*Justin* schreef op 19 oktober 2018 09:31:
@mjmj
Google heeft geen aantrekkelijker product of business model of privacy dan tomtom.
Het probleem is dat in de beleving van de consument de standaard navigatie altijd verouderd is. Je moet dan rommelen met een simkaartje om hem jaarlijks te updaten en dat kost dan nog geld ook. En de software wordt daarbij niet ge-update. Tesla is de enige die nu over-the-air software updates (voor de hele auto) aanbiedt. Hierin liggen autofabrikanten dus achter.
TomTom heeft realtime maps, die worden wekelijks ververst en op elk gewenst moment daartussen als het een belangrijke update is. Alle contracten van tomtom in het orderboek zijn dit soort realtime maps. Dat is verteld en daardoor gaan die inkomsten als abonnee omzet ingeboekt worden. Dit zijn deals met een prijs per jaar en niet eenmalig. Daar zit dus een mooie ‘recurring revenue’ stroom in. Want de autofabrikant moet dit leveren gedurende de looptijd, in elk geval voor de eerste eigenaar.
De consument kent deze navigatie systemen met realtime maps nog niet, want wat nu de weg op komt in drie jaar geleden gemaakt. Dat is nog een manco van de auto-industrie. De tijd van ontwerp naar levering.
Ikzelf vind enerzijds mijn inbouw navigatie mooier (groter scherm, spraaksturing, etc) maar als ik ergens vastloop pak ik toch mijn tomtom of google maps app erbij.
Autofabrikanten moeten allemaal zorgen dat er een data connectie in de auto is en dat continu map updates en nieuwe infotainment software gedownload kan worden en natuurlijk tomtom traffic. Als je dat goed doet dan blijft de mobiel in de broekzak. Het gaat hier niet om wel of geen google maps, maar om het bieden van een service die je op je mobiel ook hebt. Een continu update-bare auto.