rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Economie en beurs kunnen van elkaar verschillen

Terwijl op de beurs records worden neergezet, hapert de economie.

Economie en beurs kunnen van elkaar verschillen

De Verenigde Staten maken 75 procent uit van de MSCI-Wereldindex. Steeds meer beleggingsgeld vindt zijn weg naar de Amerikaanse beurzen. ‘Buy US', is het motto onder beleggers. Wie op zoek is naar rendement lijkt weinig alternatieven meer te hebben. De Amerikaanse economie stoomt maar door.

Intussen lijkt Europa steeds verder achter te blijven. De Zwitserse zakenbank UBS verwacht dat Europese aandelen het komend jaar hooguit zijwaarts zullen bewegen. De stemming op ons continent is uiterst somber.

Is deze somberheid terecht? Niet helemaal. Natuurlijk, de S&P 500 en de Nasdaq breken het ene record na het andere. Maar vreemd genoeg doet de toonaangevende index van onze oosterburen dat ook. Zo brak de DAX-index recent door de 20.000-puntengrens.

Katalysator

Sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen lijkt de stemming er bij onze oosterburen goed in te zitten. Maar de Duitse economie piept en kraakt toch aan alle kanten? Over de afgelopen zeven jaar is de grootste economie van Europa met een schamele 1% gegroeid. Ter vergelijking, ‘zwakke broeder’ Italië groeide sinds corona met 6%.

Hoge energieprijzen, de grote afhankelijkheid van China en een kwakkelende auto-industrie hebben het Wirtschaftswunder veranderd in de zieke man van Europa, en dan moeten de gevreesde importheffingen van Trump nog komen. Importheffingen van 10% zouden de export naar de Verenigde Staten met 13% laten dalen. Niemand wil nadenken over de vraag welke gevolgen nog hogere tarieven zouden hebben.

Trump is echter slechts een katalysator. Er pakken zich al langer donkere wolken boven Duitsland samen. De door Angela Merkel ingezette ‘Energiewende’ leidt al jaren tot hoge energiekosten.. Het ambitieuze Europese klimaatbeleid verhoogt deze nog meer. Het goedkope Russische gas werd vervangen door steenkool of duurdere LNG uit de Verenigde Staten.

China

Duitsland profiteerde jarenlang van de snelgroeiende Chinese economie. Er werden vooral veel machines naar dat land geëxporteerd. Helaas voor Duitsland groeit China niet meer zo hard.

Het grootste probleem lijkt echter de opkomst van de Chinese auto-industrie. Grote Duitse autoproducenten hebben de slag in elektrische auto’s gemist. Een golf van goedkope Chinese auto’s overspoelt Europa. Tien jaar geleden werden er nog 24 miljoen Chinese auto’s geproduceerd, waarvan er 300.000 naar het buitenland gingen. Nu worden er 30 miljoen gemaakt, waarvan er bijna 6 miljoen in het buitenland worden verkocht. De Chinese bedrijven hebben een duidelijke voorsprong als het gaat om de productie van accu’s. Het merendeel van de fabrieken voor auto-accu’s die in Europa worden gebouwd, is ontworpen door de Chinezen.

Daar komt de verkiezing van Trump nog overheen. Ooit vroeg de Amerikaanse president aan bondskanselier Merkel waarom er zo weinig Amerikaanse auto’s door de straten van Berlijn reden. Welnu, zei Merkel ‘onze auto’s zijn veel beter’. Het was tegen het zere been van The Donald. Hij is het vast niet vergeten. Volgens het Duitse Economische Instituut (IW) heeft zich met de herverkiezing van Trump een worst case scenario ontvouwd. BMW, Mercedes en Volkswagen worden meer bedreigd dan ooit.

Duitsland knarst

Daar komen nog de geringe productiviteit, de hoge loongroei en de verouderde infrastructuur bij. Lopend door de straten van een Duitse stad zie je nog videotheken en reisbureaus. Je kunt niet overal pinnen en de Autobahn is ook niet meer wat die ooit was. De cao-salarissen zijn hoog en liggen ruim boven het Europese gemiddelde. Het ziekteverzuim is hoog. Zo constateerde Tesla in Berlin-Brandenburg dat in de maand september 200 van de 12.000 werknemers  nog geen dag waren komen werken. Dat moet je niet doen bij een Amerikaanse baas en zeker niet bij die van Tesla.

De Duitse regering is intussen onder de ellende bezweken. Er volgen in februari nieuwe verkiezingen.

Schuldenbremse

De motor van de Europese economie hapert en niet zo’n beetje ook. Het is niet alleen maar een conjunctuurdip. Er moet structureel het nodige veranderen. Wellicht gaat men in Duitsland afscheid nemen van het knellende begrotingsplafond, de Schwarze Null. De overheid zal in de economie moeten gaan investeren. En misschien moeten de Duitsers zich erbij neerleggen dat ze in de toekomst minder grote auto-industrie zullen hebben.

De economie verandert. Er zal gemoderniseerd en gedigitaliseerd moeten worden. De grootste stijgers op de beurs wijzen de weg: SAP, Siemens Energy en Rheinmetall. Het maakt ook duidelijk dat een economie en een beurs van elkaar kunnen verschillen.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan. Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.