VanillaSky schreef op 8 maart 2019 07:33:
[...]
Uiteraard goed nieuws die deals maar die zaten al in de pen op 6 februari, hooguit nog een handtekening nodig (of wellicht al getekend).
Als we Harold zijn woorden mogen geloven zijn dit nog kleine deals voor omzet aangezien hij benoemt omzet HD maps die eind 2021 en 2022 in de omzet gaan lopen (deze deals) klein maar zichtbaar zijn tov SD automotive omzet. Dus hoe becijferen we klein tov een automotive omzet van zeg 300-350 mio? Ik zou zeggen max 50mio in 2022.
Wat dat betreft begrijp ik prima hoe het aandeel onderuit kwam en iedereen afhaakt. We zitten inmiddels al 10 jaar in transitie met een inmiddels structureel krimpbedrijf en alhoewel de commitment voor automotive te gaan goed is word het een inmiddels never ending story van worst verhangen waar het zeer de vraag is of het business model waar TT voor heeft gekozen ooit interessant word en ze een normaal rendement kunnen behalen. Hoe anders is dat verlopen voor Garmin! Wat dat betreft is het extra zuur om te constateren dat beide bedrijven zeg maar hetzelfde startpunt hadden, een verschil van dag en nacht wat ze gepresteerd hebben.
Nu al enkele jaren blijkt dat de overige BUs te weinig verdienpotentieel hadden word de worst verhangen voor HD maps. Maar feit is dat er nu weer een paar jaar vol geinvesteerd moet worden met een in 2019 negatief bedrijfsresultaat. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te begrijpen dat er ook in 2021 en 2022 geen beste winsten mogelijk zijn. Dat is enkel mogelijk als HD maps het interessante verdienmodel word. De rest van de business is onvoldoende voor een organisatie als TT met haar enorme overhead en immer groeiend personeels bestand om een normale nettowinst te behalen.