Aandelen in producenten van elektrische auto’s (EV) zijn na explosieve koersstijgingen in het afgelopen jaar onlangs in een dip beland.
Dat komt doordat de waarderingen voor de meeste EV-aandelen de voorbije jaren de pan uitgerezen zijn, louter op basis van hun potentieel in plaats van hun fundamentals. De afgelopen maanden is de koers van zo’n beetje elk EV-bedrijf meer dan 20% gedaald ten opzichte van het hoogterecord.
Toch zijn er nog genoeg veelbelovende EV-bedrijven op de markt om in te investeren. Investorplace selecteerde zeven EV-aandelen die de hype gaan overleven.
Canoo
Canoo is volgens Investorplace het "meest disruptieve" van alle EV-aandelen. Dat komt doordat het bedrijfsmodel is gebaseerd op de snelgroeiende abonnementseconomie, wat de winstmarges en de levensduur van zijn voertuigen zal verhogen. Bovendien zijn de auto's uitgerust met unieke "skateboard"-technologie die zeer efficiënte productie mogelijk maakt.
Canoo wil in 2022 beginnen met de productie van drie verschillende EV-modellen. De omzet voor 2024 wordt geraamd op meer dan 1,4 miljard dollar. Bovendien wil het bedrijf de productie opschalen van 10.000 voertuigen in 2022 naar 95.000 in 2025.
Fisker
Dit Amerikaanse EV-bedrijf wordt geleid door de legendarische auto-ontwerper Henrik Fisker. Hij waagt zich opnieuw op de EV-markt nadat zijn vorige bedrijf om onverklaarbare redenen in elkaar stortte. Het nieuwe en verbeterde Fisker belooft echter anders te zijn, met meer focus op innovatie. Het aandeel is een van de meest veerkrachtige EV-aandelen van de laatste tijd, met een rendement van ongeveer 28% in de afgelopen drie maanden.
Net als Canoo is Fisker van plan zijn eerste model, de Fisker Ocean SUV, in 2022 op de markt te brengen. Fisker heeft dankzij een doeltreffende strategische planning al veel vooruitgang geboekt. Een aandeel voor de toekomst.
Ford
Na een moeizame start is deze Amerikaanse autoreus nu geocust op zijn EV-divisie. Onder leiding van de nieuwe topman, Jim Farley, worden de kosten verlaagd en het productaanbod verbeterd. 2020 was een moeilijk jaar voor Ford, maar analisten schatten in dat de omzet en de winst dit jaar met respectievelijk 24% en 180% zullen stijgen. Als bestaande fabrikant kan Ford bovendien de EV-productie een stuk sneller opschalen.
General Motors
GM is met een rendement van meer dan 38% over een periode van drie maanden een van de beste waardeaandelen in de sector. General Motors investeert stevig in de omschakeling van zijn traditionele fabrieken naar de productie van EV's. Het bedrijf is van plan om tegen 2025 meer dan 30 EV-modellen op de markt te brengen.
Omdat het net als Ford concurrentievoordelen heeft op het vlak van marketing, distributie en productie, zal GM naar verwachting in staat zijn om EV's in grotere volumes en tegen lagere winstmarges te bouwen dan andere EV-makers. Volgens Investorplace zou GM wel eens een van de best presterende EV-aandelen kunnen worden.
Li Auto
Li Auto is een van de drie grootste EV-producenten in China. Ondanks de pandemie heeft Li in de voorbije kwartalen de omzet- en winstramingen van analisten weten te verslaan. Geen wonder dat het aandeel op een winst staat van iets meer dan 57% over de afgelopen zes maanden.
Li begon 2021 met met meer dan 5.000 leveringen van Li One's in januari, wat neerkomt op een groei van meer dan 355% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Een aantrekkelijk aandeel, niet alleen vanwege de snelle groei, maar ook vanwege de hoge brutomarges.
Nio
Met leveringen van meer dan 43.000 voertuigen, meer dan het dubbele van het totaal van 2019, was Nio vorig jaar de onbetwiste marktleider op de Chinese EV-markt. Het boekte in het vierde kwartaal een omzetgroei van maar liefst 130% op jaarbasis. 2021 moet opnieuw een sterk jaar worden voor het bedrijf, gezien het feit dat er in januari 352% meer EV's zijn afgeleverd dan in dezelfde maand vorig jaar.
Al met al heeft Nio een sterke merkpositie opgebouwd op de binnenlandse markt, en daarom zullen de aandelen in de nabije toekomst flinke winsten blijven opleveren voor aandeelhouders.
Xpeng
Xpeng is een van de snelst groeiende Chinese EV-producenten en een grote rivaal van Tesla. Xpeng en Tesla hebben veel gemeen op het gebied van ontwerp, technologie en oplaadnetwerk. Het aantal leveringen steeg in het vierde kwartaal met maar liefst 303%.
Ondanks de hevige concurrentie heeft dit EV-aandeel zich goed staande weten te houden, en levert het keer op keer goede prestaties. Investorplace verwacht dat Xpeng zijn aandeelhouders geen windeieren zal leggen.
Lees ook: Buffetts dotcomwaarschuwing geldt ook voor elektrische auto’s