Prosus trekt de portemonnee en legt ruim €4 miljard neer om Just Eat Takeaway in te lijven. Daarmee koopt het conglomeraat zich in bij een van Europa’s grootste maaltijdbezorgers, een sector waarin het al jarenlang investeert. Wat ziet Prosus dat anderen niet zien? En wordt dit een meesterzet of een kat in de zak?
Prosus is al een zwaargewicht in de bezorgwereld. Het heeft belangen in iFood, Swiggy en Delivery Hero, maar wil nog meer marktaandeel in Europa. JET zou dat gat moeten vullen.
Het platform heeft sterke merkbekendheid en een groot netwerk, maar worstelt met structurele problemen: torenhoge kosten, beperkte winstgevendheid en een verleden van mislukte ambities. Denk aan de overname van Grubhub, die miljarden heeft gekost en uiteindelijk weinig opleverde.
De route naar winstgevendheid
De strategie van Prosus staat op drie pijlers: snijden in kosten, optimaliseren van technologie en beter gebruikmaken van synergieën binnen het eigen platform.
De afgelopen jaren heeft JET meer gefocust op marktaandeel dan op winst. Dat moet anders. Minder geld verbranden, betere marges en slimmer bezorgen via route-optimalisatie en mogelijk autonome bezorgmiddelen. JET is daarnaast in veel landen actief, maar niet overal is dat een succes. Verwacht wordt dat Prosus onrendabele regio’s kritisch tegen het licht houdt en zich focust op kernmarkten.
Prosus heeft tenslotte een breed netwerk in fintech en e-commerce. Klanten van andere Prosus-platforms kunnen worden verleid met voordelen bij JET en vice versa. Bovendien heeft Prosus ervaring met markten waarin bezorgdiensten meer brengen dan alleen eten, bijvoorbeeld boodschappen en medicijnen. JET zou zich in die richting kunnen ontwikkelen.
Waarom beleggers afhaken
Prosus mag dan groot denken, de markt is sceptisch. Beleggers lijken weinig trek te hebben in Just Eat Takeaway en reageren met een verkoopgolf. De zorgen zijn duidelijk: wie in Prosus belegt, krijgt er – gewenst of niet – een stuk JET bij.
De grote vraag is of Prosus erin zal slagen om JET te transformeren in een winstmachine. Daarvoor moeten scherpe keuzes worden gemaakt: welke markten blijven, waar wordt gesneden en hoever kan technologie de kosten drukken? Dit kan een briljante zet zijn, maar net zo goed een miljardenblunder. Daar weten ze bij JET alles van.
Youri van Heumen is
(eind)redacteur. De informatie in dit artikel is niet bedoeld
als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde
beleggingen.