Dit voorjaar werd duidelijk hoe ernstig het nijpende tekort aan grondstoffen is. Bedrijven sloegen in paniek voorraden in om mee te komen met het halsbrekende tempo waarin de vraag zich herstelt. Hoe staat het nu met de wereldwijde supply chain?
Volgens Fidelity International staan de bevoorradingsketens nog steeds onder hevige spanning, maar beginnen de knelpunten in de toeleveringsketen in de VS hier en daar af te nemen.
Houtmarkt koelt iets af
Een voorbeeld daarvan is de houtmarkt. Op een gegeven moment moesten kopers maar liefst 6 keer zoveel neertellen voor bouwhout als tijdens het dieptepunt van de pandemie. Deze zomer zakten de prijzen weer, omdat de Amerikaanse economie openging en de ‘verbouwingsgekte’ wat afnam.
"De bottlenecks in de aanvoer van hout lijken te zijn opgelost en de prijzen hebben een bijna volledige raai gemaakt; we zitten nu weer op het niveau van voor corona. De vraag en het aanbod zijn nu meer in balans", schrijven de analisten van Fidelity.

Extreem lange levertijden
In andere sectoren zijn de problemen echter nog lang niet opgelost en zijn de levertijden nog steeds extreem lang. De productie in sommige fabrieken is afgeremd of zelfs stilgelegd, omdat er simpelweg geen grondstoffen zijn.
Wat ook niet meehelpt, is de recente corona-uitbraak die leidde tot het gedeeltelijk sluiten van de Chinese containerhaven Ningbo Zhoushan, een van de drukste havens ter wereld.
Ook volgend jaar nog last
De experts denken dat door dit alles ook volgend jaar de bevoorradingsketens nog overbelast zullen zijn in bepaalde sectoren. "En al zou de druk op korte termijn afnemen, dan verandert dat weinig aan de inflatievooruitzichten op langere termijn", stellen zij.
Naast stress in de supply chain spelen namelijk hogere loonkosten, de hogere prijzen voor CO2-uitstoot en de sterke vraag op de Amerikaanse huizenmarkt mee.
Lees meer: Opeens heeft de wereld een tekort aan bijna alles