AnalytischDenker schreef op 19 november 2018 16:01:
Ik begrijp de groei-casus van AMG redelijk, hoewel jij beter in de materie zit dan ik. De belofte van de batterij-technologie markt snap ik. Het zou ook best kunnen dat de koers van AMG over twee jaar rond de € 60 staat.
Het pad daar naar toe zit echter vol risico’s en onzekerheden. Bij dit soort aandelen zie je vaak aandeelhouders (ook op dit forum) die vanuit hun enthousiasme vooral de belofte zien, maar niet die risico’s en onzekerheden. Niet aan AMG gerelateerde voorbeelden:
- Ik denk dat als je drie jaar geleden zou hebben geschreven op een windturbine gerelateerd forum dat bedrijven in deze markt in 2018 een moeilijk jaar zouden hebben, dat je op die fora ook voor ondeskundig zou zijn versleten.
- En Galapagos zou eind december 2017 ook wel snel richting de € 150 gaan, omdat Gilead contractueel niet meer beperkt was om een bod uit te brengen. De onzekerheden en risico’s worden daarbij uit het oog verloren. Begrijp goed dat ook ik de belofte van Galapagos zie, maar ik probeer ook het scenario voor te stellen dat filgotinib pas in 2021 wordt goedgekeurd.
Waarom zou er over twee jaar niet een nieuwe doorbraak op het gebied van batterij-technologie kunnen zijn die AMG helemaal niet gelegen komt? Of waarom zou over twee jaar vraag en aanbod op de grondstoffenmarkt niet grote wijzigingen hebben kunnen ondergaan? Etc.
=================================================================
Dan over de cashflow.
Ik snap echt wel het principe van het herinvesteren van de cashflow in het bedrijf met als gevolg een vliegwiel van ieder jaar groeiende operationele cashgeneratie. Het doel is dan een continu cyclus van herinvesteren, groeiende positieve netto cashflow, herinvesteren, groeiende positieve netto cashflow etc..
Ik twijfel op basis van de cijfers echter of AMG wel zo’n vliegwiel heeft:
Ik zie weinig groei in de “net cash from operating activities. Dus ik vraag me af waar dat vliegwiel is. Ik zie wel dat AMG vanaf 2016 de net cash van operationele activiteiten is gaan herinvesteren. Gaat het vliegwiel dan pas vanaf 2019 echt draaien?
In de discussie over het werkkapitaal in relatie tot de cashflow ben ik het gewoon niet met je eens. Werkkapitaal mutaties om wat voor reden dan ook gaan bij uitstek over de operationele activiteiten van een onderneming en moeten gewoon integraal worden meegenomen in de beoordeling van de kasstromen. Ik respecteer wel dat jij daar anders over denkt.