rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Belegger wint nauwelijks claims bij Kifid

Belegger wint nauwelijks claims bij Kifid

Beleggers werden vorig jaar in krap 8% van de behandelde zaken in het gelijk gesteld door de commissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Geheel of gedeeltelijk welteverstaan. Het aantal beleggers dat zijn claim volledig verzilverde lag dus nog lager.

Dat blijkt uit het jaarverslag van het Haagse klachteninstituut. 

Van de 340 door de commissie behandelde beleggingsgeschillen trok de belegger 25 keer aan het langste eind. Met dertien zaken in hoger beroep, kwamen daar nog twee door beleggers gewonnen zaken bij. Dat betekent dat beleggers in slechts 27 van de 353 procedures geheel of gedeeltelijk in het gelijk werden gesteld. 

Niet behandelbare beleggingsclaims

Uit het jaarverslag blijkt ook dat maar liefst 94 beleggingszaken 'niet behandelbaar' werden verklaard. Deze zaken voldeden niet aan de spelregels van het Kifid. Denk bijvoorbeeld aan klachten die werden ingediend zonder de interne klachtenprocedure van de vermogensbeheerder of beleggingsadviseur te doorlopen.

Maar ook klachten van partijen die niet gelden als consument of klagers die te lang hebben gewacht met een gang naar het Kifid. Tussen het moment van klagen bij de beleggingsdienstverlener en een gang naar het Kifid mag in principe niet meer dan een jaar zitten.

Bemiddeling

Uit voorgaande moet niet de conclusie worden getrokken dat het indienen van een claim tegen een beleggingsdienstverlener geen zin heeft. Ruim 70% van de behandelde beleggingsclaims werd opgelost door bemiddeling. Dat is indrukwekkend te noemen.

Ondanks het geringe aantal door beleggers gewonnen zaken, blijkt de bemiddelende rol van Kifid een goed alternatief voor de meer formele gang naar de civiele rechter. 

Lessons learned

Het Kifid, dat inmiddels tien jaar bestaat, speelt met de gedachte om haar opgedane kennis en ervaring te delen in openbare lessons learned. Op de website weer te geven vuistregels over bewijsrecht - en andere voor beleggingsclaims relevante zaken - zouden het aantal klachten kunnen terugbrengen. Dat lijkt mij een goede gedachte. Immers, jaarlijks worden tal van claims ingediend die bij voorbaat kansloos zijn. De claims voldoen niet aan het Kifid-reglement of er is simpelweg geen schade. Dat geldt overigens niet alleen voor beleggingsclaims, maar ook voor claims over financiële producten als woekerpolissen en renteswaps. 

Jelmer Kruijt is als advocaat verbonden aan VESPER Advocaten te Amsterdam. Jelmer is gespecialiseerd in het financieel recht. Dit artikel is op persoonlijke titel geschreven. Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend.