Voor wie al had gehoord dat BYD in het eerste half jaar van 2023 meer dan 1,25 miljoen nieuwe elektrische auto’s wist te verkopen, was de verdriedubbeling van de winst die eerder deze week werd gepubliceerd geen verrassing.
De autofabrikant boekt voornamelijk resultaten als heer en meester op de eigen Chinese thuismarkt. Voor wereldwijde erkenning is een internationale doorbraak nodig, bijvoorbeeld in Europa.
BYD zag zowel de verkoopaantallen van plug-in hybride modellen als van 100% elektrische auto’s in het eerste half jaar stijgen met ongeveer 100% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022. Door prijscompetitie steeg de omzet met 72%.
Door schaalvoordelen bleef de operationele winstmarge gelijk op het peil van 18%, vergelijkbaar met die van Tesla. De winst verdriedubbelde in de eerste zes maanden tot $1,5 miljard.
Voor het eerst in de top 10
Voor wat betreft het totale aantal verkochte auto’s vindt BYD zichzelf nu voor het eerst terug in de wereldwijde top 10, ten koste van de gerenommeerde merken Mercedes en BMW. Voorwaar geen slechte prestatie, maar die komt bijna geheel op het conto van het succes op de eigen Chinese thuismarkt.
In geen enkele andere regio ter wereld is de adoptie van elektrische auto’s zo groot als in China, sterk geholpen door het ondersteunende beleid van de overheid. De volgende wens op het lijstje van CEO Wang Chuanfu is een internationale doorbraak, die moet leiden tot internationale erkenning.
In twintig jaar tijd is China uitgegroeid tot ‘fabriek van de wereld’. Vaak echter waren de verkochte producten groot in aantal, maar bleef de kwaliteit ondermaats. Met elektrische auto’s hoopt China dit patroon voor eens en altijd te doorbreken. Uit tests blijkt dat de elektrische auto’s in kwaliteit niet onderdoen voor internationale concurrenten. Alleen wil het met de verkoopaantallen in het buitenland nog niet zo vlotten.
Tijd voor een push
BYD boekte kleine successen in Azië, Australië en Zuid-Amerika, maar krijgt nog geen vaste voet aan de grond in de Verenigde Staten en Europa. Volgens de verkoopcijfers van de Bovag bijvoorbeeld werden er in de eerste zeven maanden van het jaar slechts 635 BYD’s op kenteken gezet.
Dus is het tijd voor een push. Op de jaarlijkse, toonaangevende Autosalon in München, die dit jaar wordt gehouden van 5 tot 10 september, zijn Chinese merken opvallend sterk vertegenwoordigd. Niet alleen BYD, maar ook MG Motor, Xpeng, Leapmotor, Seres en Dongfeng geven acte de présence in de stands naast Volkswagen, BMW en Mercedes.
Gaat de Europese consument overstag voor het Chinese aanbod? Dat is de grote vraag. Enerzijds is de Europese autokoper nog steeds erg gevoelig voor het imago dat zijn of haar auto uitstraalt en terughoudend om auto’s te kopen die afwijken van wat ze gewend zijn. Anderzijds is China in staat om veel verschillende, betaalbare elektrische modellen van uitstekende kwaliteit op de markt te brengen.
BYD voor beleggers
De aandelen van vernieuwde autofabrikanten blijven bij beleggers bovenmatig in de belangstelling staan. Vriend en vijand werden verrast door de enorme koerssprong die aandelen van de Vietnamese aanbieder VinFast maakten in de twee weken na de beursgang in New York.
Waar dat toe gaat leiden zal ook nog moeten blijken. Bij de gevestigde orde staat Tesla nog steeds op eenzame hoogte qua beurswaarde, voornamelijk door de belofte van toekomstige zelfrijdende auto’s die de winstmarge moeten laten exploderen.
Extra opvallend is dat een woordvoerder van BYD tijdens de Shanghai Auto Show in april nog aangaf de zelfrijdende auto voorlopig nog niet op de weg te zien komen. BYD zal daarom de focus hebben op het forceren van een internationale doorbraak in Europa, waarmee eindelijk wereldwijde erkenning kan worden verworven en het gapende gat met de beurswaarde Tesla kan worden verkleind.
Jean-Paul van Oudheusden is zelfstandig beleggingsspecialist, werkzaam voor o.a. Markets are Everywhere en beleggingsplatform eToro. De artikelen van Van Oudheusden zijn niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als een aansporing tot het doen van bepaalde beleggingen.