rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Wordt het ooit nog wat met TomTom?

Het is namelijk nog maar de vraag of het na 2014 allemaal beter gaat worden voor de producent van navigatiekastjes. TomTom opereert in een krimpende markt, zo wordt geschat dat de markt voor persoonlijke navigatiekastjes (PND’s) jaarlijks tussen de 15 tot 25 procent krimpt in Nood-Amerika en in Europa. Het is natuurlijk nooit een prettig vooruitzicht als een belangrijke markt waarin je als bedrijf opereert, zo moet inleveren.

TomTom probeert dan ook met andere divisies het verlies te compenseren, maar dat lukt vooralsnog maar matig. Positieve uitzondering is de divisie Business Solutions, dat zich bezighoudt met fleetmanagement voor de zakelijke markt en managementoplossingen levert voor professioneel vlootbeheer. Alleen moet wel worden vermeld dat deze divisie goed is voor nog geen tien procent van de totale omzet bij TomTom. Andere divisies, zoals de licentiedivisie en de automotivetak, presteren weer wat minder.

Kwakkelen

TomTom is natuurlijk groot geworden met de PND’s, maar door de toenemende concurrentie van smartphones, moest al snel worden uitgeweken naar andere productcategorieën. Zoals het sluiten van grote contracten met autofabrikanten. Maar ook dat ging niet helemaal lekker, want de autoverkopen vielen wereldwijd tegen. Nu is TomTom dus opnieuw bezig om op andere manieren toch geld te verdienen, onder andere door bijvoorbeeld de divisie Business Solutions.

Misschien dat de slimme (hardloop)horloges van TomTom, die sinds kort worden verkocht, nog voor een positieve verrassing kunnen zorgen maar een realistischer scenario lijkt mij dat het bij TomTom nog even kwakkelen blijft. Dat is jammer, want TomTom maakt wel heel fijne producten.

Cashpositie

De cashpositie van TomTom is overigens een van de weinige punten waarover je je als belegger geen zorgen hoeft te maken. Met 83 miljoen aan cash en nog steeds winstcijfers (al zakken die natuurlijk wel in), blijft er geld binnenkomen bij TomTom.

Met de cashpositie zou zelfs een aanzet kunnen worden gegeven voor dividend, zo ging vorig jaar de gedachte. Maar die aankondiging kwam niet en lijkt voorlopig ook niet te komen. Helaas voor dividendbeleggers. In plaats daarvan kan TomTom met de cashpositie overnames doen.

Hoop

Hoewel ik niet heel positief klink, is er voor TomTom wel hoop. De nieuwe divisies lijken succesvol, het is alleen nog niet genoeg om van een echt succes te spreken. Dat heeft vast wat tijd nodig en hopelijk kan in 2014 een stabilisatiejaar worden gevonden.

Voor aandeelhouders vind ik het alleen nog maar de vraag of je moet wachten op de groei. Berekeningen voor de koerswinst-verhouding op 2014, komen uit rond de 22 tot 25x. Dat vind ik allesbehalve goedkoop, want sectorgenoten schommelen zo rond de 14 tot 17x. Ondanks de forse daling van afgelopen week, blijf ik dus nog even van TomTom af. Het blijft kwakkelen en dan zijn er toch betere kansen op de beurs te vinden.

Peter Berger is oprichter van Beursplein6. Deze column wordt op persoonlijke titel geschreven en is geen concreet handelsadvies. Op Beursplein6.nl kunnen beleggers tips vinden over kansrijke (dividend)aandelen én de dividendportefeuille volgen. Ook kunnen beleggers gratis het boek ‘word een dividendmiljonair’ downloaden.