Hansbeleg schreef op 24 mei 2018 20:16:
Omdat het 1e antwoord van IR omtrent de 50-70M impact niet erg duidelijk was, had ik vervolg vragen gesteld, het wordt er niet heel veel duidelijker op.
Van: ir [mailto:ir@postnl.nl]
Verzonden: donderdag 24 mei 2018 17:19
Aan: 'Hans'
Onderwerp: FW: onaangename berichten ACM
Geachte heer,
We herhalen ons eerdere antwoord en verwijzen ook naar onze eerdere communicatie over dit onderwerp (terug te vinden in persbericht/presentatie van 26 februari 2018 en 8 mei 2018):
De verwachte impact van de diverse maatregelen van ACM is 50 tot 70 miljoen euro, waarbij de volledige impact naar verwachting in 2020 zichtbaar zal zijn. Indien en wanneer er aanleiding is deze verwachtingen aan te passen, dan zullen wij de markt daar uiteraard tijdig en zorgvuldig over informeren. Daarbij is relevant om op te merken dat dit een ontwerpbesluit is, waar alle marktpartijen hun zienswijzen over kunnen indienen. Dit zijn dus nog niet de definitieve tarieven. Verder heeft PostNL bij de rechter beroep aangetekend tegen het Marktanalysebesluit, waar dit (ontwerp) tariefbesluit op is gebaseerd. En voor de duidelijkheid: PostNL hanteert op dit moment de tijdelijke tarieven.
Zie verder in rood in uw e-mail.
Met vriendelijke groet,
Investor Relations team PostNL
1) Is bij de impact van 50-70M nu gerekend met de voorgestelde ACM tarieven of met de hogere tijdelijke tarieven?
Bij de bepaling van deze bandbreedte zijn verschillende scenario’s meegenomen.
2) Als de impact van 50-70M is gebaseerd op de tijdelijke tarieven, dan neem ik aan dat de impact nog groter gaat worden, zo ja moet ik dan aan nog eens 10 a 20M gaan denken, dwz een totale maximale impact van 70-90M?
Ik verwijs naar ons statement eerder in de mail.
3) Als PostNL nu sinds mei (geloof ik) met de tijdelijke tarieven heeft gerekend en het worden uiteindelijk toch de lage ACM tarieven,
3a) Hoeveel moet PostNL dan nog aan de “derde” partijen terugbetalen, nog eens 10 a 20M?
3b) Is dit bedrag al opgenomen in de 50-70M?
Ik verwijs naar ons statement eerder in de mail.
4) Blijft het dus bij de 50-70M of komt er nog 2 maal 10M of 20M bij, dan zitten in het slechtste geval al op 90-110M? (Het begon ooit met 30-50M)
Dan kunnen we bijna net zo goed ophouden met het bedrijf, of op zijn minst met de post. Eigenlijk draait dan alleen de pakkettentak nog maar goed.
Ik verwijs naar ons statement eerder in de mail.
5) Wat wordt er toch bedoeld met de zin dat de volledige impact per 2020 zichtbaar zal zijn?
Door het AMM besluit verwachten we dat het gedrag van marktpartijen zal veranderen, dat zal in stappen gaan (een deel hiervan hebben we al gezien, met name in 2017).
Als de tarieven verlaagd worden met terugwerkende kracht dan is die impact er toch vanaf invoering waarom is die dan nog progressief naar 2020 toe?
Groeten