*Justin* schreef op 22 juni 2017 10:34:
[...]
Niet eenzijdig naar beneden praten.
Zonder er een waardeoordeel over te vellen of dat goed of fout is, denk ik dat het doel daarvan vooral 'rust' is. Vorig jaar was er onrust doordat twee aandeelhouders - TT International en John de Mol - zeiden dat de losse delen meer waard zijn dan de som.
Ik hoor hem de waarde van HERE downplayen en zeggen dat hij niet begrijpt waarom er miljarden voor geboden zijn. Terwijl as we speak de nieuwe investeerders dat toch echt anders zien (!) en zelfs voor hogere bedragen instappen. Ook lezen we in de Economist dat er een miljardenbusiness rond hd maps ontstaat en dat tomtom daarin samenwerkt met General Motors, Fiat/Chrysler en Ford (laatste alinea:
www.economist.com/news/business/21723... )
En ik hoor hem ook die Telematics overnames in de markt erg duur noemen en dat er geen interesse is in TomTom Telematics en zeker niet tegen zulke prijzen. Zo probeert hij denk ik mogelijke toekomstige druk weg te nemen waarin men opnieuw zal roepen dat je de zaak beter kunt opsplitsen. Of dat in zo'n situatie aandeelhouders hun aandelen aanbieden.
Tegelijkertijd wordt het aandeel niet alleen 'naar beneden gepraat' want de argumenten om de boel bij elkaar te houden worden natuurlijk juist WEL verteld. Zoals grote leasemaatschappijen die met honderdduizenden gebruikers tegelijk naar tomtom telematics kunnen komen. En de grote kansen in autonoom rijden waar een heel nieuwe markt ontstaat.
Vanuit dat kader heb ik het stuk gelezen: enerzijds wegnemen potentiele druk, anderzijds vertrouwen in de toekomst. Om zelf nog wat speculatie toe te voegen: ik denk dat er ook rust nodig is om de strategische opties rond Consumer te bepalen.
@Koos. Dit was denk ik het argument voor probeleggen om tt meer als een long play te zien.