCC's).

    Tevens heeft EURN rond de 20% charter coverage, waaronder een paar super winstevende half jaar contracten afgesloten in max contango tijd.

    Combinatie van die boekingen al gedaan in goede tijden + charter coverage, zou moeten resulteren in een aardig positief Q3 kwartaal, zelfs als de rest van de dagen rond de huidige rates geboekt worden.

    Q4 is seasonally sterker, OPEC cuts zijn dan minder en dan is er nog steeds wat goede charter coverage. Verwacht dan normaal gesproken ook nog wel positieve EPS.

    Daarna in begin 2021 wellicht een paar slechte kwartalen als de wereld olie markt de excessieve voorraden weg werkt. Maar per eind 2021 gaat het lage orderboek, de vele oude tankers in de vloot, return van IMO2020 characteristieken en een genormaliseerde olie markt ... hopelijk wel weer in redelijke tanker rates resulteren.

    Al met al vind ik het apart dat tankers na zulke fantastische kwartalen, zo sterk worden gedumpt, alleen uit angst voor een paar mindere kwartalen. In de voorafgaande fantastische kwartalen is voor jaren aan winst geboekt...
    Dank Risky, enigste reden waarom ik dagelijks dit forum lees :p
  13. SB19 30 juni 2020 20:53
    quote:

    Risky bets schreef op 30 juni 2020 20:31:

    Q3 zou nog wel positief moeten zijn.

    Kijk bijvoorbeeld naar DHT guidance van vorige week. Die hadden per 25 juni 18% van Q3 spot dagen geboekt tegen 61.8k/day. Nu heeft DHT veel scrubbers, dus wel een beetje hogere rates waarschijnlijk. Maar EURN zou per 25 juni dan ook wel iets van 18% van alle Q3 spot rates tegen 50-60k moeten hebben (voor VLCC's).

    Tevens heeft EURN rond de 20% charter coverage, waaronder een paar super winstevende half jaar contracten afgesloten in max contango tijd.

    Combinatie van die boekingen al gedaan in goede tijden + charter coverage, zou moeten resulteren in een aardig positief Q3 kwartaal, zelfs als de rest van de dagen rond de huidige rates geboekt worden.

    Q4 is seasonally sterker, OPEC cuts zijn dan minder en dan is er nog steeds wat goede charter coverage. Verwacht dan normaal gesproken ook nog wel positieve EPS.

    Daarna in begin 2021 wellicht een paar slechte kwartalen als de wereld olie markt de excessieve voorraden weg werkt. Maar per eind 2021 gaat het lage orderboek, de vele oude tankers in de vloot, return van IMO2020 characteristieken en een genormaliseerde olie markt ... hopelijk wel weer in redelijke tanker rates resulteren.

    Al met al vind ik het apart dat tankers na zulke fantastische kwartalen, zo sterk worden gedumpt, alleen uit angst voor een paar mindere kwartalen. In de voorafgaande fantastische kwartalen is voor jaren aan winst geboekt...
    Risky,
    Ik heb De Stoop onlangs in een gesprek toch horen zeggen prijs je gelukkig dat je Euronav aandelen bezit....nog niet zo lang geleden hoor, is dat dan voor een mooi pensioen of hoe ziet hij en of jij dat dan... of bedoelde hij enkel het dividend.....? Bel hem even (lol) Alvast dank
  14. [verwijderd] 30 juni 2020 22:29
    Weet er iemand iets van die opec-afspraken.
    Zijn dat toegestane hoeveelheden per maand?

    Als ik het nu zo bekijk, liggen die schepen te wachten op morgen terug gevuld te worden?
    Factuurdatum ?

    Of trekken ze zich er helemaal niets van aan?
  15. Vavli 30 juni 2020 22:34
    Bedankt Risky voor jouw nuchtere en heldere opsomming van de feiten. Dat is informatie waar ik iets aan heb. De dagelijkse reacties hier op de jojobewegingen van de koers vind ik persoonlijk weinig relevant. Ik kan er niks mee maar hopelijk werkt het therapeutisch voor sommigen om te kunnen ventileren.
    Ik ben ervan overtuigd dat de koers zal opveren. Er komen nu ongetwijfeld een aantal magere kwartalen maar die zullen de voorwaarden scheppen voor veel betere tarieven. En intussen is er gedurende het voorbije halve jaar een winst gerealiseerd waarvan niemand eind 2019 had durven dromen.
    Er kan natuurlijk nog vanalles gebeuren dat de wereldeconomie onderuit haalt: een tweede, een derde Covidgolf, Trump die totaal impulsief waanzinnige beslissingen neemt ( hij heeft steeds minder te verliezen) een nieuwe pandemie,...
    maar die onvoorspelbare gebeurtenissen kunnen alle sectoren hard treffen.
  16. Becb 30 juni 2020 22:34
    quote:

    Long Short schreef op 30 juni 2020 17:41:

    Bedoeling van IMO was om in 2023 klaar te zijn met de studies en een strategie voor te leggen.
    Dus nog minstens 3 jaar onzekerheid op dat vlak... Thanks!
19.513 Posts
Pagina: «« 1 ... 623 624 625 626 627 ... 976 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Belegger.nl

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 466 7.076
AB InBev 2 5.522
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.582 51.756
ABO-Group 1 22
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.132
Accentis 2 267
Accsys Technologies 23 10.755
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 191
ADMA Biologics 1 34
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 14 17.754
Aedifica 3 919
Aegon 3.258 322.905
AFC Ajax 538 7.088
Affimed NV 2 6.297
ageas 5.844 109.895
Agfa-Gevaert 14 2.051
Ahold 3.538 74.342
Air France - KLM 1.025 35.089
AIRBUS 1 12
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 467 13.042
Alfen 16 24.943
Allfunds Group 4 1.503
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.251
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 406
Altice 106 51.198
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.486 114.823
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.837 243.410
AMG 971 133.780
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 305 6.697
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 491
Antonov 22.632 153.605
Aperam 92 15.017
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 383
Arcadis 252 8.786
Arcelor Mittal 2.034 320.776
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 286
arGEN-X 17 10.326
Aroundtown SA 1 219
Arrowhead Research 5 9.745
Ascencio 1 28
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.108 39.337
ASML 1.766 108.280
ASR Nederland 21 4.502
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 515
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 32 13.688
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 64
Azerion 7 3.404