voda schreef op 26 maart 2012 17:01:
Gemodder in de polder
MARTINE HAFKAMP | MAANDAG 26 MAART 2012, 07:55 uur | 420 keer gelezen |
De media stonden de afgelopen week bol van het vertrek van Hero Brinkman uit de fractie van de PVV. De Nederlandse politieke partijen die niet meeregeren riepen om het hardst dat er nieuwe verkiezingen uitgeschreven moeten worden, omdat de regeringspartijen samen met de gedoogpartner niet langer op een meerderheid kunnen rekenen.
Zo’n onderwerp is natuurlijk smullen geblazen, maar leidt af van waar het werkelijk over zou horen te gaan. Belangrijker lijkt het me daarom de Nederlandse staatsfinanciën eens grondig onder de loep te nemen. Dat is pas echt actueel nu het begrotingstekort dit jaar volgens CBS tegenvalt, waardoor we niet aan de EMU criteria voldoen. Er is al genoeg over gezegd, maar misschien was het tactisch beter geweest als De Jager namens ons niet te hard met zijn vinger had gezwaaid naar andere zwakke broeders.
De problematiek is echter breder en daarom niet alleen relevant voor burgers en werknemers, maar ook voor beleggers. Laat ik beginnen met een korte verheldering, omdat haast niemand, dat is inclusief nieuwslezers, journalisten en de meeste politici, schijnt te weten om welke bedragen het gaat. En hoe ernstig de situatie kan worden.
Staatsschuld
De Nederlandse staat (centrale overheid) gaf in 2011 totaal 245 miljard Euro uit. Daar stonden inkomsten tegenover van circa 220 miljard Euro. Het verschil hiertussen komt daarmee uit op 25 miljard Euro. Dit is het begrotingstekort. Tellen we het tekort van 5 miljard Euro van de lagere overheden hierbij op, en druk je die 30 miljard Euro uit als percentage van het nationale inkomen (het bedrag dat we jaarlijks verdienen in Nederland = 600 miljard Euro in 2011), dan resulteert daaruit het financieringstekort. Dat was vorig jaar 4,8 procent en naar verwachting komt het dit jaar dus uit op 4,6 procent. Voor de goede orde: de rijksoverheid alleen komt dus in 2012 naar verwachting geen 4,6 procent tekort op haar begroting, maar 11 procent! Dat is verschil tussen haar eigen in- en uitgaven.
De inmiddels opgebouwde staatsschuld van Nederland is ruim 400 miljard Euro. Die is in 2008 met ruim 80 miljard Euro opgelopen door het noodgedwongen bijspringen in de kredietcrisis. Sinds die tijd loopt de staatsschuld nog steeds harder op dan het nationaal inkomen. Het nationaal inkomen op haar beurt is maatwegend voor het inkomstenpotentieel van de staat. Volgt u het nog?
Hoe erg is deze situatie? Ogenschijnlijk (nog) niet zo erg, want momenteel leent de Nederlandse staat goedkoop: gemiddeld tegen 3 tot 4 procent.
Politieke instabiliteit
Vervelend wordt het echter wel als binnen- en buitenlandse beleggers meer redenen zien om Nederland minder stabiel en kredietwaardig te gaan zien. Politieke instabiliteit kan daar wel degelijk aanleiding toe geven. Maar eerder en vooral zal een aanhoudende combinatie van lage of negatieve groei en grote overheidstekorten met argusogen worden bekeken. Dat is de huidige situatie en daar moeten we uit. Anders loopt de rente op, of stijgt deze harder dan elders.
Laten we niet vergeten dat, bovenop die 400 miljard Euro schuld, de staat voor vele tientallen miljarden nog steeds garant staat voor financiële instellingen en in het bijzonder Europese steunfondsen. Daar bovenop hebben lagere overheden eveneens veel schuld en ook de Nederlandse burgers met hun hypotheken. Als ik dan bovendien in de beschouwing betrek dat de ‘mooi meegenomen’ aardgasinkomsten van 10 miljard Euro per jaar (250 miljard Euro totaal inmiddels en opgesoupeerd) langzaam verdampen.
Zwartkijker
Om tot duurzame oplossingen te komen moeten politiek en burgers er van doordrongen raken dat het feest voorbij is. Hadden we niet lang geleden nog de VUT, nu mogen we pas op ons 67ste met pensioen. Eigenlijk wisten het al wel, maar nu merken we het echt.
Het is een tweesnijdend zwaard. Een hoge schuld, die geëxplodeerd is omdat de overheid fors moest bijpassen voor onze welvaart die jarenlang bij elkaar was geleend aan de ene kant en anderzijds, mede door een vergrijzende bevolking, nauwelijks economische groei. Dit probleem doet in veel andere Europese landen eveneens opgeld, met dien verstande dat wij als land nu nog erg goedkoop lenen. Ik ben zeker geen zwartkijker, maar wanneer of als dit verandert, zeker als de Inflatie niet sterk oploopt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Polderlandschap hervormen
Als belegger probeer ik altijd zo goed mogelijk op de toekomst voorbereid te zijn en in te spelen op veranderende omstandigheden. Beleggingscategorieën als vastgoed en staatsobligaties mijd ik daarom nu. Liever beleg ik in goed gediversifieerde bedrijven met voldoende vet op de botten die hun omzet wereldwijd behalen.
De enige oplossing in de modder van het Nederlandse polderlandschap is hervormen; zowel de woningmarkt, de arbeidsmarkt, de pensioenvoorzieningen als de gezondheidszorg. Sociale Zaken en Gezondheidszorg souperen jaarlijks 140 miljard Euro van de 220 miljard Euro aan inkomsten, het onderwijs net 30 miljard Euro. Dat hervormen nodig is weet Samsom net zo goed als Rutte. Misschien is een nationaal of zakenkabinet ook hier wel de beste oplossing. Dan zijn we en passant meteen verlost van populisme en elkaar vliegen afvangen.
Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn. Martine won in 2008 de Gouden Stier als beursvrouw van het jaar. De Gouden Stier, de Oscaruitreiking van de Nederlandse effectenbranche, wordt georganiseerd door Belegger.nl. Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website
www.fintessa.nl.www.belegger.nl/column/2615184/gemodd...