Van Mickey Mouse tot Obi Wan Kenobi, Disney heeft het allemaal. De kans is dan ook erg groot dat u in uw jeugd in aanraking bent gekomen, en voor uw kinderen (kleinkinderen waarschijnlijk ook) geldt hetzelfde. Zelf ben ik al wat langer fan van Disney, vooral vanwege de aankoop van LucasFilm, de maatschappij die de Star Wars-Saga heeft gemaakt. Het bedrag van 4,05 miljard dollar is in mijn ogen een koopje: de drie nieuwste Star Wars-films die op de planning staan, moeten dit bedrag al praktisch terug kunnen verdienen.
Maar ook meer recente overnames zijn veelbelovend. Zo heeft Disney eerder deze maand nog bekend gemaakt Maker Studios te kopen. Dit is een leverancier van online videoproducties voor Youtube. Disney betaalt hier 500 miljoen dollar voor, met een targetbonus van nog eens 450 miljoen dollar. De overname is een slimme zet, nu contentcreatie en vooral distributie op internet een steeds belangrijkere rol gaat spelen in het medialandschap.
Kijkgedrag
De overname is dan ook een slimme zet, waarmee vooral wordt ingezet op verdere distributie van content en Disney maakt daarnaast direct een grote stap zet in online video-content. Iets wat voor Disney een hele belangrijke stap is. Het TV-landschap verandert namelijk snel, waarbij veel kijkers ook steeds meer tijd achter een ander scherm besteden: de laptop of ipad. Traditionele tv-kanalen merken dit, en Disney dus ook.
Met de overname wordt dus niet alleen defensief gespeeld, maar ook offensief. Zo heeft Disney met de overname een stap gezet in online content, waarmee het direct een mooi platform kan bouwen en zo het dalende TV-kijkende publiek, kan opvangen. Aan de andere kant zet Disney direct goed in op een nieuw medium met veel groeimogelijkheden.
Ondergewaardeerd?
Op dit moment is op waarderingsgrondslagen niet echt sprake van onderwaardering bij Disney, meer van een faire waardering. Met een huidige koers van 78 dollar, heeft Disney bovendien al een mooie slag gemaakt met een winst van +30 procent in een jaar tijd. Het dividendrendement van een ruime 1 procent, is ook niet echt om over naar huis te schrijven.
En toch denk ik dat Disney een prima kandidaat is voor in de portefeuille. Zowel op de korte- als lange termijn. Op korte termijn denk ik dat er nog veel waarde kan vrijkomen, door de Lucas Film-deal, en op de lange termijn valt steeds op dat CEO Bob Iger de juiste stappen weet te zetten om van Disney een mediabedrijf te maken dat nog jaren vooruit kan. De laatste overname is hier een perfect voorbeeld van.
Peter Berger is oprichter van Beursplein6. Deze column wordt op persoonlijke titel geschreven en is geen concreet handelsadvies. Op Beursplein6.nl kunnen beleggers tips vinden over kansrijke (dividend)aandelen én de dividendportefeuille volgen. Ook kunnen beleggers gratis het boek ‘word een dividendmiljonair’ downloaden.