W schreef op 14 april 2017 13:15:
[...]
cijfers geven bij TT zelden recht tot feest, dus wat dat betreft heb je gelijk, maar het is gebruikelijk voor een bedrijf in ontwikkeling en groei dat je kijkt naar adjusted eps (wpa) en dat ligt voor verwachting FY17 aan 27 ct wpa, nog altijd mager, maar wel wat beter dan 5 ct
verder moet je niet vergeten dat de manier waarop TT met kostallocaties omgaat, die up-front grotendeels genomen worden en niet over de looptijd van het contract, heb je ook nog een 'ongerealiseerde winst' in de boeken "deferred revenue" , nu is het wel zo dat hier ook wel nog lopende afwikkelingskosten over genomen dienen te worden, maar toch er zit een portie vooruit geschoven winst in de cijfers bij TT
wat intrinsieke waarde betreft die 4,29 euro per aandeel is toch echt ondergeschikt aan wat de break-up value van TT kan opbrengen, het is uiteindelijk een bedrijf dat in een lopende sector zit en niet een afstervende sector
neem je als waardebepaling dat de kaarten van TT 2/3e waarde hebben gerelateerd aan HERE kom je aan 1,9 miljard
neem je voor Telematics een 2/3e waardering van Fleetmatics kom je aan 1,5 miljard
cash: 135 mio
consumer: zero
kom je aan een totaal van 3,5 miljard ofwel 15 euro per aandeel
het is dan ook deze berekening die de drijvende kracht is achter de positieve stemming bij de meeste van de analisten, buiten het feit dat TT langzaam maar zeker van krimp weer naar groei gaat, dit is in ieder geval de verwachting bij 2019/20, maar goed dit laatste is een bewegend doel, want dit was ook 3 jaar geleden de verwachting voor 2016/17 en de krimp zet nog steeds door.